Gouden tip(s) gevraagd voor terugplaatsen achterwiel met schijfrem
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Je fiets wordt toch verkouden als je hem op zijn kop zet?
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4713
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Een fiets met schijfremmen op zijn kop zetten vergroot de kans op luchtbellen in de remleidingen. Dat is een heel slecht idee.
Ja ik weet dat het 9 van de 10 keer goed gaat, maar toch is het verstandig om het niet te doen.
Ja ik weet dat het 9 van de 10 keer goed gaat, maar toch is het verstandig om het niet te doen.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Je remsysteem is een gesloten systeem toch? Hoe ontstaan luchtbellen in een gesloten systeem?scottwilko schreef: ↑01 nov 2021 19:33 Een fiets met schijfremmen op zijn kop zetten vergroot de kans op luchtbellen in de remleidingen. Dat is een heel slecht idee.
Ja ik weet dat het 9 van de 10 keer goed gaat, maar toch is het verstandig om het niet te doen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13778
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
In je reservoir zit altijd wel wat lucht. en de fiets ondersteboven is nog niet zo'n probleem als je de rem maar niet inknijpt, dan is het namelijk geen gesloten systeem meer.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
check
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Dat moet je mij dan even uitleggen want ik kan het niet begrijpen waarom het dan geen gesloten (hydraulisch) systeem meer is als je de remhandel inknijpt.wasbeer2006 schreef: ↑02 nov 2021 09:02 In je reservoir zit altijd wel wat lucht. en de fiets ondersteboven is nog niet zo'n probleem als je de rem maar niet inknijpt, dan is het namelijk geen gesloten systeem meer.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
-
- Forum-lid
- Berichten: 170
- Lid geworden op: 30 apr 2015 17:25
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13778
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Dat moet je mij dan even uitleggen want ik kan het niet begrijpen waarom het dan geen gesloten (hydraulisch) systeem meer is als je de remhandel inknijpt.
[/quote]
Nou het is natuurlijk net andersom. Ik zal hem even beter uitleggen
Natuurlijk blijft het feitelijk altijd een gesloten systeem (tenzij je de boel los gaat draaien natuurlijk)
Als de remhendel niet in geknepen is staat de olie in het reservoir in verbinding met de olie in de remleiding. Knijp je de hendel in dan sluit je het reservoir af van leiding en klauw. Zo bouw je druk op.
Als je de fiets onderste boven zet zal de lucht in het reservoir zo staan dat bij inkijpen van de hendel je lucht in de leiding duwt. Zolang je dat niet doet en de fiets niet uren op z'n kop hebt staan is er niets aan de hand.
Maar een fiets dagen ondersteboven laten staan zou ik niet doen en zeker niet de hendel inknijpen.
Zelfde geld voor neerleggen in de auto. Das ook geen punt maar blijf van je remmen af! Het hangt er ook vanaf hoe goed de reservoirs ontworpen zijn en of er een soort van vlotterplaatje, kan even niet op de juiste naam komen in is verwerkt.
Natuurlijk blijft het feitelijk altijd een gesloten systeem (tenzij je de boel los gaat draaien natuurlijk)
Ik zie dat wij het beiden feitelijk eens zijn, ook met een ingeknepen remhendel blijft het een gesloten systeem.!
Ik zie dat wij het beiden feitelijk eens zijn, ook met een ingeknepen remhendel blijft het een gesloten systeem.!
Back on topic
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13778
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Het mooie is alleen dat vrijwel elke hydraulisch fietsrem een open systeem is
Bleek na wat doorlezen.
Bleek na wat doorlezen.