Handgespaakte set - 650b vs 700c
Mijn gravelbike (Rove LTD) kwam standaard met 650b wielen (WTB-velg met 105-naven); bombproof maar aan de zware kant.
Ik overweeg om een handgespaakte set aan te schaffen, maar ik twijfel tussen opnieuw 650b of toch 700c.
Bij de 700c gaat de geometrie/gevoel van mijn fiets toch wat veranderen (kan positief of negatief zijn)?
Ik gebruik mijn fiets voor vrijwel alles...
Woon-werk, ritjes op het asfalt, gravelritten, etc...
Qua naven gaat voorkeur naar DT-Swiss (350 of 240), Hope kan evt ook.
Een iets hogere velg maakt het estetisch wel af, maar die heb je helaas niet in alu-velgen (max 25mm?).
Iemand tips voor een goede extra wielset?
Budget ligt rond de 800€.
Mijn 'droomwielen' liggen financieel niet binnen handbereik (Duke World Runner Carbon 38R)
Ik overweeg om een handgespaakte set aan te schaffen, maar ik twijfel tussen opnieuw 650b of toch 700c.
Bij de 700c gaat de geometrie/gevoel van mijn fiets toch wat veranderen (kan positief of negatief zijn)?
Ik gebruik mijn fiets voor vrijwel alles...
Woon-werk, ritjes op het asfalt, gravelritten, etc...
Qua naven gaat voorkeur naar DT-Swiss (350 of 240), Hope kan evt ook.
Een iets hogere velg maakt het estetisch wel af, maar die heb je helaas niet in alu-velgen (max 25mm?).
Iemand tips voor een goede extra wielset?
Budget ligt rond de 800€.
Mijn 'droomwielen' liggen financieel niet binnen handbereik (Duke World Runner Carbon 38R)
Giant TCR 0 2013
Kona Rove LTD 2021
Kona Rove LTD 2021
Mijn mening is dat 650 geen voordelen heeft behalve dat je bredere banden kwijt kunt. Het op snelheid houden is merkbaar lastiger.
Als je al een 650b set hebt, dan is het, lijkt mij, logischer om een 700c set er naast te houden.
Overigens, de 105 naven zijn inderdaad bombproof, de WTB velgen niet. Genoeg WTB velgen mogen vervangen vanwege scheuren bij de spaak gaten. Houd ze dus goed in de gaten.
Tip: de WR38, WR45 en WR50 van Duke zijn gewoon de WR38, WR45 en WR50 van LightBicycle (de Flyweight versie) met een Duke logo erop.
Verder heeft Havana gelijk. Ik merk hetzelfde met mijn 650b maar ben er wel bij mee ivm de brede banden. MIJN gevoel is dat ze minder log aanvoelen dan 700c maar je moet meer arbeid leveren om ze op gang te houden. Voor lange rechte stukken op snelheid iets minder geschikt, voor parcoursen met veel bochten en regelmatig optrekken zijn ze wel fijn. MIJN mening weer.
Overigens, de 105 naven zijn inderdaad bombproof, de WTB velgen niet. Genoeg WTB velgen mogen vervangen vanwege scheuren bij de spaak gaten. Houd ze dus goed in de gaten.
Tip: de WR38, WR45 en WR50 van Duke zijn gewoon de WR38, WR45 en WR50 van LightBicycle (de Flyweight versie) met een Duke logo erop.
Verder heeft Havana gelijk. Ik merk hetzelfde met mijn 650b maar ben er wel bij mee ivm de brede banden. MIJN gevoel is dat ze minder log aanvoelen dan 700c maar je moet meer arbeid leveren om ze op gang te houden. Voor lange rechte stukken op snelheid iets minder geschikt, voor parcoursen met veel bochten en regelmatig optrekken zijn ze wel fijn. MIJN mening weer.
+1
Ik heb mijn 650b wielen deze winter zelfs helemaal niet gebruikt. 700c met 42mm banden rijden een stuk aangenamer dan de 650b met 47mm banden. Beter op snelheid te brengen en bollen overal makkelijker over.
Ik zou de 650b enkel nog gebruiken met MTB-banden (2 inch) voor een parcours met (heel) veel (grote) stenen, die heb je niet in Vlaanderen dus de 650b-wielset gaat waarschijnlijk niet meer gebruikt worden (en naaf donor worden voor iets anders)
Ik heb mijn 650b wielen deze winter zelfs helemaal niet gebruikt. 700c met 42mm banden rijden een stuk aangenamer dan de 650b met 47mm banden. Beter op snelheid te brengen en bollen overal makkelijker over.
Ik zou de 650b enkel nog gebruiken met MTB-banden (2 inch) voor een parcours met (heel) veel (grote) stenen, die heb je niet in Vlaanderen dus de 650b-wielset gaat waarschijnlijk niet meer gebruikt worden (en naaf donor worden voor iets anders)
Ik heb ook een 650b set. Shimano GRX, naast m’n hope 700c set. Afgelopen jaar denk ik 3x gebruikt. 1x Limburg (blij mee!) en 2x op het kroondomein. Daar denk ik er voordeel bij te hebben. (Maar met de nodige twijfel).
Ik overweeg steeds al ze te verkopen. Maar kan er nog niet toe komen. Misschien toch maar eens op marktplaats zetten….
Ik overweeg steeds al ze te verkopen. Maar kan er nog niet toe komen. Misschien toch maar eens op marktplaats zetten….
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6329
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
650B wielen op een gravelbike waarmee de meesten lekker rap over het onverhard willen raggen, vind ik een beetje overkill, en echte mtb routes neem je niet met je gravelfiets.
Juist op die routes heb je dan meer controle met 650b, de uitdagende en moeilijke secties en juist daar zie je de gravelbikes niet.
Ik neem dan liever een 700 setje met wat minder bredere banden, omdat je ook op het asfalt door wil rijden en daar merk je juist met 650b wat meer weerstand.
Vandaar dat de 650b setjes onder de forumleden hier, steeds vaker in de "kast" blijven en men alleen maar gebruik maakt van de 700c wielsets...
Juist op die routes heb je dan meer controle met 650b, de uitdagende en moeilijke secties en juist daar zie je de gravelbikes niet.
Ik neem dan liever een 700 setje met wat minder bredere banden, omdat je ook op het asfalt door wil rijden en daar merk je juist met 650b wat meer weerstand.
Vandaar dat de 650b setjes onder de forumleden hier, steeds vaker in de "kast" blijven en men alleen maar gebruik maakt van de 700c wielsets...
Keuze zal 700c worden, alleen nog even bekijken welke velg ik zou kunnen gebruiken.
De meeste mensen in de regio zie ik met GR531 rijden, zijn er 'betere' alternatieven?
GR531 zit met een 350-naaf rond de 1700gr
Duke World Runner (alu versie) zit met diezelfde naaf rond de 1570gr.
Prijsverschil tussen beiden ligt rond de 70€
Natuurlijk is aspect 'bombproof' > zeer lichte, maar meer fragiele wielen.
De meeste mensen in de regio zie ik met GR531 rijden, zijn er 'betere' alternatieven?
GR531 zit met een 350-naaf rond de 1700gr
Duke World Runner (alu versie) zit met diezelfde naaf rond de 1570gr.
Prijsverschil tussen beiden ligt rond de 70€
Natuurlijk is aspect 'bombproof' > zeer lichte, maar meer fragiele wielen.
Giant TCR 0 2013
Kona Rove LTD 2021
Kona Rove LTD 2021
De Duke WorldRunner 25 zijn 22mm intern. De GR531 zijn 24mm intern. Dat maakt ze zwaarder. Dat is niet appels met appels vergelijken.
Als je niet veel geeft om velghoogte, ben je beter af met een XR391. Stevige velg (XC), 25mm intern maar aardig licht qua gewicht.
Naven: als het licht, sterk en niet heel duur moet zijn, ERASE.
Als je niet veel geeft om velghoogte, ben je beter af met een XR391. Stevige velg (XC), 25mm intern maar aardig licht qua gewicht.
Naven: als het licht, sterk en niet heel duur moet zijn, ERASE.
“Alert” …… afwijkende mening
Ik rijd eigenlijk alleen met 650b (50-54mm banden): snelheid doet mij niet zoveel meer. Er zijn er altijd die sneller zijn, maar met degenen waarmee ik fiets moet ik meestal toch wachten (niet vanwege talent, maar gewoonweg door de velen kilometers die ik maak). Liever vaak met een overkill op pad, dan een keer met te weinig de job moeten doen (gaat ik vele situaties op ). Daarnaast ogen vette banden in een gravellaar zo veel beter….
Overigens is een setje 700c in het geval van Ts wel logischer vanwege eventuele inzetbaarheid.
Ik rijd eigenlijk alleen met 650b (50-54mm banden): snelheid doet mij niet zoveel meer. Er zijn er altijd die sneller zijn, maar met degenen waarmee ik fiets moet ik meestal toch wachten (niet vanwege talent, maar gewoonweg door de velen kilometers die ik maak). Liever vaak met een overkill op pad, dan een keer met te weinig de job moeten doen (gaat ik vele situaties op ). Daarnaast ogen vette banden in een gravellaar zo veel beter….
Overigens is een setje 700c in het geval van Ts wel logischer vanwege eventuele inzetbaarheid.
insta #gravelgremmen
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0