Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

zelf (tweedeHands) frame opbouwen

kogafanaat
Forum-lid
Berichten: 165
Lid geworden op: 13 jun 2008 00:02

kogafanaat 17 jan 2010 22:57

Regelmatig lees ik hier dat forumlezers zelf aan het opbouwen gaan. Dit kriebelt wel, maar ik ben wel een leek op dit gebied. Heeft iemand tips, bv wat voor gereedschap heb je nodig, een goed instructieboek (liefts met foto's), hoe kom ik aan goede materialen ed., wat doen als het frame gespoten moet of mag worden. Kortom, alles is welkom.
fietsfanaat

rubenio
Forum-lid
Berichten: 1148
Lid geworden op: 17 apr 2006 16:28

rubenio 17 jan 2010 23:27

@kogafanaat

Wat betreft basiskennis naar de bibliotheek gaan, boeken zoals het ultieme fietsboek van eddy merckx zijn bij elke bieb wel voorradig. Dit boek is qua informatie lekker basaal en ook op praktijk gericht (werkzaamheden). Kennis komt je niet zomaar aanwaaien.
Ik moet zelf binnenkort i.v.m. het leren over oude fietsen met bv. spie-assen weer wat boeken halen, ben zelf niet zo'n lezer maar het is wel een degelijke & goede bron.

Wat betreft gereedshap, bedenk wat je wilt gaan sleutelen. Ga naar je FM en vraag daar naar de tool + de werking van het stuk gereedschap. Heb je geen behulpzame FM dan kun je dus bij je geleende literatuur terecht of hier op het forum natuurlijk. Stop de vraag dan wel direct in het opbouw-topic want dat scheelt onnodige topics.

Wat betreft informatie over het spuiten/coaten/lakken van frames samen met de eerdere vragen is het ook gewoon zoeken/lezen hier op het forum.

Plaats reactie