daniel1975 schreef: ↑08 nov 2021 22:38
Steekas had ook bij velgremmen goede toevoeging geweest.
Hadden ze de hele schijvenheisa gewoon achterwege kunnen laten
Welke heisa
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........
galileo2 schreef: ↑08 nov 2021 20:38
Bovendien is wisselen van wielset bij de disc fiets lastiger, want dan moet ik de remmen opnieuw afstellen.
Gewoon zorgen dat je dezelfde naven in alle wielen hebt.
En trouwens, als je verschillende velgrem-wielsetjes hebt dan heb je hetzelfde probleem. Daarom reed ik in mijn velgremfiets ook dezelfde velgen. Die wissel je dan zonder enige moeite. En dat kan met disc dus ook.
galileo2 schreef: ↑08 nov 2021 20:38
Bovendien is wisselen van wielset bij de disc fiets lastiger, want dan moet ik de remmen opnieuw afstellen.
Gewoon zorgen dat je dezelfde naven in alle wielen hebt.
En trouwens, als je verschillende velgrem-wielsetjes hebt dan heb je hetzelfde probleem. Daarom reed ik in mijn velgremfiets ook dezelfde velgen. Die wissel je dan zonder enige moeite. En dat kan met disc dus ook.
Het even manueel verdraaien van een stelschroefje aan een velgrem vind ik toch net iets minder ingrijpend dan je wielsets met dezelfde naven te moeten uitrusten hoor.
Tja, ik zeg alleen dat het kan. Het is aan iedereen persoonlijk hoe ver je dit doorvoert. Maar niet klagen dat het een of het ander lastiger is. Zowel velgremmen als schijfremmen heb je in een paar minuten goed is mijn ervaring. De ene met de hand de andere met een inbus. Tenzij ook je blokje niet goed op de velg valt. Dan mag je ook gereedschap erbij pakken.
Maar ik snap wel waar dit vandaan komt. Ik werk ook regelmatig aan schijfremmen op de MTB. Dus die dingen hebben weinig geheimen. En veel wielrenners kennen natuurlijk alleen maar velgremmen dus schijfremmen is vaak abracadabra. Terwijl het echt geen rocket science is.
Je moet mij niet vertellen wat schrijfremmen zijn hoor. Ik rijd sinds 2007 op m'n MTB's met schijven en heb hier ook al vijf jaar een gravel/wegfiets met schijven staan. Ik doe het onderhoud ervan zelf. Ik geef gewoon mijn ervaringen mee, en velgremmen zijn gewoon simpeler en makkelijker af te stellen. Zeker de SRAM discremmen zijn soms gewoon klote af te stellen omdat de speling erg miniem is. Fabrikanten zijn nog steeds bezig met de ontwikkeling van schijfremmen om de speling tussen remblokken en schijf te vergroten. De nieuwe D-A zou nu bijvoorbeeld 10% extra speling hebben. Dat heeft een reden hoor. En dan zwijg ik nog over het onderhoud, zuigertjes die haperen, SRAM met DOT olie, Shimano minerale olie, verschillende bleedkits,...
leon1 schreef: ↑09 nov 2021 09:47
....Terwijl het echt geen rocket science is.
Dan moet ik toch altijd aan deze sketch denken:
Gaat de discussie nu over velgremmen versus schijfremmen? Of over mechanisch (kabeltjes) versus hydraulisch (leiding, bleaden, vloeistoffen)? qua onderhoudsgemak dan. Dan zit er wel wat overeenkomsten met de sketch
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Het gewicht van mijn fietsje inclusief schijfremmen, pedalen, twee bidonhouders, dubbele powermeter, Garmin mount, remsplitter en extra steun (FreeLock) vanwege m'n plexus laesie. Ik zie het probleem niet
Nu zelfs nog iets lichter met AbsoluteBlack bladen en Revoloop binnenbandjes. Zit nu op 6,2kg incl. HideMyBell Rings Goirle is trouwens weer terug Cannondale dealer. Afgelopen vrijdag was de heropening en de vernieuwde showroom zag er erg strak uit. Dubbel zo groot nu! Ik vond de SuperSix EVO met de nieuwe Dura Ace en vooral de nieuwe gravelbike, de SuperSix EVO SE, toch wel erg kwijlenswaardig
serbak schreef: ↑09 nov 2021 11:31
Het gewicht van mijn fietsje inclusief schijfremmen, pedalen, twee bidonhouders, dubbele powermeter, Garmin mount, remsplitter en extra steun (FreeLock) vanwege m'n plexus laesie. Ik zie het probleem niet
Nu zelfs nog iets lichter met AbsoluteBlack bladen en Revoloop binnenbandjes. Zit nu op 6,2kg incl. HideMyBell Rings Goirle is trouwens weer terug Cannondale dealer. Afgelopen vrijdag was de heropening en de vernieuwde showroom zag er erg strak uit. Dubbel zo groot nu! Ik vond de SuperSix EVO met de nieuwe Dura Ace en vooral de nieuwe gravelbike, de SuperSix EVO SE, toch wel erg kwijlenswaardig