Ik heb een nieuwe dikke bandenfiets gekocht. Koga F3 5.0 met een volledige Deore XT groep. Vandaag met een eerste rit helaas een bloedirritante tik in de aandrijving. Omdat de fietsenmaker pas dinsdag open is, zelf maar op zoek naar de oorzaak maar kan het niet vinden. Wie denkt er even mee?
Tik alleen op grote blad voor. Is triple crank.
Tik is ritmisch, telkens op hetzelfde punt.
Tik is er alleen bij ronddraaien crank. Benen stil is geen tik.
Tik is er bij zitten en staan.
Tik komt pas na een minuut. Eerst is het stil. Terugschakelen naar middenblad en dan weer terug naar het grote blad maakt alles weer stil om na een half minuutje weer te gaan tikken.
Tik is er alleen bij aanzetten met linkerbeen.
Ik heb de pedalen en snelspanners al ingevet. Bladboutjes gechecked. Zadelpen opnieuw ingevet. Alle boutjes van het frame aangetrokken. Er loopt niks aan in de zin dat de crank tegen een versnellingskabel aantikt oid
Iemand?
Tik alleen op grote blad Deore XT
Een verbogen tandje..?
ik had onlangs ook een tik en na lang zoeken bleek het een buitenkabel die kraakte bij de kabeloogjes van het frame , ik heb een ander(plastic) kabelhoedje gestoken en de kraak was weg, toevallig ook telkens bij het naar beneden duwen van de linker trapstang
Krijg het niet gevonden. Net met de kids klein rondje gedaan. Onder de 15 km per uur geen tik. Geef ik dan met linkerbeen even kort kracht levert dat 1 tik op. Ga ik zelf weer wat op snelheid fietsen, ritmische tikken.
Dinsdag mag de FM het uitzoeken. Nu bier
Dinsdag mag de FM het uitzoeken. Nu bier
Ik pak ze wel weer in de afdaling
Ik wil als TS hier nog even op terugkomen. Ik heb mijn fiets inmiddels bij de FM gebracht. Die heeft er naar gekeken, maar de tik is er nog steeds. Omdat ik nu 0 vertrouwen heb in deze FM (er waren ook nog wat andere zaken die klote zijn opgelost) ga ik het toch nog maar eens zelf proberen.
De FM vertelde me dat hij het bracket heeft nagekeken en strakker heeft aangetrokken. Verder heeft hij de fiets in algemene zin nagekeken en vond verder niets.
Nogmaals, de tik is er alleen op het grote blad voor (triple XT). Op het midden en kleine blad geen issues.
De tik komt pas op na een seconde of 30 fietsen, en is volledig ritmisch met de pedaal-omwenteling. Schakel ik terug naar het middenblad, dan is de tik weg. Ik hoef nauwelijks kracht te zetten voor de tik, maar met een forse duw op het linkerpedaal (nogmaals alleen op het grote blad) is de tik zonder uitzondering oproepbaar en klinkt dan ook harder.
De tik klinkt alsof er iets ritmisch aanloopt, bijvoorbeeld de crank tegen het kabeltje van de voorderrie. Maar dan wat scherper qua geluid. Ik heb de hele drivetrain wel 3 keer nagekeken, maar ik zie echt niks aanlopen.
Iemand een gouden tip? Alle bovenstaande tips al nagekeken.
De FM vertelde me dat hij het bracket heeft nagekeken en strakker heeft aangetrokken. Verder heeft hij de fiets in algemene zin nagekeken en vond verder niets.
Nogmaals, de tik is er alleen op het grote blad voor (triple XT). Op het midden en kleine blad geen issues.
De tik komt pas op na een seconde of 30 fietsen, en is volledig ritmisch met de pedaal-omwenteling. Schakel ik terug naar het middenblad, dan is de tik weg. Ik hoef nauwelijks kracht te zetten voor de tik, maar met een forse duw op het linkerpedaal (nogmaals alleen op het grote blad) is de tik zonder uitzondering oproepbaar en klinkt dan ook harder.
De tik klinkt alsof er iets ritmisch aanloopt, bijvoorbeeld de crank tegen het kabeltje van de voorderrie. Maar dan wat scherper qua geluid. Ik heb de hele drivetrain wel 3 keer nagekeken, maar ik zie echt niks aanlopen.
Iemand een gouden tip? Alle bovenstaande tips al nagekeken.
Laatst gewijzigd door marsman op 12 nov 2021 10:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Denk dat ik het gevonden heb. Cassette zat gewoon los. Ik heb deze aangedraaid, nu lijkt het opgelost. Je zou zeggen dat een FM dat ook even checkt bij de afleverbeurt, maar nee dus. Even aankijken nu, maar ik denk dat ik vanavond weer rustig kan slapen