Wahoo Elemnt Bolt V2 2021
Niet te missen aanbieding!!
Ik heb al een aantal keren gehad dat de Elemnt Bolt V2 mij over onverharde paden stuurt bij een herberekening van de route als ik verkeerd rijd. Hebben meer mensen dit meegemaakt?
De route maak ik in Komoot met als sport “Wielrennen”.
Hij zou dus moeten kunnen weten dat de herberekening over verharde wegen moet.
Ik vraag me dan ook af of hij wel rekening kan houden met routes zoals “Wielrennen” “Gravel” of “Mountainbike”.
In de instellingen van de app (Android) zie ik alleen de mogelijkheid om herberekening aan of uit te zetten. Verder geen mogelijkheid om aan te geven om welke discipline het gaat.
Zie ik iets over het hoofd of weet iemand hier iets meer van?
De route maak ik in Komoot met als sport “Wielrennen”.
Hij zou dus moeten kunnen weten dat de herberekening over verharde wegen moet.
Ik vraag me dan ook af of hij wel rekening kan houden met routes zoals “Wielrennen” “Gravel” of “Mountainbike”.
In de instellingen van de app (Android) zie ik alleen de mogelijkheid om herberekening aan of uit te zetten. Verder geen mogelijkheid om aan te geven om welke discipline het gaat.
Zie ik iets over het hoofd of weet iemand hier iets meer van?
Laatst gewijzigd door Kneh op 17 dec 2021 21:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gevonden, de instelling zit in de Bolt v2 zelf en niet in de app.
Pagina, Route > … > kies een route > oppervlakte. Je hebt dan de keuze uit Weg, Cross en hybride.
Hij stond bij mij op Weg, blijft dus toch de vraag waarom hij dan ook onverharde paden gebruikt in herberekening.
Pagina, Route > … > kies een route > oppervlakte. Je hebt dan de keuze uit Weg, Cross en hybride.
Hij stond bij mij op Weg, blijft dus toch de vraag waarom hij dan ook onverharde paden gebruikt in herberekening.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1278
- Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
- Locatie: Enschede
Ik plan ook regelmatig routes in Komoot voor de racert en dan stuurt Komoot mij ook over onverharde wegen die dan doorgaans wel redelijk goed te doen zijn.
Ik wil er maar mee zeggen dat in mijn ervaring de keuze voor wegwielrennen niet hoeft te beteken dat je nooit meer op onverharde wegen uitkomt.
Wanneer je de Element een nieuwe route laat berekenen dan heeft dat trouwens natuurlijk niet te maken met Komoot, het zal ergens in de software van de Wahoo zitten.
Ik wil er maar mee zeggen dat in mijn ervaring de keuze voor wegwielrennen niet hoeft te beteken dat je nooit meer op onverharde wegen uitkomt.
Wanneer je de Element een nieuwe route laat berekenen dan heeft dat trouwens natuurlijk niet te maken met Komoot, het zal ergens in de software van de Wahoo zitten.
Dit doet Garmin bv ook. Soms even vloeken.
Of wel ga je ervoor en hopen dat het pad niet halfweg verzuipt in de modder, ofwel zoek je een omweg.
Of wel ga je ervoor en hopen dat het pad niet halfweg verzuipt in de modder, ofwel zoek je een omweg.
Sinds ik de laatste update heb geinstalleerd, is het apparaat erg langzaam geworden en vandaag ook nog eens super intstabiel. Voorheen had ik een Garmin edge 810 en die deed vooral dingen waar ik nooit om gevraagd had. Wahoo doet nu vooral niks.
- Even door scrollen naar een volgend scherm kon vandaag zomaar 5-10 seconden duren. Voorheen was dit een seconde, wat eigenlijk ook al belachelijk langzaam was.
- In en uit zoomen op de kaart, makkelijk 10 seconden per zoom
- GPS ontvangst was vandaag hopeloos. De laatste 30 km zijn niet geregistreerd omdat Wahoo uitviel en zijn gps locatie niet kon vinden. Zelfs na het kinder speelgoed even de tijd te geven door stil te blijven staan, hielp niks
- Ik was weer als vanouds aangewezen op anwb bordjes en mijn topografische geheugen van de provincie Utrecht.
Herkenbaar? Iemand een oplossing. Het ding is nog geen half jaar oud en als dit soort gedrag de standaard wordt, dan was het 280 euro down the drain. Of kan je hiervoor garantie krijgen?
- Even door scrollen naar een volgend scherm kon vandaag zomaar 5-10 seconden duren. Voorheen was dit een seconde, wat eigenlijk ook al belachelijk langzaam was.
- In en uit zoomen op de kaart, makkelijk 10 seconden per zoom
- GPS ontvangst was vandaag hopeloos. De laatste 30 km zijn niet geregistreerd omdat Wahoo uitviel en zijn gps locatie niet kon vinden. Zelfs na het kinder speelgoed even de tijd te geven door stil te blijven staan, hielp niks
- Ik was weer als vanouds aangewezen op anwb bordjes en mijn topografische geheugen van de provincie Utrecht.
Herkenbaar? Iemand een oplossing. Het ding is nog geen half jaar oud en als dit soort gedrag de standaard wordt, dan was het 280 euro down the drain. Of kan je hiervoor garantie krijgen?
Live fast; die young. mijn blog
Eerste ritje gemaakt met de Bolt v2. Bijna 4 uur lang slingeren door het Gooische gravel. De perfecte gelegenheid om de navigatie eens uit te proberen. Enkele observaties op een rijtje.
Ter info: ik kom van een Bolt v1, die ik bijna 5 jaar heb gehad (en nog steeds heb). Dit apparaat kende weinig geheimen voor mij.
- het design is duidelijk verbeterd. Doordat de v2 zwart ipv grijs lijkt ie meer op een Garmin
- knoppen bovenop zijn steviger, en bol ipv hol. Er blijft dus geen water meer instaan, wat fijn is
- knoppen zijkant ook steviger, en dat is maar goed ook, dit was namelijk de achilleshiel van de v1
- scherm is echt een heel stuk beter. Ook als je alleen maar zwart/wit data in beeld hebt
- het apparaat werkt quasi hetzelfde als de v1, dus als je weet hoe die werkt kom je hier ook een heel eind
- standaard staan aanwijzingen aan bij navigatie. Deze komen ook onderin beeld als je een ander scherm dan het kaartscherm voor hebt. Gelukkig kunnen de aanwijzingen ook uit (op de Bolt zelf: route > opties > stil). Eerste helft v/d rit met aanwijzingen gereden, daarna gemute, wat ik persoonlijk veel fijner vind rijden.
- hij piept flink, bij autopauze een aanwijzingen. Geen idee of dit uitkan, vind het maar irritant!
- batterijverbruik prima, 7% per uur wat gelijk is aan de V1
- je kunt de mount van de v1 gewoon gebruiken, wat wel fijn is
- kaart kent redelijk veel details, ik moet wel wennen aan de kleurtjes maar lijkt een kwestie van tijd
- op de kaart zie je nog steeds geen straatnamen, maar wél in de aanwijzingen
Over het herberekenen even een wat langer stukje tekst:
Ik had in mijn route met opzet een flink aantal "fouten" getekend zodat ik wat kon experimenteren met het herberekenen. Van het resultaat ben ik niet zo kapot. Ik snap dat dit heel moeilijk te programmeren is. De Bolt kan immers bij afwijken van de route niet ruiken hoe groot de gewenste omleiding moet zijn. Ook kan de Bolt niet weten of het afwijken per ongeluk was (afslag gemist) of bewust (weg dicht).
Stel dat je bijvoorbeeld bij een weg uitkomt die dicht blijkt te zijn, dan heeft het weinig zin om je zo snel mogelijk weer op die weg te krijgen, die is immers dicht. Bij auto-navigatiesystemen speelt dit probleem veel minder, want die zoekt gewoon de snelste weg naar de eindbestemming. Maar op een fietscomputer rijd je veelal een rondje, dus dat is een andere situatie.
Hoe het volgens mij geprogrammeerd is als afwijkt v/d route, is dat de Bolt een punt 1 km (?) verder op route pakt (gemeten vanaf het punt waar je van de route afgeweken bent) en je hierheen probeert te leiden. Dit leidt echter tot behoorlijk rare situaties en dat komt vooral om de Bolt enorm snel ingrijpt bij fout rijden. Ik heb zelfs 2x meegemaakt dat ik op de weg reed i.p.v. over het naastgelegen fietspad en de Bolt vond al dat ik fout zat. Het gevolg is dat de Bolt dan meteen een flink stukje van de route afsnijdt. Ik heb nog een andere situatie getest: ik sloeg bewust één zijstraat te vroeg af. Het gevolg was hetzelfde. Hij leidt me wel weer netjes op de route maar pas een flink stuk verder.
Wat hierbij vooral irritant is, is dat (zodra er een omleiding verzonnen wordt) je niet goed ziet hoe de oorspronkelijke route loopt. Afijn, lang verhaal kort ik heb het herbereken op ¾ van de rit uitgezet en de kans dat ik 'm ooit nog aan ga zetten is bijna 0. Wel moet ik zeggen dat het herberekenen heel snel gaat. Ook zie je dat je omgeleid wordt doordat de chevron blauw wordt ipv zwart.
Ter info: ik kom van een Bolt v1, die ik bijna 5 jaar heb gehad (en nog steeds heb). Dit apparaat kende weinig geheimen voor mij.
- het design is duidelijk verbeterd. Doordat de v2 zwart ipv grijs lijkt ie meer op een Garmin
- knoppen bovenop zijn steviger, en bol ipv hol. Er blijft dus geen water meer instaan, wat fijn is
- knoppen zijkant ook steviger, en dat is maar goed ook, dit was namelijk de achilleshiel van de v1
- scherm is echt een heel stuk beter. Ook als je alleen maar zwart/wit data in beeld hebt
- het apparaat werkt quasi hetzelfde als de v1, dus als je weet hoe die werkt kom je hier ook een heel eind
- standaard staan aanwijzingen aan bij navigatie. Deze komen ook onderin beeld als je een ander scherm dan het kaartscherm voor hebt. Gelukkig kunnen de aanwijzingen ook uit (op de Bolt zelf: route > opties > stil). Eerste helft v/d rit met aanwijzingen gereden, daarna gemute, wat ik persoonlijk veel fijner vind rijden.
- hij piept flink, bij autopauze een aanwijzingen. Geen idee of dit uitkan, vind het maar irritant!
- batterijverbruik prima, 7% per uur wat gelijk is aan de V1
- je kunt de mount van de v1 gewoon gebruiken, wat wel fijn is
- kaart kent redelijk veel details, ik moet wel wennen aan de kleurtjes maar lijkt een kwestie van tijd
- op de kaart zie je nog steeds geen straatnamen, maar wél in de aanwijzingen
Over het herberekenen even een wat langer stukje tekst:
Ik had in mijn route met opzet een flink aantal "fouten" getekend zodat ik wat kon experimenteren met het herberekenen. Van het resultaat ben ik niet zo kapot. Ik snap dat dit heel moeilijk te programmeren is. De Bolt kan immers bij afwijken van de route niet ruiken hoe groot de gewenste omleiding moet zijn. Ook kan de Bolt niet weten of het afwijken per ongeluk was (afslag gemist) of bewust (weg dicht).
Stel dat je bijvoorbeeld bij een weg uitkomt die dicht blijkt te zijn, dan heeft het weinig zin om je zo snel mogelijk weer op die weg te krijgen, die is immers dicht. Bij auto-navigatiesystemen speelt dit probleem veel minder, want die zoekt gewoon de snelste weg naar de eindbestemming. Maar op een fietscomputer rijd je veelal een rondje, dus dat is een andere situatie.
Hoe het volgens mij geprogrammeerd is als afwijkt v/d route, is dat de Bolt een punt 1 km (?) verder op route pakt (gemeten vanaf het punt waar je van de route afgeweken bent) en je hierheen probeert te leiden. Dit leidt echter tot behoorlijk rare situaties en dat komt vooral om de Bolt enorm snel ingrijpt bij fout rijden. Ik heb zelfs 2x meegemaakt dat ik op de weg reed i.p.v. over het naastgelegen fietspad en de Bolt vond al dat ik fout zat. Het gevolg is dat de Bolt dan meteen een flink stukje van de route afsnijdt. Ik heb nog een andere situatie getest: ik sloeg bewust één zijstraat te vroeg af. Het gevolg was hetzelfde. Hij leidt me wel weer netjes op de route maar pas een flink stuk verder.
Wat hierbij vooral irritant is, is dat (zodra er een omleiding verzonnen wordt) je niet goed ziet hoe de oorspronkelijke route loopt. Afijn, lang verhaal kort ik heb het herbereken op ¾ van de rit uitgezet en de kans dat ik 'm ooit nog aan ga zetten is bijna 0. Wel moet ik zeggen dat het herberekenen heel snel gaat. Ook zie je dat je omgeleid wordt doordat de chevron blauw wordt ipv zwart.
Laatst gewijzigd door havana op 29 apr 2022 14:39, 2 keer totaal gewijzigd.
Ja het blijft hit & miss, die navigatiefeatures van zo'n toestel. Ik zet dat ook gewoon uit en bekijk de kaart op het toestel om te zien hoe ik omrijd. Daar is nu zeker meer detail op aanwezig zodat je een betere beslissing kan maken. En in uiterste nood pak ik de foon.
De biepjes waarover je spreekt kan je in de app aan/uit zetten.
De biepjes waarover je spreekt kan je in de app aan/uit zetten.