Tubeless
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13769
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Van de race sealant verstopt inderdaad de spuit. Dat krijg je niet door het ventiel.
Dat moet je echt in de band gieten. Nogmaals race sealant staat niet voor "racefiets" maar voor wedstrijdgebruik. Het dicht grotere gaten maar is ook veel eerder uitgedroogd.
Ik heb wel eens gedacht een fles race en normaal door elkaar te gooien.
Het heeft ook wel met tempratuur te maken. Bij koud en vocht is het soms toch lastiger de boel dicht te krijgen.
Tapen is belangrijk, maar als de spaakgaten dicht zijn is het in principe goed.
Vooral strak tapen en zorgen dat het tape niet tegen de zijkant oploopt is vooral de oplossing. Te dik gelegd en niet goed weggesneden tape bij het ventiel zorgt wel voor problemen. Ik prik er altijd een gaatje in met een priem en dan een dikke ronde vijl erdoor om het tape netjes weg te vijlen. (wel met beleid natuurlijk)
Het eerste notubes tape was slechts 12mm breed en dat werkte ook prima. Voor brede MTB velgen heb je niet eens tape. Als ik die wel eens doe dan plak er 25mm in oid en dan echt niet 2 of drie lagen naast elkaar.
Dat moet je echt in de band gieten. Nogmaals race sealant staat niet voor "racefiets" maar voor wedstrijdgebruik. Het dicht grotere gaten maar is ook veel eerder uitgedroogd.
Ik heb wel eens gedacht een fles race en normaal door elkaar te gooien.
Het heeft ook wel met tempratuur te maken. Bij koud en vocht is het soms toch lastiger de boel dicht te krijgen.
Tapen is belangrijk, maar als de spaakgaten dicht zijn is het in principe goed.
Vooral strak tapen en zorgen dat het tape niet tegen de zijkant oploopt is vooral de oplossing. Te dik gelegd en niet goed weggesneden tape bij het ventiel zorgt wel voor problemen. Ik prik er altijd een gaatje in met een priem en dan een dikke ronde vijl erdoor om het tape netjes weg te vijlen. (wel met beleid natuurlijk)
Het eerste notubes tape was slechts 12mm breed en dat werkte ook prima. Voor brede MTB velgen heb je niet eens tape. Als ik die wel eens doe dan plak er 25mm in oid en dan echt niet 2 of drie lagen naast elkaar.
Volgens de specs zijn ze tubeless ready dus zit er al het juiste velglint op. Je kunt dit eenvoudig zien
geplakt linkt = tubeless
niet geplakt lint = niet tubeless
Mocht je lint nodig hebben, neem geen Schwalbe, dit plakt echt voor geen meter.
geplakt linkt = tubeless
niet geplakt lint = niet tubeless
Mocht je lint nodig hebben, neem geen Schwalbe, dit plakt echt voor geen meter.
Laatst gewijzigd door havana op 08 nov 2021 12:20, 1 keer totaal gewijzigd.
- Goudhaantje
- Forum-lid
- Berichten: 209
- Lid geworden op: 06 jan 2014 11:52
Maar er zijn dus geen goede of slechte ervaringen met de ventielen zelf. Dat bv Stan's ventielen beter zijn dan Schwalbe (wat ik ergens las). Het gaat bij mij echt alleen om het laatste stukje (dat wat je losschroeft om je band op te pompen) en heeft dus niks met het velglint oid te maken.
Zoals ik eerder al zei is het vooral de combinatie velg en ventiel die bepalend is.
Ventielen zoals Muc-Off en Schwalbe hebben een rubberen O ring aan de buitenkant van de velg, precies onder de ring. Dat werkt prima als de velg min of meer vlak is daar waar de lockring de velg raakt (zie links in het onderstaande plaatje).
Op het moment dat de velg daar echter rond is (zie rechts in het plaatje), is de afdichting niet goed. Zodra je de lockring hard aandraait, gaat de O-ring onder lockring uitkomen en is de afdichting niet goed meer. Een ventiel dat geen externe O-ring gebruikt (zoals Stan's of Joe's) is dan veel beter.
[edit]
Nu ik je post lees vermoed ik dat je het over de ventielkern heb? Daar merk ik weinig verschil... sowieso kun je die altijd vervangen.
Ventielen zoals Muc-Off en Schwalbe hebben een rubberen O ring aan de buitenkant van de velg, precies onder de ring. Dat werkt prima als de velg min of meer vlak is daar waar de lockring de velg raakt (zie links in het onderstaande plaatje).
Op het moment dat de velg daar echter rond is (zie rechts in het plaatje), is de afdichting niet goed. Zodra je de lockring hard aandraait, gaat de O-ring onder lockring uitkomen en is de afdichting niet goed meer. Een ventiel dat geen externe O-ring gebruikt (zoals Stan's of Joe's) is dan veel beter.
[edit]
Nu ik je post lees vermoed ik dat je het over de ventielkern heb? Daar merk ik weinig verschil... sowieso kun je die altijd vervangen.
- Bijlagen
-
- Schermafbeelding 2021-11-08 om 12.24.17.png (11.15 KiB) 781 keer bekeken
Volgens mij doet die O-ring niets voor de dichting, het is alleen bescherming van de velg. Als er druk in de velg zelf, onder het velglint, zou komen, dan zijn er genoeg spaakgaten om die druk te laten ontsnappen.
@Goudhaantje: ik ben tevreden van de laatste Schwalbe tubeless ventielen, https://www.bike-components.de/en/Schwa ... et-p78949/ . Ventielkernen zijn naar mijn ervaring niet uitwisselbaar, ook al lek mee gehad.
@Goudhaantje: ik ben tevreden van de laatste Schwalbe tubeless ventielen, https://www.bike-components.de/en/Schwa ... et-p78949/ . Ventielkernen zijn naar mijn ervaring niet uitwisselbaar, ook al lek mee gehad.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13769
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Die o ring doet inderdaad niets voor afdichting. En als die dat wel doet helpt het alsnog niet want dan komt het door je spaakgaten.
Ventielen is inderdaad ook een combo velg en ventiel. Maar vooral montage van het tape.
Ik gebruik nu in al mijn wielen de schwalbe, goedkoop en goed.
Notubes is ook prima, maar die waren van staal en een wat zwaarder. Huidige weet ik niet.
Muc-off heb ik ook een setje liggen, prima, leuk detail dat het dopje ook een kern kunt verwijderen en er verschillende dopjes bijzitten, maar wel aan de prijs.
Ventielkernen kan je wel uitwisselen. Van Schwalbe ook mooi dat die zwart zijn.
En haal ze gewoon uit een biba die je kapot is.
Ventielen is inderdaad ook een combo velg en ventiel. Maar vooral montage van het tape.
Ik gebruik nu in al mijn wielen de schwalbe, goedkoop en goed.
Notubes is ook prima, maar die waren van staal en een wat zwaarder. Huidige weet ik niet.
Muc-off heb ik ook een setje liggen, prima, leuk detail dat het dopje ook een kern kunt verwijderen en er verschillende dopjes bijzitten, maar wel aan de prijs.
Ventielkernen kan je wel uitwisselen. Van Schwalbe ook mooi dat die zwart zijn.
En haal ze gewoon uit een biba die je kapot is.
Grappig, nooit geweten dat die O-ring niks doet. Weer wat geleerd.
En het zoveelste setje tubeless gemonteerd (van fietsmaatje).
Wielset Farsports Feder (TLR). Geen velglint, velgbed helemaal TLR dus ik dacht, dat wordt een walk in the park.
Eerst de band (Schwalbe One TLE) erop. Dat bleek een aardig gevecht. Zelfs een bandenwipper werkte niet, de band schoot erop een ander punt gewoon weer uit. Dus even de call of shame gedaan - mevrouw havana came to the rescue
Oppompen met de vloerpomp: jawel. Maar de band centreerde op de bepaalde punten niet met bobbels tot gevolg. Leeg, zeepsop en compressor erop. Werkte deels, maar niet 100%.
Dus eerst andere wiel gedaan. Geen vloerpomp, meteen zeepsop, ventielkern eruit en compressor. Resultaat beter, maar niet 100%. Dus zeepsop, compressor en verder pompen met de vloerpomp tot een bar of 10. Toen goed. Leeg, sealant, oppompen, klaar.
Daarna het andere wiel. Uiteindelijk was de oplossing gewoon tot 10 bar oppompen met de vloerpomp... conclusie, banden relatief klein, velg relatief groot: het het kost moeite om de hieldraad over het gootje te krijgen...
Wielset Farsports Feder (TLR). Geen velglint, velgbed helemaal TLR dus ik dacht, dat wordt een walk in the park.
Eerst de band (Schwalbe One TLE) erop. Dat bleek een aardig gevecht. Zelfs een bandenwipper werkte niet, de band schoot erop een ander punt gewoon weer uit. Dus even de call of shame gedaan - mevrouw havana came to the rescue
Oppompen met de vloerpomp: jawel. Maar de band centreerde op de bepaalde punten niet met bobbels tot gevolg. Leeg, zeepsop en compressor erop. Werkte deels, maar niet 100%.
Dus eerst andere wiel gedaan. Geen vloerpomp, meteen zeepsop, ventielkern eruit en compressor. Resultaat beter, maar niet 100%. Dus zeepsop, compressor en verder pompen met de vloerpomp tot een bar of 10. Toen goed. Leeg, sealant, oppompen, klaar.
Daarna het andere wiel. Uiteindelijk was de oplossing gewoon tot 10 bar oppompen met de vloerpomp... conclusie, banden relatief klein, velg relatief groot: het het kost moeite om de hieldraad over het gootje te krijgen...
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13769
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Die klappen er iig niet af
En hoe zijn je handen nu, blaren........
Het nadeel is nu, wat doe je onderweg.......... zeker met koud.
Waar ik nog benieuwd naar ben, heb je een spaakspanningsmeter? Hoeveel zou de spaakspanning gezakt zijn. Op Alu gaat dat soms wel tot 20%.
En hoe zijn je handen nu, blaren........
Het nadeel is nu, wat doe je onderweg.......... zeker met koud.
Waar ik nog benieuwd naar ben, heb je een spaakspanningsmeter? Hoeveel zou de spaakspanning gezakt zijn. Op Alu gaat dat soms wel tot 20%.
Ik kreeg de ONE TLE er gewoon niet op. Ik ben gestopt net voor m'n handen begonnen bloeden.
Uiteindelijk naar de FM moeten gaan.
Nadien bandenknecht gekocht maar intussen nog niet nodig gehad.
Als hij er een tijdje opligt, rekt hij wel uit. Een gebruikte band gaat wel vlot.
Dus onderweg moet het wel lukken. Alleen heb ik (en anderen) het probleem dat hij zonder ligt niet blijft zitten en naar het midden van de velg schuift. Dat krijg je onderweg niet opgelost. Dus zal altijd een binnenbandje moeten zijn.
Uiteindelijk naar de FM moeten gaan.
Nadien bandenknecht gekocht maar intussen nog niet nodig gehad.
Als hij er een tijdje opligt, rekt hij wel uit. Een gebruikte band gaat wel vlot.
Dus onderweg moet het wel lukken. Alleen heb ik (en anderen) het probleem dat hij zonder ligt niet blijft zitten en naar het midden van de velg schuift. Dat krijg je onderweg niet opgelost. Dus zal altijd een binnenbandje moeten zijn.