Vandaag geklust aan de fiets
Net even gecheckt en dat verloopt heel soepel. Geen beweging.
Vandaag nieuwe spaak in achterwiel gestoken.
Stak de gravelwielen terug in de fiets, en zag dat er een slag in het achterwiel zat. Bleek een spaak gebroken (aan de kop, in de naaf). Band eraf, zoveel mogelijk geprobeerd om de sealant in de band te houden.
Tublesstape van het wiel, andere spaak erin en op de juiste spanning gebracht. Bleken de andere spaken ook allemaal nog mooi op de juiste spanning te staan en het wiel terug perfect recht. De spaak die gebroken was stond ook vol krassen, waarschijnlijk ergens achter blijven hangen.
Nieuwe tape op het wiel, oude band erop (met sealant) en met de compressor direct op druk en luchtdicht. Toch nog een beetje extra sealant toegevoegd.
Op een half uurtje helemaal klaar. Toch aangenaam dat ik alles zelf kan, had ik de FM nodig gehad, had het dit weekend niet fietsen in het veld geweest (ik was weer veel geld kwijt geweest)
Stak de gravelwielen terug in de fiets, en zag dat er een slag in het achterwiel zat. Bleek een spaak gebroken (aan de kop, in de naaf). Band eraf, zoveel mogelijk geprobeerd om de sealant in de band te houden.
Tublesstape van het wiel, andere spaak erin en op de juiste spanning gebracht. Bleken de andere spaken ook allemaal nog mooi op de juiste spanning te staan en het wiel terug perfect recht. De spaak die gebroken was stond ook vol krassen, waarschijnlijk ergens achter blijven hangen.
Nieuwe tape op het wiel, oude band erop (met sealant) en met de compressor direct op druk en luchtdicht. Toch nog een beetje extra sealant toegevoegd.
Op een half uurtje helemaal klaar. Toch aangenaam dat ik alles zelf kan, had ik de FM nodig gehad, had het dit weekend niet fietsen in het veld geweest (ik was weer veel geld kwijt geweest)
Doorschieten gebeurt op alle kransjes. Ik kijk het nog een paar dagen aan.
Laatst gewijzigd door hayes op 19 jan 2022 09:40, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik ben op mijn racer langzaamaan alles van FSA aan het vervangen voor producten van Deda, dat staat toch een stuk mooier op een Italiaan. Een poos geleden crankstel vervangen voor eentje die bij de Shimano groep hoort en het stuur en de stuurpen vervangen door Deda Superleggera POB.
Vandaag een nieuwe Deda headset gestoken. Het ging mij vooral om de afdekkap tussen het bovenste balhoofdlager en spacers op de vork. De huidige lagers zijn nog goed, dus de nieuwe bewaar ik als reserve. Wel even schoongemaakt en van vers vet voorzien.
Ik kreeg helaas een totaal ander product geleverd dan de bestelde expander plug, maar die wordt als het goed is morgen nageleverd. Inkorten van de vork staat dan dus op de planning. Wel enigszins spannend, wordt de eerste keer dat ik dat doe. Zal een fotootje plaatsen als het gelukt is!
Vandaag een nieuwe Deda headset gestoken. Het ging mij vooral om de afdekkap tussen het bovenste balhoofdlager en spacers op de vork. De huidige lagers zijn nog goed, dus de nieuwe bewaar ik als reserve. Wel even schoongemaakt en van vers vet voorzien.
Ik kreeg helaas een totaal ander product geleverd dan de bestelde expander plug, maar die wordt als het goed is morgen nageleverd. Inkorten van de vork staat dan dus op de planning. Wel enigszins spannend, wordt de eerste keer dat ik dat doe. Zal een fotootje plaatsen als het gelukt is!
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350
Tadaaaa! Vorkbuis 20 mm ingekort, dus eindelijk van die schoorsteen af
Deda balhoofdplug bleek niet te passen, diameter van dat ding was een mm te groot. Die is nu retour en voorlopig de originele van FSA teruggeplaatst.
Deda balhoofdplug bleek niet te passen, diameter van dat ding was een mm te groot. Die is nu retour en voorlopig de originele van FSA teruggeplaatst.
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350
-
- Forum-lid
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 29 mar 2021 09:08
Mijn steekass is doorgedraait (het gedeelte waar je de inbus insteekt).
Het is momenteel dus een steekass zonder snelspanner.
Zouden jullie hem vervangen door een nieuwe steekass of door een steekass met snelspanner?
Het is momenteel dus een steekass zonder snelspanner.
Zouden jullie hem vervangen door een nieuwe steekass of door een steekass met snelspanner?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6329
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Ik denk dat voor jou een steekas met snelspannerhendel de betere oplossing is, het doldraaien van de inbus duidt op slecht gereedschap, dus dan hoef je daar geen inbussleutel meer voor te gebruiken.Fietsmaatje schreef: ↑09 jan 2022 20:24 Mijn steekass is doorgedraait (het gedeelte waar je de inbus insteekt).
Het is momenteel dus een steekass zonder snelspanner.
Zouden jullie hem vervangen door een nieuwe steekass of door een steekass met snelspanner?
Neem dan meteen 2 nieuwe steekassen met snelspannerhendel....