Rohloff + Gates op een MTB frame
Ik zie steeds meer Rohloff (en Pinion trouwens) bij mtb's. Bij een toerframe snap ik het gebruik van een Gates met Rohloff, maar bij een mtb? Is dit niet en zwaar en lastig schakelen, omdat je geen kracht kan zetten op het schakelmoment?
Dan heb je ook geen last van die rijke ouderen. Wel van die wielrenners die altijd in "treintjes" over de vaste routes rijden. Je kan ze of niet inhalen of ze moeten met 10 man langs.. Groeten kunnen ze ook niet.
Zelf zou ik best zo`n Pinion willen proberen. Schijnt veel minder onderhoudsgevoelig te zijn en het weegt iets meer maar ideaal in de wintermaanden.
Zelf zou ik best zo`n Pinion willen proberen. Schijnt veel minder onderhoudsgevoelig te zijn en het weegt iets meer maar ideaal in de wintermaanden.
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5549
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Rohloffs doen het prima in het terrein hoor beetje anticiperen. Je kan dan wel weer schakelen als je niet trapt en in een beweging een hoop verzetten lichter zitten. Zitten in ieder geval nooit vol modder of sneeuw. Ik verkies dan in dit geval wel gewoon een ketting. Dat gevoel is toch directer. Uiteindelijk zijn de riemen bij hard en vies gebruik helemaal niet zo onderhoudsvrij als wordt beweerd. En singlespeed kettingen kosten geen drol en slijten vrij langzaam. Voor de prijs van 1 zo'n riem kan je toch zeker vijf singlespeed kettingen afraggen. En die kan je veel verder afraggen dan je met derailleurs gewoon bent. Kettingen vervangen is een no issue voor mij. Belt drives vervangen is bewerkelijker.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!