Banden racefiets in de winter
-
- Forum-lid
Hallo allemaal,
Aangezien ik mezelf heb ingeschreven om volgend jaar de Giro di Kika (classico) te rijden wil ik in de winter door op de fiets (op dagen dat het niet vol regent en er geen ijs ligt), ik heb namelijk geen tacx of iets. Ik rijd op een Rose Pro SL 105 Disc. Standaard liggen er 28mm bandjes op, maar aangezien het nu wat gladder wordt buiten is het misschien verstandig om andere banden te gebruiken.
Volgens mij moet er tot 30/32mm op passen. Is het verstandig om te kiezen voor gravelbandjes? En zo ja, welke?
Aangezien ik mezelf heb ingeschreven om volgend jaar de Giro di Kika (classico) te rijden wil ik in de winter door op de fiets (op dagen dat het niet vol regent en er geen ijs ligt), ik heb namelijk geen tacx of iets. Ik rijd op een Rose Pro SL 105 Disc. Standaard liggen er 28mm bandjes op, maar aangezien het nu wat gladder wordt buiten is het misschien verstandig om andere banden te gebruiken.
Volgens mij moet er tot 30/32mm op passen. Is het verstandig om te kiezen voor gravelbandjes? En zo ja, welke?
Ik zou er vooral ook op letten dat je banden een beetje lekbestendig zijn.
's Winters is de weg nat, en dan blijft er meer zooi aan de banden plakken die er uiteindelijk ook doorheen kan prikken. En met koude handen is het niet fijn bandjes wisselen.
De meest unplattbare band die ik ken is de Schwalbe Durano Plus.
's Winters is de weg nat, en dan blijft er meer zooi aan de banden plakken die er uiteindelijk ook doorheen kan prikken. En met koude handen is het niet fijn bandjes wisselen.
De meest unplattbare band die ik ken is de Schwalbe Durano Plus.
Laatst gewijzigd door scepticus op 02 nov 2021 19:07, 1 keer totaal gewijzigd.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Wat hierboven al gezegd is: regelmatig je banden controleren op invretende steentjes. Maar verder rijd ik het hele jaar rond op dezelfde banden, gewoon uitkijken met natte bladeren en niet té enthousiast door natte bochten gaan dan zal het allemaal wel loslopen.
Binnen fietsen zuigt echt de levensvreugde uit mijn ziel, 10 keer liever weer hetzelfde rondje in de kou of regen dan binnen op de tacx. (maar goed, ook dat is persoonlijk natuurlijk)
Binnen fietsen zuigt echt de levensvreugde uit mijn ziel, 10 keer liever weer hetzelfde rondje in de kou of regen dan binnen op de tacx. (maar goed, ook dat is persoonlijk natuurlijk)
+1
Kopvrouw en ik rijden winter en zomer met dezelfde 25 mm banden.
Voorzichtig in de bochten als het nat ligt.
Liever buiten als het kan dan binnen.
-
- Forum-lid
Totaal overbodige overpeinzing als je het mij vraagt. 10x liever zwaarlopende 'stroeve' banden dan in de kou, nattigheid en het donker een bandje moeten wisselen. En snelheid zit er bij mij swinters sowieso al niet in. Rijd overigens al jaren volle tevredenheid met de Schwalbe Durango plus hoepels op m'n winterfiets.
Zoals al geschreven: je wilt in de kou en nattigheid niet lek rijden, durano’s maken de kans daarop een heel stuk kleiner. En verder verhogen spatborden ook de feestvreugde. Ook voor de rest van de ploeg. Kreeg zelf gisteren nog de volle laag over mij heen omdat die voor mij fietste zo’n ass-saver voldoende vindt.