Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

DT Swiss 350 ratchet probleem

Andrescycling
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 28 mar 2021 16:55

Andrescycling 08 nov 2021 11:32

Beste medefietsers,

Ik heb een week geleden een Dt Swiss pr1600 achterwiel met 350 naaf gekocht.
Dit ter vervanging van mijn Campagnolo Calima achterwiel.

De ratchet beviel me op het eerste moment en greep goed aan maar als ik op redelijk ruwe kasseien reed sloeg de ratchet een paar keer over. Ik ben zeker dat het niet mijn ketting en tandwielen zijn dus moet het wel de ratchet zijn.

Als ik erover nadenk denk ik dat het aan de veren ligt die door de trillingen even terugschieten waardoor de ratchets overslaan. Dus volgens mij zijn de veren niet sterk genoeg of ben ik fout?

Zijn er hier sterkere veren voor verkrijgbaar of een andere oplossing?
Anders zou ik ze retourneren als dat mogelijk is en misschien kijken voor de 370 naaf dit wel met een 3 pawl body. Zou de afdichting dan wel nog hetzelfde zijn als de 350?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2407
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 08 nov 2021 11:40

Bij mij is het normaal gesproken de ketting in dit soort scenario's, die even kort een tandje ernaast pakt.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 9083
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 08 nov 2021 12:58

Standaard 18 tands of ribbels dus redelijk vrije slag.Ik rij met 36 en dus kleinere vrije slag 54 is ook nog mogelijk maar dan heb je hele dunne spiebaantjes dus sneller slijten en overslaan.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

abdr
Forum-lid
Berichten: 640
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 08 nov 2021 13:22

Nog nooit meegemaakt, ik heb DT Swiss 350 en 240 achternaven. Als het een tweedehandswiel is zou ik durven opperen dat het vet in de ratchet verdroogd kan zijn. Dit kan je zelf snel nakijken: einddop eraf en cassettebody van de naaf trekken, geen gereedschap nodig (zie https://www.youtube.com/watch?v=RbAmWqcamXw ). Maar ik gok op een ketting en cassette probleem: nieuwe cassette wegens overschakeling naar Shimano hub en toch oude ketting blijven gebruiken?

Andrescycling
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 28 mar 2021 16:55

Andrescycling 08 nov 2021 13:34

Mijn ketting en cassette zijn nog niet versleten en zijn perfect afgesteld. Met mijn vorig wiel nooit last van gehad op de kasseien. Mijn wiel is nieuw gekocht bij Mantel.

marsman
Forum-lid
Berichten: 2622
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 08 nov 2021 13:52

Nog nooit meegemaakt. Ik zou het even openhalen zoals wordt uitgelegd in het Youtubefilmpje hierboven. Heel wellicht dat een van de veren verkeerd om zijn gemonteerd?
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40197
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 08 nov 2021 14:04

Andrescycling schreef: 08 nov 2021 13:34 Mijn ketting en cassette zijn nog niet versleten en zijn perfect afgesteld. Met mijn vorig wiel nooit last van gehad op de kasseien. Mijn wiel is nieuw gekocht bij Mantel.
Wat heb je gedaan bij het wisselen?
Kun je hier stap voor stap toelichten; dus van het uithalen van het oude wiel tot het nieuwe wiel vastzetten?
Wellicht dat het iets simpels is wat je misschien over het hoofd ziet.
Less is bore

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2990
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 08 nov 2021 14:20

Laatst een bericht hier voorbij gekomen met een vergelijkbaar probleem (los van de kasseien). Uiteindelijk zijn de ratchet veren vervangen door de fietsenmaker. Geen idee of dit het probleem opgelost heeft, je moet even zoeken naar het topic en de TS een bericht sturen.

Topic was van een paar weken terug

abdr
Forum-lid
Berichten: 640
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 08 nov 2021 14:25

Als het een nieuw wiel, dezelfde cassette en ketting is dan gok ik op een afstelprobleem bij de derailleur. Tov je oude wiel is de positie van de cassette misschien iets meer naar links of rechts, dus derailleur bijregelen.

Een veer verkeerd zoals marsman zegt zou kunnen maar dan heb je daar wel vaker last. 't Is wel snel vastgesteld, dus even de moeite doen om de naaf open te doen.

Ik rij echt veel offroad met die naven en nog nooit zijn ze overgesprongen. Meer nog, door de constructie van de ratchet zijn ze juist minder gevoelig voor op- en neergaande trillingen dan hubs met pallen. Dus overstappen op een 370-naaf lijkt me zeker geen verbetering.

@DOOR: ging dat niet over een nieuwe 240 EXP naaf? Daar is een terugroepactie voor geweest.

Andrescycling
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 28 mar 2021 16:55

Andrescycling 08 nov 2021 14:27

Ik heb eerst mijn buiten en binnenband gewisseld. Daarna heb ik een spacer op de body geplaatst want het is een 10 speed cassette, Vervolgens heb ik mijn cassette verwisseld en ten slotte de quick release vastgezet.

abdr
Forum-lid
Berichten: 640
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 08 nov 2021 14:35

En wanneer heb je dan de derailleur bijgeregeld?

Andrescycling
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 28 mar 2021 16:55

Andrescycling 08 nov 2021 14:41

Dit bleek niet nodig te zijn, ik zal het vanavond nog eens controleren.

Plaats reactie