Parkbrug in Antwerpen
Chinese kledij
Jammer dat de investeringen op veel plaatsen het fietsen er niet echt prettiger op maken. (niet in Antwerpen en ook niet in Brussel)
Waarom laten ze de architecten altijd mee beslissen, neem toch iemand in dienst die zelf echt met de fiets rijdt (is meestal goedkoper ook)
Waarom laten ze de architecten altijd mee beslissen, neem toch iemand in dienst die zelf echt met de fiets rijdt (is meestal goedkoper ook)
Goh, Antwerpen vind ik toch pakken prettiger fietsen dan vroeger. Ik rijd al ongeveer zo'n 20 jaar elk jaar minimum één keer naar zee met de fiets. Vanuit de Kempen moet ik dus Antwerpen door, is er toch een heel stuk op verbeterd hoor.TL@ schreef: ↑30 okt 2021 12:23 Jammer dat de investeringen op veel plaatsen het fietsen er niet echt prettiger op maken. (niet in Antwerpen en ook niet in Brussel)
Waarom laten ze de architecten altijd mee beslissen, neem toch iemand in dienst die zelf echt met de fiets rijdt (is meestal goedkoper ook)
Deze zomer ben ik een paar keren met de trein naar Antwerpen gegaan (mijn zoon woont daar). Vandaar deden we dan een paar ritjes. Ik was heel erg aangenaam verrast over de fiets infrastructuur.
Ook de fiets autostrades zijn op heel veel plaatsen een enorme verbetering. Natuurlijk kan het nog beter, maar men moet ergens starten natuurlijk. Rome werd ook niet op één dag gebouwd.
De wegen liggen nu ook weer niet overal slecht in ons kikkerlandje. Maar er zijn er wel bij die heel erg slecht zijn, en dat wordt dan uitvergroot. En dan is er nog een groot verschil tussen Vlaanderen, Brussel en Wallonië.
En als men dan het wegennet aanpakt, is het ook weer niet goed, want dan moeten ze omrijden (en de wegomleggingen worden gewoonweg door vele genegeerd), krijg je ellenlange files met nog eens extra flitspalen en/of trajectcontrole. En op de vele sluipwegen wordt het de auto lastig gemaakt (rotondes, verkeersdrempels, enzovoort).
En nogmaals, men is bezig met een forse inhaalbeweging voor de zwakke weggebruikers. maar je kan niet alles in één keer doen. En dan heb je ook nog eens bepaalde wielertoeristen, al dan niet in een te kleine groep (vanaf 15 fietsers mag je op de rijweg), die steevast op de weg fietsen, ook al is er een (ver)niew(d) fietspad.
Er is een verandering aan de gang inderdaad, maar helaas merk ik in de Westhoek daar héél weinig van.
Een groot deel van het geld gaat naar steden en fiets snelwegen. Ik heb nog nooit op een fiets snelweg gefietst en dat zal waarschijnlijk ook niet veel gebeuren.
Het jaagpad dat ik gebruik voor woonwerk (en met mij heel wat schoolgaande jeugd) is stilaan gevaarlijk aan het worden. Zeker in het donker echt goed opletten. Ze hebben onlangs een paar betonplaten vervangen. De platen 20 m verder die even slecht zijn, dan weer niet...
Een groot deel van het geld gaat naar steden en fiets snelwegen. Ik heb nog nooit op een fiets snelweg gefietst en dat zal waarschijnlijk ook niet veel gebeuren.
Het jaagpad dat ik gebruik voor woonwerk (en met mij heel wat schoolgaande jeugd) is stilaan gevaarlijk aan het worden. Zeker in het donker echt goed opletten. Ze hebben onlangs een paar betonplaten vervangen. De platen 20 m verder die even slecht zijn, dan weer niet...
Zou je toch eens moeten proberen als je veel ww-fietswerk doet. Als 't goed is, dan schiet dat lekker op.
Hier in ons dorp start een fietssnelweg (die heel eufemistisch 'F35' wordt genoemd naar de 'naastliggende' A35).
Tussen de dorpen onderling kun je heerlijk opschieten. Snelheden van 35-38 km per uur en sneller zijn daar door een geoefend fietser met gemak te halen . Helaas wordt de fietssnelweg onderbroken door diezelfde tussenliggend dorpen waar je op een karrenspoor verder moet en op een enkele plaats zelfs door een busbaan (met stoplichten) je gemiddelde sterk naar beneden gaat.
En ja, helaas ... ook wandelaars hebben de fietssnelweg ontdekt.
Nu ben ik zelf niet de snelste. Die 34-38 km haal ik niet met gemak. Maar af en toe vind ik het wel heel leuk om achter een flink opgevoerde snorfiets aan de rijden (dat geeft een andere invulling aan de term 'jaagpad' ).
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018
Cube Reaction Pro 2018
Dat is natuurlijk hét grote pijnpunt van deze regio. Buiten de maanden juni, juli, augustus is de interesse voor deze (nochtans zeer mooie) regio povertjes. En politici van de grote steden trekken (te) gemakkelijk de centen naar hun stad/provincie toe om grote fietsprojecten te realiseren. Daarmee kopen ze stemmen ... De West-Vlaamse politici hun prioriteit ligt meer op de landbouw en in mindere mate de havens.
En de wegen waar men de fietsers naartoe stuurt, worden ook gebruikt door de landbouwers die met hun enorme machines alles kapot maken. Veel kleinere wegen zijn allang niet meer voorzien voor deze mastodonten. Soms moet je als fietser letterlijk de gracht induiken als ze met 40km/u of meer aan komen denderen.
En dan is er nog de grote vraag wat van wie is, want daar vindt een kat zijn jongen niet meer in terug. Is het voor de gemeente? Voor het gewest? Voor de Vlaamse gemeenschap? En in geval van de jaagpaden : daar beslist nog een andere authoriteit over.
Die fiets-o-strade van het zuiden naar Antwerpen is ook niet overal super: in Mechelen is het miserie en wanneer je Antwerpen binnen rijdt, kom je in Berchem op zo'n versmalling uit dat het daar in de spits zo vreselijk druk is dat ook de fietser in de file staat voor een slecht afgeregeld verkeerslicht.
De fietspaden op het Eilandje sluiten op veel plaatsen niet mooi aan,...
Het is inderdaad beter dan vroeger, maar slechter kon dan ook niet.
De stukken fiets-o-strade die af zijn, zijn echt wel aangenaam rijden (zeker achter een snelle elektrische fiets )
De fietspaden op het Eilandje sluiten op veel plaatsen niet mooi aan,...
Het is inderdaad beter dan vroeger, maar slechter kon dan ook niet.
De stukken fiets-o-strade die af zijn, zijn echt wel aangenaam rijden (zeker achter een snelle elektrische fiets )