Met welke verlichting de winter in?
Die lezynes hebben een race mode waarin enkel laag en turbostand zitten. Ideaal voor mij, ik rijd kort stukje dorp, dan bos/hei en dan weer bewoond stuk. Hoef hiermee niet door alle 23 andere standen die niet nodig zijnhayes schreef: ↑08 okt 2021 21:35 Een aero zadelpen is niet meteen een probleem.
IK heb net de Sigma Blaze als achterlichtje gekocht. Nog niet getest.
Daar zit één led als gewoon lichtje en twee leds die als remlicht dienen. Een snelle test door wat heen en weer te zwaaien lijkt te bevestigen dat het wel goed werkt.
Als voorlicht heb ik Lezyne 800 en 1100. Die passen normaal wel op een aero stuur, als moet je de rubber band wel serieus rekken. Maar ik doe het nu al een tijd en die rubber bevestiging houdt het nog steeds vol.
De Lezyne gebruik ik meestal op stand twee of drie. En dan duw ik die nog even naar beneden als ik iemand kruis, want zelfs simpele lichten van elektrische fietsen verblinden mij. Dus uit hoffelijkheid een paar seconden even naar beneden.
Laag geeft echt niet genoeg licht om tegen 30 op een pikdonker jaagpad te fietsen. Turbostand is dan weer overkill vind ik. Zelfs auto's aan de andere kant van de vaart worden dan verblind
Ik fiets met mijn lezyne (1100 lite drive) wel gewoon op de laagste stand wanneer er geen andere verlichting is en ik vind dat voldoende. Het probleem voor die laagste stand is vooral wanneer er wel wat verstrooiing is, dan is die net niet sterk genoeg om voldoende bij te verlichten. Heeft volgens mij te maken met hoe je pupillen werken?
Die hoogste stand gebruik ik eigenlijk nooit, ook om anderen zeker niet te verblinden.
Lastigste aan die lezyne is vooral dat je door die standen gaat en dan weer net voorbij de stand gaat die je wil gebruiken Misschien is dat wel opgelost met die bluetooth connectivity?
Die hoogste stand gebruik ik eigenlijk nooit, ook om anderen zeker niet te verblinden.
Lastigste aan die lezyne is vooral dat je door die standen gaat en dan weer net voorbij de stand gaat die je wil gebruiken Misschien is dat wel opgelost met die bluetooth connectivity?
- ophetkantje
- Forum-lid
- Berichten: 2213
- Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05
bartdr. Als je de knop een tijdje ingedrukt houd, kom je in een twee standen modus , is een stuk makkelijker als je toch alleen de laagste stand gebruikt, doe ik ook.
Ach, ik zeg ook maar wat
Ik gebruik mijn Lezyne 800 ook alleen de twee-standen modus. Hij hangt onder de out-front mount van mijn Garmin 530, die heeft daar (net als bij de mount van een aantal andere recentere modellen) een optie om daar een powerbank o.i.d. te bevestigen. Ik heb er een zogenaamde "Quarter Turn To Friction Flange Mount Adapter" (https://buy.garmin.com/nl-NL/NL/p/552900) bijgekocht, daar zit een Gopro koppelstuk op. Gopro koppelstukje voor de Lezyne gekocht et voila
Als achterlicht had ik de Lezyne Strip Drive, maar die ben ik onderweg ooit verloren. Bevestigen was altijd een gedoe, omdat dat rubberen bandje zo ontzetttend stug is. Ik denk ooit in de haast niet goed vastgemaakt...
Nu de Sigma Blaze besteld. Leek mij een goede vervanger, omdat ik vaak niet in het donker vertrek maar wel arriveer. Dit lampje schakelt zichzelf in als het te donker wordt. Lijkt mij ook een handige feature voor op fietsvakantie, voor wanneer je door een tunnel gaat. Bijkomend voordeel: kost de helft van een Lezyne Strip Drive, dus doet een stuk minder pijn wanneer ik deze ooit verlies
Als achterlicht had ik de Lezyne Strip Drive, maar die ben ik onderweg ooit verloren. Bevestigen was altijd een gedoe, omdat dat rubberen bandje zo ontzetttend stug is. Ik denk ooit in de haast niet goed vastgemaakt...
Nu de Sigma Blaze besteld. Leek mij een goede vervanger, omdat ik vaak niet in het donker vertrek maar wel arriveer. Dit lampje schakelt zichzelf in als het te donker wordt. Lijkt mij ook een handige feature voor op fietsvakantie, voor wanneer je door een tunnel gaat. Bijkomend voordeel: kost de helft van een Lezyne Strip Drive, dus doet een stuk minder pijn wanneer ik deze ooit verlies
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350
Ik heb de Blaze deze morgen voor het eerst gebruikt. Werkt wel goed.
Ik merk wel dat hij bij een deftige put/bult ook de remfunctie activeert. En dat is in België dus nogal dikwijls
Ik merk wel dat hij bij een deftige put/bult ook de remfunctie activeert. En dat is in België dus nogal dikwijls
Heeft iemand een idee of je na zonsondergang op de wegen "langs" de bossen mag komen? Ik weet dat je nagenoeg nergens de natuurgebieden in mag, maar er lopen hier best wat wegen langs de natuurgebieden. Als ik een beetje creatief ben kan ik hier wat rondjes van maken voor de MTB. Het meeste is wel zand, maar de wegen staan wel op Google maps als bereikbaar met de auto / gewone fiets. Ik zou er zelf overigens niet met de auto voor kiezen, ik denk dat 10% van de route wel lastig wordt zonder 4wd.
Ik weet niet zo goed waar de grens ligt. Bij de ingangen van de bossen, waar ik overdag MTB staan bordjes met zons onder- en opgang. Maar zover ik weet niet langs de route die ik voor ogen heb.
Ik weet niet zo goed waar de grens ligt. Bij de ingangen van de bossen, waar ik overdag MTB staan bordjes met zons onder- en opgang. Maar zover ik weet niet langs de route die ik voor ogen heb.
Eén van onze 2 Lezyne 800 zit in die 2 standen modus.ophetkantje schreef: ↑11 okt 2021 10:40 bartdr. Als je de knop een tijdje ingedrukt houd, kom je in een twee standen modus , is een stuk makkelijker als je toch alleen de laagste stand gebruikt, doe ik ook.
Hoe geraak je daar weer uit?
Bij invallende duisernis kiezen we vaak voor knipperen, Dat spaart m.i. de batterij in afwachting dat je meer licht nodig hebt.
Edit: manual gevonden via google: 5 sec lang drukken op de knop. Straks uitproberen
Ik heb deze intussen ook besteld als back-up.TL@ schreef: ↑08 okt 2020 08:09 Ik gebruik nu al 2 jaar volgend lampje van Ali:
https://nl.aliexpress.com/item/32833751 ... 4c4dMIcbSd
Gaat automatisch uit bij stilstand, regelt de lichtsterkte automatisch en in het begin gebruikte het ook om mijn Edge 820 bij te laden (die ging in de koude geen 100km meer mee)
Intussen al een paar keer gebruikt en dat gaat goed.
Iets minder sterke lichtopbrengst dan de Lezynes maar daar gebruik ik sowieso nooit de hoogste stand.
De automatische functie is heel fijn. Wel nog niet getest in wisselende omstandigheden bv tijdens zonsondergang.
Het licht lijkt me ook stevig gebouwd, al heb ik nog niet binnenin gekeken.
IK betaalde 26 euro. Ze hebben nu de prijs wat verhoogd om met 11.11 korting te kunnen geven, maar nog steeds een goeie prijs.
even een filmpje van snelle test van de sensor
hayes schreef: ↑07 nov 2021 20:51Niet zo gelukkig met Ali lampjes. Mijn grote koplamp liet mij eens in de steek op een snelle (asfalt) afdaling in the middle of nowhere. Pats, pikkedonker. Bij circa 55km/h..... terwijl ik wist dat "ergens" de weg opgebroken was. Keihard remmen, bijna otb. Toen verder met lamp van telefoon tot in de bebouwde kom. Bij aankomst het lampje met accupack gelijk weg gegooid en een Lezyne decadrive 1500i gekocht. Veel licht, maar voor de echt donkere stukken heb ik een Gloworm 3400, dat geeft echt veel en goed licht. Aangezien ik het nightbiken heb ontdekt is dat een hele fijne lamp. Recent ook een 2-cell accu als reserve erbij gekocht, standaard is 4-cell.TL@ schreef: ↑08 okt 2020 08:09 Ik gebruik nu al 2 jaar volgend lampje van Ali:
https://nl.aliexpress.com/item/32833751 ... 4c4dMIcbSd
Achterop een Garmin RTL515 en die houdt het erg lang vol, ideaal met radar voor inhalend verkeer.
Dogma F
Ik heb dat dan met één van m'n Lezynes. Die durft ook plots uitvallen.
En in het pikdonker is dat idd schrikken.
En in het pikdonker is dat idd schrikken.