Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Cannondale

Jeff_dh
Forum-lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 12 mei 2013 20:12

Jeff_dh 10 nov 2021 09:03

leon1 schreef: 09 nov 2021 16:27 Als dat merk op de zadelpen overeenkomt met het merk dat er aan verbonden is dan is die post SPAM! ;)
Lijkt idd wel veel op een S-Aethos....

Gebruikersavatar
serbak
Forum-lid
Berichten: 1126
Lid geworden op: 07 aug 2006 15:06
Contact

Gebruikersavatar serbak 10 nov 2021 15:32

leon1 schreef: 09 nov 2021 16:27 Als dat merk op de zadelpen overeenkomt met het merk dat er aan verbonden is dan is die post SPAM! ;)
Ik heb, voordat ze met de Aethos kwamen, zelfs nog nooit overwogen om een Specialized te kopen. Ik ben altijd zeer trouw aan Cervélo geweest en vind mezelf eigenlijk nog steeds geen Specialized doelgroep, omdat ik mezelf helemaal geen "Specialized mens" vind :D Niet erg verbonden dus ;) Het concept van de Aethos vind ik echter zo vet dat ik met heel veel plezier een uitstap naar dit merk heb gemaakt. En ik heb nog geen moment spijt ;)

leon1
Forum-lid
Berichten: 3352
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 11 nov 2021 10:02

Het gaat er inderdaad om dat een fiets bevalt toch? Soms zie je inderdaad een fiets die gewoon dat 'hebben hebben hebben' gevoel uitlokt.

Dat heb ik dus met een Caad. Ik zocht voor erbij een alu fiets en de sfeer die wereldwijd om de Caad hangt vind ik ook wel leuk. En ik ben niet per definitie een Cannondale-fan. Zo vind ik een Allez Sprint ook wel leuk. Terwijl ik Specialized helemaal niet interessant vind. Maar die specifieke fiets dus wel.
Ride bikes, not tanks!

jakkel
Forum-lid
Berichten: 2558
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

jakkel 11 nov 2021 10:36

De CAAD's waren vroeger sublieme frames, op alle vlakken, zowel de race als MTB frames. Ik heb er al talloze gehad. Maar sinds carbon er is zijn die CAAD frames wat gedegradeerd en dat zie je ook. En dat is wel spijtig.

leon1
Forum-lid
Berichten: 3352
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 11 nov 2021 11:02

Denk ook dat je het niet moet vergelijken met carbon. En wel met andere alu-frames. En dan praat je zeker over de top wat er te krijgen is.

Heb je deze wel eens gelezen? En dan vooral het stukje: Out on the road: comparing the CAAD12 Disc with the SuperSix EVO Hi-MOD Disc

https://cyclingtips.com/2017/01/cannond ... on-review/

Mooi vergelijk en wat ik lees kan ik ook zelf bevestigen. Dat is wel grappig. Ik heb nl. naast mijn Caad een S6evo.
Ride bikes, not tanks!

jakkel
Forum-lid
Berichten: 2558
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

jakkel 11 nov 2021 11:17

Ik vergelijk de CAAD ook niet met carbon. Ik zeg gewoon dat sinds de carbonframes de toprange hebben overgenomen, de CAAD's, zeker naar afwerking toe, gedegradeerd zijn. Ik heb genoeg CAAD's gehad (zowel MTB als race) om het verschil met nu op te merken.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13765
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 11 nov 2021 11:30

Het rijden is altijd lastig gezien carbon nu je referentie is en een goed carbon frame (en dat is cannondale) is altijd beter dan een alu. Elke las is feitelijk een nadeel, met carbon kan je dat nadeel beperken.

leon1
Forum-lid
Berichten: 3352
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 11 nov 2021 11:44

Goed lezen blijft ook een kunst :oops: ;)

Ik kan inderdaad niet oordelen over de afwerking vroeger vs. nu. Waar zit 'm dat dan in? In afgeslepen lasnaden bv? Dat is ook het enige dat ik mij zo voor de geest kan halen. Qua ontwerp en/of gewicht kan ik mij niet voorstellen dat een oude Caad beter is dan een nieuwe.
Ride bikes, not tanks!

jakkel
Forum-lid
Berichten: 2558
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

jakkel 11 nov 2021 12:42

leon1 schreef: 11 nov 2021 11:44 Goed lezen blijft ook een kunst :oops: ;)

Ik kan inderdaad niet oordelen over de afwerking vroeger vs. nu. Waar zit 'm dat dan in? In afgeslepen lasnaden bv? Dat is ook het enige dat ik mij zo voor de geest kan halen.
Lakkwaliteit van de Cannondales was vroeger subliem en heel krasbestendig, maar dat heeft nu niet onmiddellijk iets met carbon vs. alu te maken. Maar inderdaad, die afwerking (lasnaden weggewerkt) en de opbouw van hun frames was vroeger gewoon mooier, ambachtelijker en gecompliceerder. Neem nu bijvoorbeeld bij bepaalde CAAD's uit de late jaren '90 waarbij de staande achtervork uitliep op één buis die gelast was op de zitbuis. Ik heb nog zo'n 1997 F2000 CAD3 en 1999 F1000 CAAD3 (zie foto) gehad. Bij de CAD was het al super, de CAAD deed nog beter. Qua uitzicht leken het net carbon frames. Zulke dingen kom je nu niet meer tegen bij de alu frames van Cannondale. Bij de post 2000 modellen begon het heel stilaan licht achteruit te gaan met hun alu frames. Ik heb nog een 2007 Caffeine 4SL, een 2005 CAAD8 racefiets en een 2010 Flash F1 gehad (laatste jaar handmade in USA). En momenteel staat hier nog een 2004 Furio MTB. Die zijn ook nooit meer zo super geweest als wat het ooit was. En vanaf carbon er was zijn de prijzen naar beneden gegaan, samen met de rest.

Afbeelding

Freek1986
Forum-lid
Berichten: 88
Lid geworden op: 11 mei 2012 10:43

Freek1986 12 nov 2021 23:34

Er ontstonden wat blaasjes onder de lak van mijn Caad13 dus een nieuw frame via garantie ontvangen.. nieuwe kleur dus soort van newbikeday :)
CE09D35D-832D-4CA2-B5D0-C433D553D036.jpeg
Cannondale Caad13

leon1
Forum-lid
Berichten: 3352
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 13 nov 2021 09:08

Goed geregeld dan! Al heb je natuurlijk liever gewoon geen problemen.

Waar kwamen er blaasjes op dan?
Ride bikes, not tanks!

jakkel
Forum-lid
Berichten: 2558
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

jakkel 13 nov 2021 09:49

leon1 schreef: 13 nov 2021 09:08 Goed geregeld dan! Al heb je natuurlijk liever gewoon geen problemen.

Waar kwamen er blaasjes op dan?
Wat heb ik gezegd over dat lakwerk? :mrgreen:

Plaats reactie