Gouden tip(s) gevraagd voor terugplaatsen achterwiel met schijfrem
Fiets-met-schijfremmen-bezitters, graag jullie tips & expertise!
Sinds deze week aan de schijfrem-fiets (een Orbea), hoera. Eerste rit meteen lek achter
En daarbij merkte ik dat het 'even' terug plaatsen van het achterwiel niet zo soepel gaat als bij een velgrem-fiets. Althans, bij mij dan. Heb al flink lopen klooien en vrees telkens voor schade aan de achterderrie / schijfrem (GRX 810 groep) aangezien ik er echt veel moeite mee heb om de boel erin/eruit te krijgen.
Heb diverse video's bekeken maar daarbij hangt de fiets telkens aan een mooie montage-tool. Terwijl bij het onderweg moeten vasthouden van zowel fiets als wiel, het allemaal wat lastiger wordt.
Als ik bijvoorbeeld de achterderrie naar achteren trek, dan wil derrie op enig moment wel 'over' de cassette heen floepen, maar dan zit ik aan de schijfrem-zijde weer te klooien met een schijfrem die niet voorbij de achternok / niet precies in die smalle schijfrem-ophanging wil. De clutch heb ik trouwens op OFF staan. Enfin, ergernis alom + verlangen naar de good old remblokjes
Wie o wie heeft gouden tips of - liever nog- toevallig een goed filmpje waarin het in/uithalen wordt uitgelegd terwijl de fiets gewoon op de grond staat?
Alvast veel dank!
Sinds deze week aan de schijfrem-fiets (een Orbea), hoera. Eerste rit meteen lek achter
En daarbij merkte ik dat het 'even' terug plaatsen van het achterwiel niet zo soepel gaat als bij een velgrem-fiets. Althans, bij mij dan. Heb al flink lopen klooien en vrees telkens voor schade aan de achterderrie / schijfrem (GRX 810 groep) aangezien ik er echt veel moeite mee heb om de boel erin/eruit te krijgen.
Heb diverse video's bekeken maar daarbij hangt de fiets telkens aan een mooie montage-tool. Terwijl bij het onderweg moeten vasthouden van zowel fiets als wiel, het allemaal wat lastiger wordt.
Als ik bijvoorbeeld de achterderrie naar achteren trek, dan wil derrie op enig moment wel 'over' de cassette heen floepen, maar dan zit ik aan de schijfrem-zijde weer te klooien met een schijfrem die niet voorbij de achternok / niet precies in die smalle schijfrem-ophanging wil. De clutch heb ik trouwens op OFF staan. Enfin, ergernis alom + verlangen naar de good old remblokjes
Wie o wie heeft gouden tips of - liever nog- toevallig een goed filmpje waarin het in/uithalen wordt uitgelegd terwijl de fiets gewoon op de grond staat?
Alvast veel dank!
Denk eens terug aan de tijd dat je voor het eerste met een fiets met uitvalnaven reed en je eerste lek achter had. Toen heb je ook zitten klooien en ging het niet in éen keer goed. Zat je wiel er niet recht in, maar je uitvalnaaf zat dicht.
Dat laatste kan nu niet meer gebeuren. Eens het goed zit, zit het goed.
Kortom: veel oefenen. Vooral thuis in de achtertuin. Langs de weg levert altijd meer stress op. En nog meer als er kameraden bij zijn die opmerkingen maken.
Hier liep ik twee maanden terug ook tegenaan toen mijn Orbea Terra binnenkwam (ook met GRX 810). Wat blijkt; gewoon wat meer tegendruk geven op de derailleur zodat deze niet naar binnen scharniert maar netjes recht naar achteren. Voelt wat onwennig aanvankelijk, maar lukt prima uiteindelijk. Zowel in de standaard als staand op de kop.
Heb je ook de clutch eraf gehaald (handeltje aan de voorkant van je achter derailleur) daarmee haal je de spanning van je ketting af.
https://www.youtube.com/watch?v=bpXuBkI75r0
vanaf 15 seconden uitleg hoe het werkt
https://www.youtube.com/watch?v=bpXuBkI75r0
vanaf 15 seconden uitleg hoe het werkt
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13778
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Bij bv MTB en dat zal voor gravel ook gelden moet je hem goed recht omhoog doen.
Door de brede band knelt ie anders bij de achterbrug.
Bij sram mtb derrie's ziet er een handig knopje om de derrie naar achteren te zetten, dat maakt het wel een stuk handiger.
Vijl je remblokken schuin af, shimano heeft dat volgens mij niet, Sram standaard uit het doosje wel.
Door de brede band knelt ie anders bij de achterbrug.
Bij sram mtb derrie's ziet er een handig knopje om de derrie naar achteren te zetten, dat maakt het wel een stuk handiger.
Vijl je remblokken schuin af, shimano heeft dat volgens mij niet, Sram standaard uit het doosje wel.
@Janjan: yep, ketting ligt idd op juiste tandwielen
@marcmarc: thanks, maar de video laat nou juist níet zien hoe je een disc brake achterwiel terugplaatst...
@Djurben: goeie tip, ga ik proberen!
@opendorp: clutch uitzetten doe ik (ga te weten hoe evt spanning aan te passen), had gehoopt dat 'ie het @achterwiel er nog uit ging halen
@wasbeer2006: handig, sram, heeft shimano idd niet nee. Om nou mijn remblokken schuin af te gaan vijlen vind ik best ver gaan eigenlijk, bovendien, als ik eenmaal met de schijf op remblokken-hoogte ben, dan ben ik er eigenlijk al. Het gaat met name om het eerste stuk waar ik vastloop.
@marcmarc: thanks, maar de video laat nou juist níet zien hoe je een disc brake achterwiel terugplaatst...
@Djurben: goeie tip, ga ik proberen!
@opendorp: clutch uitzetten doe ik (ga te weten hoe evt spanning aan te passen), had gehoopt dat 'ie het @achterwiel er nog uit ging halen
@wasbeer2006: handig, sram, heeft shimano idd niet nee. Om nou mijn remblokken schuin af te gaan vijlen vind ik best ver gaan eigenlijk, bovendien, als ik eenmaal met de schijf op remblokken-hoogte ben, dan ben ik er eigenlijk al. Het gaat met name om het eerste stuk waar ik vastloop.
2 aanvullende tips die ik online nog vond, en voor mij goed werken:
- buitenband pas oppompen nadat je het wiel er terug hebt ingestoken. Daardoor heb je iets meer manoeuvreerruimte
- ketting achter niet op het kleinste tandwiel leggen, maar op het 3e/4e kleinste kransje. Dan staat de achterderailleur net wat beter om het de schijfrem makkelijker tussen de remblokjes te krijgen.
Doe er jullie voordeel mee
- buitenband pas oppompen nadat je het wiel er terug hebt ingestoken. Daardoor heb je iets meer manoeuvreerruimte
- ketting achter niet op het kleinste tandwiel leggen, maar op het 3e/4e kleinste kransje. Dan staat de achterderailleur net wat beter om het de schijfrem makkelijker tussen de remblokjes te krijgen.
Doe er jullie voordeel mee