Het grote gravelbanden topic
Gisteren 80km met de gravelbike gereden, overwegend asfalt. Vooraf nog beetje latex bijgevuld en dat was mijn geluk! Achterband heeft 3x een latexfontein laten zien en de voorband 2x......
Gelukkig had ik ook nog wat extra druk gezet (5,5 bar) voor asfalt en heb ik bijna niet hoeven pompen. Bij thuiskomst zat echt álles onder de latex. Eerste keer dat ik mijn benen moest scheren om de latex eraf te krijgen.
Nu de G-One Allround besteld, goede ervaringen met Schwalbe in mijn ATB tijdperk, zal vast wel goed komen. Modder ga ik toch niet echt in, en als het een keer prut/glad wordt dan maar wat vertragen.
https://www.futurumshop.nl/schwalbe-g-o ... -38c.phtml
Gelukkig had ik ook nog wat extra druk gezet (5,5 bar) voor asfalt en heb ik bijna niet hoeven pompen. Bij thuiskomst zat echt álles onder de latex. Eerste keer dat ik mijn benen moest scheren om de latex eraf te krijgen.
Nu de G-One Allround besteld, goede ervaringen met Schwalbe in mijn ATB tijdperk, zal vast wel goed komen. Modder ga ik toch niet echt in, en als het een keer prut/glad wordt dan maar wat vertragen.
https://www.futurumshop.nl/schwalbe-g-o ... -38c.phtml
Dogma F
Is het niet net door de hoge druk dat de latex er zo hard uit spuit?
Ik heb m'n gravelbanden nog nooit hoger gezet dan 4 bar, ook voor de weg.
Ik heb m'n gravelbanden nog nooit hoger gezet dan 4 bar, ook voor de weg.
Volgens mij kunnen ze 5 bar hebben, en mijn drukmeter is niet super nauwkeurig, wijkt beetje af naar boven. Denk dat er net geen 5 bar in zat. Dus moet gewoon kunnen.
Dogma F
Wat een hoge druk! Ik rij momenteel m’n 40mm gravelbanden rond de 2 a 2.2 bar. Bij ongeveer 85 kg. Zelfs m'n 28mm (tubeless) wegbanden pomp ik niet verder dan 4,6 a 4,8……
En zelf rij ik ook veel zwaarder met WTB Riddler, voor mijn gevoel. Dat zijn er al twee die het verschil merken. Lekker licht kan ik echt niet zeggen.Shasta schreef: ↑19 okt 2021 12:03 Ik ben van een Nuroad Race met G-One Allround (40mm) naar een Cannondale Topstone gegaan met voor WTB Riddlers en achter Specialized Sawtooth 2Bliss (Beiden 38mm) tubeless. Tot m'n verbazing rij ik een heel stuk trager op de Topstone met smallere én tubeless banden. Het is echt ploeteren om steady 29km/u op asfalt te rijden terwijl dit op m'n Nuroad Race prima een zone 2 training was (op asfalt). Beiden fietsen wegen vrijwel gelijk en de lagers van de WTB wielen rollen een stuk beter dan de AlexRims van de Nuroad lijkt het op het oog. Helaas geen vermogensmeter, dus de test is alleen gebaseerd op hartslag/inspanning.
Nu ben ik dus benieuwd: is het de moeite waard andere banden eronder te zetten? Voor alle duidelijkheid: ik rij op 4 bar tubeless. Op de nuroad niet tubeless, maar ook zo'n 4 bar.
Maar qua druk en lek rijden volgt vanavond (mits het niet te hard regent) een nieuwe test. Heb de bandjes nu op 3,5 bar gezet, latex bijgevuld en ga nog een tochtje van 55km rijden. Kijken of er verschil is.
Ik vermoed van niet, fiets is origineel geleverd met biba en daarmee reed ik, met bijna 4 bar druk, ook regelmatig lek.
Dogma F
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6329
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Ik vind de WTB's heerlijk licht lopen, ons hele groepje rijdt op de WTB Riddler 37x700 en niemand klaagt daarover.
En wanneer het onverhard wordt of gravel, dan loopt ie als een speer!
Wel zijn ze lekgevoeliger dan de Conti's die ik gehad heb.
De Cannondale Topstone wordt standaard afgemonteerd met WTB Riddlers.
En wanneer het onverhard wordt of gravel, dan loopt ie als een speer!
Wel zijn ze lekgevoeliger dan de Conti's die ik gehad heb.
De Cannondale Topstone wordt standaard afgemonteerd met WTB Riddlers.
Mn 25mm gravel banden lusten net 5bar, als het enkel asfalt is dan lusten ze n beetje meer.
De 33mm gravelbanden worden op druk gezet op basis van de ondergrond.
Brabants zand.....oef dat kan met een echt lage druk. Wel actief rijden als er wortels zijn.
"Als je de velg niet hebt geraakt heb je met een te hoge druk gereden." Stelde een fiets maatje vaker.
De 33mm gravelbanden worden op druk gezet op basis van de ondergrond.
Brabants zand.....oef dat kan met een echt lage druk. Wel actief rijden als er wortels zijn.
"Als je de velg niet hebt geraakt heb je met een te hoge druk gereden." Stelde een fiets maatje vaker.
Vanavond 50km gereden, net even iets boven 3 bar. Rolde nog best goed en ook wat meer comfort (goh).
Nu niet lek gereden, dus kan best de druk zijn geweest. De skinwall vind ik ook niet mooi, dus eraf gaan ze in elk geval. Maar kan nu nog even vooruit totdat ik tijd heb om te vervangen.
Nu niet lek gereden, dus kan best de druk zijn geweest. De skinwall vind ik ook niet mooi, dus eraf gaan ze in elk geval. Maar kan nu nog even vooruit totdat ik tijd heb om te vervangen.
Dogma F