Tubeless banden lopen leeg
Ik heb nieuwe wielen (Mavic), zijn tubeless-ready, ik kreeg er tubeless banden bij dus ik denk ik probeer dat. Na wat gemier met slangetjes en spuitjes en een wit spulletje had ik de banden er goed om en het spulletje erin. 30ml, zoals in de gebruiksaanwijzing staat. Goed geschud en gedraaid en zo.
Ik heb de banden opgepompt tot 7 bar, de volgende dag moest ik bijpompen, heb ik erop gefietst, maar een paar dagen later (vandaag dus) waren ze heel zacht geworden. Moet je tubeless banden iedere keer opnieuw oppompen, of wat moet ik doen?
Ik rij nu tien jaar op vouwbanden, nooit lek gereden, dus ik hoef niet per se tubeless banden. Vroeger reed ik op tuubs, die gingen wel vaak lek.
Ik heb de banden opgepompt tot 7 bar, de volgende dag moest ik bijpompen, heb ik erop gefietst, maar een paar dagen later (vandaag dus) waren ze heel zacht geworden. Moet je tubeless banden iedere keer opnieuw oppompen, of wat moet ik doen?
Ik rij nu tien jaar op vouwbanden, nooit lek gereden, dus ik hoef niet per se tubeless banden. Vroeger reed ik op tuubs, die gingen wel vaak lek.
Het is een bekend feit dat tubeless ready banden druk verliezen, die hebben nou eenmaal latex nodig om luchtdicht te worden, de ene wat meer de andere wat minder. Zeker als de banden stil blijven staan want de latex loopt dan naar beneden. Tubelessbanden, dus niet de tubeless ready, daarentegen kunnen zonder latex worden gebruikt, maar ook die verliezen wel een beetje druk.
Er is een speciaal topic over tubeless: viewtopic.php?f=10&t=66235
Er is een speciaal topic over tubeless: viewtopic.php?f=10&t=66235
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
De velgen had ik besteld als "tubeless ready", de banden zijn tubeless. Ja, ik heb ze laten ploppen. En ik heb het spulletje goed rondgedraaid, alle kanten op. De ventielen zaten al op de velgen, ik heb ze nog wat aangedraaid maar ze gingen niet veel verder.
Misschien dat ik wat spul erbij doe.
Misschien dat ik wat spul erbij doe.
Het is op zich wel normaal. De ene band al meer dan de andere. Sowieso controleer ik elke paar dagen even de druk, ook bij gewone bandje.
Niet één lek in 10 jaar met bandjes? Dat moet een wereldrecord zijn denk ik.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6329
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
In het begin moet je wel wat meer bijpompen dan na verloop van tijd, soms moet je ook wat bijvullen.
Op een gegeven moment blijft je band prima op druk, misschien dan een ietsepietsje bijpompen.
Bij mijn WTB's op de cyclocrosser hoef ik niks bij te pompen, op de racer met Schwalbe Pro One voor elke rit max een halve bar.
Ook bij mijn mtb met Schwalbe RRalph en RRay hoef ik niks bij te pompen.
Ik controleer voor elke rit de bandendruk, tussen elke rit zit meestal 1 tot 2 dagen.
Let wel, je rijd met behoorlijk hoge druk van 7bar, dat kan echt wel minder!
Op een gegeven moment blijft je band prima op druk, misschien dan een ietsepietsje bijpompen.
Bij mijn WTB's op de cyclocrosser hoef ik niks bij te pompen, op de racer met Schwalbe Pro One voor elke rit max een halve bar.
Ook bij mijn mtb met Schwalbe RRalph en RRay hoef ik niks bij te pompen.
Ik controleer voor elke rit de bandendruk, tussen elke rit zit meestal 1 tot 2 dagen.
Let wel, je rijd met behoorlijk hoge druk van 7bar, dat kan echt wel minder!
Wat betreft het aantal bar helpt het ook om de bandenmaat (en evt. je gewicht) te vermelden.
Ik reed op mijn 23 mm banden (80-85 kg) rond de 7-8 bar. Nu rij ik tubeless op 32 mm banden max 4 bar. Check ook even wat de maximale druk is van de banden. Op mijn 32mm banden is dat volgens mij rond de 5 bar.
Ik reed op mijn 23 mm banden (80-85 kg) rond de 7-8 bar. Nu rij ik tubeless op 32 mm banden max 4 bar. Check ook even wat de maximale druk is van de banden. Op mijn 32mm banden is dat volgens mij rond de 5 bar.