Titanium fietsen
-
- Forum-lid
- Berichten: 484
- Lid geworden op: 12 jun 2012 10:29
Afgelopen zondag - laatste van het seizoen denk ik
En nog een Skeiron ! De mijne wacht op de Chorus groep (volgende week) en de Shamal carbon disc wielen. 28 mm Vittoria Senso superiore skinwall en customized CKT compact stuur.
Zelfde set-up als op mijn gescheurde Astraeus. Onder garantie van VN een nieuw frame gekregen. Via MP vorige groep en wielsets verkocht en nu na 8 jaar) met bescheiden bijbetaling een hele nieuwe fiets! Kan niet wachten...
Zelfde set-up als op mijn gescheurde Astraeus. Onder garantie van VN een nieuw frame gekregen. Via MP vorige groep en wielsets verkocht en nu na 8 jaar) met bescheiden bijbetaling een hele nieuwe fiets! Kan niet wachten...
De voldoening duurt langer dan de pijn...
Na 9 jaar op de Gazelle V8 ben ik aan het uitkijken naar iets anders. Wel weer titanium, maar met schijven en di2.
Daarom bij Allizi Bikes in Bussum geweest om het eens te hebben over de opties bij Enigma. Zelf dacht ik aan de Evoke (racer) en Etape (endurance). Daar ook uitgebreid gehad over de Escape (gravel) en op de laatste ook een rondje kunnen rijden.
En nu dus soul-searching: wat is voor mij de juiste fiets?
Ik rij 2x per week, 3-5 uurtjes, rond de 30km/h 10.000km per jaar. Vooral solo. Ik rij het hele jaar door, meestal vanuit Groningen, maar op vakantie zoek ik zoveel mogelijk hoogtemeters. Ik rij op de weg, al keer ik niet om voor een bospad of een gravelstrook.
Ik ben geen racer, maar vind het gevoel van op een snelle wendbare fiets zitten wel heel tof. Ietsje meer endurance dan de V8 mag van mij wel, maar ik zoek geen toerfiets.
De Escape kan alles en kan met andere wielen/banden transformeren. Heel lekkere bike, die veel vertrouwen geeft. Maar ga ik die veelzijdigheid gebruiken? Echt gravelen, dat ga ik waarschijnlijk niet doen. Is vanuit Groningen ook weinig mogelijkheid toe. Dus waarschijnlijk zou ik meestal met 32mm banden rijden en in de winter spatborden monteren. En de keerzijde: hij zit wel veel meer rechtop (4cm hogere stack) en stuurt luier. Met 37mm gravelbanden (en een maat te groot) vond ik hem te lomp. Maar hoe zou het zijn in de juiste maat met wat snellere slicks?
De Evoke lijkt het meest op wat ik heb. De Etape zit een beetje ertussen in: iets relaxter. Evoke en Etape kunnen beide tot 32mm banden en dat is al een flinke stap vanaf de 25mm nu, maar met spatborden in de winter (de Etape heeft oogjes) moet je inleveren naar max 28mm. En dat is dan weer jammer: juist in de winter wil je breder.
Ik twijfel: kies ik voor de alleskunner, of voor de specialist? Wat zouden jullie doen?
Daarom bij Allizi Bikes in Bussum geweest om het eens te hebben over de opties bij Enigma. Zelf dacht ik aan de Evoke (racer) en Etape (endurance). Daar ook uitgebreid gehad over de Escape (gravel) en op de laatste ook een rondje kunnen rijden.
En nu dus soul-searching: wat is voor mij de juiste fiets?
Ik rij 2x per week, 3-5 uurtjes, rond de 30km/h 10.000km per jaar. Vooral solo. Ik rij het hele jaar door, meestal vanuit Groningen, maar op vakantie zoek ik zoveel mogelijk hoogtemeters. Ik rij op de weg, al keer ik niet om voor een bospad of een gravelstrook.
Ik ben geen racer, maar vind het gevoel van op een snelle wendbare fiets zitten wel heel tof. Ietsje meer endurance dan de V8 mag van mij wel, maar ik zoek geen toerfiets.
De Escape kan alles en kan met andere wielen/banden transformeren. Heel lekkere bike, die veel vertrouwen geeft. Maar ga ik die veelzijdigheid gebruiken? Echt gravelen, dat ga ik waarschijnlijk niet doen. Is vanuit Groningen ook weinig mogelijkheid toe. Dus waarschijnlijk zou ik meestal met 32mm banden rijden en in de winter spatborden monteren. En de keerzijde: hij zit wel veel meer rechtop (4cm hogere stack) en stuurt luier. Met 37mm gravelbanden (en een maat te groot) vond ik hem te lomp. Maar hoe zou het zijn in de juiste maat met wat snellere slicks?
De Evoke lijkt het meest op wat ik heb. De Etape zit een beetje ertussen in: iets relaxter. Evoke en Etape kunnen beide tot 32mm banden en dat is al een flinke stap vanaf de 25mm nu, maar met spatborden in de winter (de Etape heeft oogjes) moet je inleveren naar max 28mm. En dat is dan weer jammer: juist in de winter wil je breder.
Ik twijfel: kies ik voor de alleskunner, of voor de specialist? Wat zouden jullie doen?
Mooi hoor..... Afgelopen jaar dacht ik er toch echt steeds meer te zien op de Heuvelrug !?
Krijgen mensen eindelijk smaak ...?
Komende week voor een kleine "inbetweenjobs" vakantie naar Zuid-Limburg. Mijn B1 tita racer gaat mee, maar gezien de weersvoorspellingen is het nog maar de vraag of hij ook gebruikt gaat worden.... wandelen in de regen is toch een stuk comfortabeler dan fietsen in de regen..........
Krijgen mensen eindelijk smaak ...?
Komende week voor een kleine "inbetweenjobs" vakantie naar Zuid-Limburg. Mijn B1 tita racer gaat mee, maar gezien de weersvoorspellingen is het nog maar de vraag of hij ook gebruikt gaat worden.... wandelen in de regen is toch een stuk comfortabeler dan fietsen in de regen..........
-
- Forum-lid
- Berichten: 372
- Lid geworden op: 03 jun 2012 12:35
- Locatie: Zwolle
Ha Vincent waarschijnlijk heb je de keuze allang gemaakt en ben ik te laat….op basis van mijn eigen ervaring van afgelopen jaar zou ik gaan voor de alleskunner. Ikheb jarenjarenlang op een Jan Janssen racer gereden en begin dit jaar na een tijd sparen de keuze gemaakt voor een titanium graveltacer, een alleskunner dus….en wat ben ik daar giga blij mee. Het hele jaar door met dezelfde fiets kunnen fietsen, ook afgelopen maanden waren heerlijk, iets bredere banden, 32 mm, niet meer na hoeven denken of de fiets wel de route aankan, of eens een zandpaatje nemen. Niet racen, maar echt genieten, zowel solo als ookin klein groepsverband, en ja hoor, in de groep ga ik makkelijk mee met 32 uur gemiddeld….mijn fiets is een Pilot Scram Pinion… pietsie zwaarder, maar wat is ie heerlijk onderhoudsvrij met pinion en riem…ff afspuiten in 3 minuten ipv van half uur poetsen en insmeren….ik ben een fietserd en geen poetserd. Ik rij ongeveer 8k per jaar. Succes met je keuze en laat je het ff weten?
Hee! Dit topic even afstoffen. Tof dat je nog even geantwoord hebt Harry! Ik heb al wel keuzes gemaakt, maar dat is vooral de start van een nieuw proces!Harry Jacques schreef: ↑06 dec 2021 21:22Ha Vincent waarschijnlijk heb je de keuze allang gemaakt en ben ik te laat… Succes met je keuze en laat je het ff weten?
Ik ben gaandeweg gekomen op een allrounder, maar dan een custom build. Ik begon toch met de Enigma Etape, maar met de opties die ik wilde (anodised logo's, interne kabels) was custom helemaal niet zoveel duurder. En dat bracht weer nieuwe mogelijkheden met zich mee, zoals iets meer clearance. Vergt wel wat meer geduld, maar dat heb ik er wel voor over.
Het wordt een build met 40mm clearance en waarschijnlijk een Open U-turn voorvork. Die is wat korter dan de gravel vork van Enigma, zodat ik wel wat racer gevoel houd. Precieze geometrie moeten we nog bepalen, maar ik denk aan iets in de richting van een Open Up, maar dan in titanium. Ik wil wel het racer gevoel houden, maar wat veelzijdiger, zodat ik in de winter vaste spatborden kan monteren en wat bredere bandjes. Écht gravelen ga ik toch niet doen, hooguit pak ik eens een bospaadje of een landbouwweggetje mee.
Deze keer geen invoerrechten hoeven te betalen. Shirt hier te vinden: https://litespeed.com/collections/appar ... eed-jersey
Mooie kwaliteit btw.
Mooie kwaliteit btw.
It takes an awful lot of money to look this cheap - Dolly Parton