Kommetje warme soep of chocomelk kan wel smaken na een koude rit.
Banden racefiets in de winter
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5540
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Iets onder de 4.5 voor en iets onder de 5 achter. ( de pomp manometer is niet zo precies ). Zal tussen de 4.3 en 4.5 voor zijn en tussen de 4.7 en 5 achter. Maar heel soms pak ik het losse drukmetertje erbij. Op de weg bij gewoon normale omstandigheden. Velgbinnenbreedte is 19 en mijn gewicht 75, maar de fiets weegt met alles erop en eraan (lange spatborden, lampen, accu 10.5kg). En je eigen winterkleding is ook zwaarder.
Midden zomer kon je ook nog wel iets minder rijden. Maar het is ook niet de soepelste band en minder druk vind ik geen meerwaarde bij deze.
Ik wilde overigens niet zeggen dat de corsa control een slechte band was he. Zeker een van mijn favoriete banden, maar dan toch gewoon in de zomer en lente. Ik reed altijd met die banden in de koersfiets. Eigenlijk ook een beter compromis dan de gewone corsa. Zeker gezien lekbestendigheid je altijd aan de finish helpt. Niks vervelender dan lekrijden in koers.
De Corsa control overleeft wel een stukje gravel mocht het nodig zijn. Toch is het een echte wegband, geen gravelband.
Natuurlijk is de rubino pro ook geen gravelband, maar die zijn in mijn ogen veel lekbestendiger en vooral duurzamer.
Ik rijd met de rubino pro G2.0 TLR in 30mm, dus niet met de rubino pro controls ( nog lekbestendiger )
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Bedankt voor je uitgebreide uitleg. Lekbestendig en duurzaam is voor mij heel wat waard!
Ik kan niet breder als 30 mm in mijn (2de) fiets maar wil wel graag gravelpaden mee gaan pakken. De strade past niet om mijn velg dus moet het hier mee gaan doen dan denk ik!
Heb er 32 panaracer gravelking in gehad maar dat paste net niet, ofja dan had ik 0 speling om precies te zijn.
Edit: wat noem je dan wel een echte graveland in 30mm?
Ik kan niet breder als 30 mm in mijn (2de) fiets maar wil wel graag gravelpaden mee gaan pakken. De strade past niet om mijn velg dus moet het hier mee gaan doen dan denk ik!
Heb er 32 panaracer gravelking in gehad maar dat paste net niet, ofja dan had ik 0 speling om precies te zijn.
Edit: wat noem je dan wel een echte graveland in 30mm?
Dan heb je volgens mij met 30mm banden ook te weinig clearance,
Ik zou voor een veilige marge dan voor max. 28mm gaan b.v. Panaracer gravelking.
2mm aan weerszijde speling is ook nog weinig.
Bikes&Coffee What else?
30 moet passen denk ik.
Die panaracer 32mm hadden al best wat profiel en waren niet heel rond aan de bovenkant.
Maar ik kon geen panaracer gravelking vinden in 28 mm, heb je daar een link van?
Bikes&Coffee What else?
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5540
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Naja op mooie gravel zullen de meeste banden het wel uithouden. ( rubino pro TLR, pirelli cinturato, michelin 4s ) Alleen al die wegbanden hebben geen echte thread voor een beetje extra grip op ondergrond. Niet altijd per se vereist, alleen noem ik dat dus geen gravelband. Die bovenstaande banden worden dus ook niet in de markt gezet als gravelband, maar zijn misschien toch wel veel beter geschikt voor als de strade bianchi band van challenge .
Maar ja, wat is een gravelband nu eigenlijk . Wat gravel is is voor veel mensen verschillend.
Rijdt je voornamelijk asfalt en af en toe lekker een stuk zandpad, dan kan je wel met een wegband rijden. Rijdt je de hele dag door het bos en is het asfalt minimaal dan wil je een echte gravelband, met op zijn minst een vijl/ribbel profiel.
Maar ik denk dat je vooral lekker af en toe een zandpad of onverhard fietspad wil kunnen pakken op je eigenlijk wegfiets. En dat kan met veel banden best wel goed.
Maar ja, wat is een gravelband nu eigenlijk . Wat gravel is is voor veel mensen verschillend.
Rijdt je voornamelijk asfalt en af en toe lekker een stuk zandpad, dan kan je wel met een wegband rijden. Rijdt je de hele dag door het bos en is het asfalt minimaal dan wil je een echte gravelband, met op zijn minst een vijl/ribbel profiel.
Maar ik denk dat je vooral lekker af en toe een zandpad of onverhard fietspad wil kunnen pakken op je eigenlijk wegfiets. En dat kan met veel banden best wel goed.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Niemand op continental 4 seasons de winter in? Ik heb er midden dit jaar gelegd en merk wel dat ze makkelijker schuiven dan mijn vorige, goedkope, bontrager (R1 hardcase lite) bandjes. Ik wacht nog even af voor ik die ok verklaar voor de wintermaanden.
Ik heb al een paar jaar Durano Marathon plus in combinatie met goedkope Campagnolo wielen op de fiets. Banden zijn qua lekbestendigheid prima (en daar gaat het mij om), maar ik schrik altijd van de lompheid en slechte rolweerstand. Ik ben niet vooruit te branden op deze banden/wielen. Het scheelt zeker 1,5 km per uur. Nu is dat in de winter niet belangrijk, maar het motiveert niet echt. Herkenbaar voor anderen?
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5540
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Zeker dat soort banden rollen voor geen meter. Dat gevoel kan in de winter ook komen omdat je veel meer kleding draagt en op die manier ook veel minder aerodynamisch bent.
Ik vind het niet zo erg. Het motiveert juist weer als je met je goede banden in de Lentedagen ineens een stuk lekkerder gaat.
Ik vind het niet zo erg. Het motiveert juist weer als je met je goede banden in de Lentedagen ineens een stuk lekkerder gaat.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13740
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Daar geloof ik niets van, want dat is het verschil tussen mijn racer en een hele MTB op de weg is 2km/h
Dat zou wel heel sterk zijn en op mijn MTB rijd ik momenteel met een michelin force xc voor en acter.