Het grote gravelbanden topic
Ik rijd nu al een aantal maanden de Vittoria Terreno Zero 40mm maar kan er niet blij van worden. Al op verschillende drukken gereden (tussen 2 en 4 bar) maar vooral op harde stroken en asfalt voelt de band traag aan. Zeker in vergelijking tot de Schwalbe G-one’s allround . Juist door het gladde loopvlak had ik gehoopt dat de Vittoria’s makkelijker zouden lopen maar helaas blijkt dit niet zo te zijn.
Laatst gewijzigd door vincent75 op 29 dec 2021 14:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!
Als je redelijk veel op asfalt rijdt en op gravel gaat er niks op de schwalbe g one speed
Kan er in een groep prima mee komen
En rij er in de zomer veel mee op gravel in sauerland waar je leuk kunt klimmen heuvel op naar de windmolens met fijne gravelpaden
Kan er in een groep prima mee komen
En rij er in de zomer veel mee op gravel in sauerland waar je leuk kunt klimmen heuvel op naar de windmolens met fijne gravelpaden
Ik ben overgestapt van de Schwalbe G-One (zaten standaard op de fiets) naar de Vittoria terreno Dry. En deze laatste zijn merkaar sneller dan de Schwalbe's. Alleen heb ik de indruk dat de Vittoria's sneller slijten.vincent75 schreef: ↑29 dec 2021 12:11 Ik rijd nu al een aantal maanden de Vittoria Terreno Zero 40mm maar kan er niet blij van worden. Al op verschillende drukken gereden (tussen 2 en 4 bar) maar vooral op harde stroken en asfalt voelt de band traag aan. Zeker in vergelijking tot de Schwalbe G-one’s allround . Juist door het gladde loopvlak had ik gehoopt dat de Vittoria’s makkelijker zouden lopen maar helaas blijkt dit niet zo te zijn.
Ik ben op zoek naar een gravelbike. Heb er nog nooit een gehad. Nu heb ik een Ridley Kanzo Speed op het oog. De geometrie van de fiets past perfect. De tyre clearance is 38mm. Wat ik niet kan inschatten is of dat voldoende is of dat ik dan tekort kom. Ik wil de fiets vooral gaan gebruiken voor woon- werk, bospaden en gravel. Heb niet de intentie om hier single track MTB routes mee te rijden. Klopt mijn aanname dat 38mm dan voldoende moet zijn?
Hootie
Hootie
Ik rijd mn crosser een gele boone met cantilever remmen, hier heb ik nu 38mm banden in. In ZL vind ik het met de 33mm cross bandjes dat de velg te vaak aan de grond kwamen.
Echt veel meer hoeft niet omdat ik maximaal mtb light rijd. Als het een technisch mtb parcours wordt heb ik een kona honzo voor.
Veluwen, zuid brabant, heuvelrug, drente, ik ben nooit echt te kort gekomen met de crosser, enkel doe je het soms iets langzamer, maar dat is dan vooral op chaos en wortelpaden.
Hier in ZL kies ik mn paden iets zorgvuldiger, vooral met de vettigheid, maar t gaat prima.
Er zijn trouwens veel verschillende 38mm banden en dat kan ook met allerlei verschillende drukken. Ik heb nu de maxxis rambler.
Echt veel meer hoeft niet omdat ik maximaal mtb light rijd. Als het een technisch mtb parcours wordt heb ik een kona honzo voor.
Veluwen, zuid brabant, heuvelrug, drente, ik ben nooit echt te kort gekomen met de crosser, enkel doe je het soms iets langzamer, maar dat is dan vooral op chaos en wortelpaden.
Hier in ZL kies ik mn paden iets zorgvuldiger, vooral met de vettigheid, maar t gaat prima.
Er zijn trouwens veel verschillende 38mm banden en dat kan ook met allerlei verschillende drukken. Ik heb nu de maxxis rambler.
Met 38mm kan je, zeker in Nederland, goed uit de voeten. Alleen waarom zou je jezelf beperken tot 38mm wanneer er zoveel meer te krijgen is wat veel bredere banden aankan?
insta #gravelgremmen
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Omdat voor mijn budget en geometry van het frame ik geen andere fiets vindt ik op korte tijd te leveren is.
Hootie
Voor een eerste gravelfiets zou ik altijd iets nemen waarmee zoveel mogelijk opties afgevinkt worden. Je weet nog niet echt wat je wilt en dan al een fiets hebben die beperkend KAN zijn. De kans op een miskoop wordt dan wel erg groot.
Met de Kanzo Fast zijn er eigenlijk 2 mogelijke problemen: slechts 38mm banden mogelijk en altijd 1x (of Clasified naaf wat je wielkeuze enorm beperkt)
Ik zou eerder gaan voor een fiets van het type Canyon Grizl of nog beter: de Giant Revolt. Plaats voor (erg) brede banden, 2x en de Revolt heeft zelfs een wielbasis die aan te passen is.
Nu en snel iets willen is meestal ook niet de beste weg. Beter wat langer wachten op de perfecte fiets dan een direct een verkeerde fiets hebben waar je na een jaar al terug vanaf wilt (wat niet wilt zeggen dat die Kanzo niet de perfecte fiets kan zijn)
Met de Kanzo Fast zijn er eigenlijk 2 mogelijke problemen: slechts 38mm banden mogelijk en altijd 1x (of Clasified naaf wat je wielkeuze enorm beperkt)
Ik zou eerder gaan voor een fiets van het type Canyon Grizl of nog beter: de Giant Revolt. Plaats voor (erg) brede banden, 2x en de Revolt heeft zelfs een wielbasis die aan te passen is.
Nu en snel iets willen is meestal ook niet de beste weg. Beter wat langer wachten op de perfecte fiets dan een direct een verkeerde fiets hebben waar je na een jaar al terug vanaf wilt (wat niet wilt zeggen dat die Kanzo niet de perfecte fiets kan zijn)
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13740
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Dan moet je een MTB pakken. Wat is snap heel goed wat je bedoeld
Probleem is een beetje dat de huidige gravelbike een MTB van 2005 is met een krom stuur.
Dan komen er veel achter dat een deel van het off road werk 40mm nog wat aan de smalle kant is, waar we op de MTB ook achter kwamen in 2000.
En daarom rijd je daar nu met 55 tot 60mm op voor XC gebruik.
En het is ook wennen, Met een MTB in het buitenland krijg je op de paden met losse stenen (gravel kan je het vaak niet noemen)
sowieso behoorlijke klappen en met een gravelhouding rijd dat voor geen meter.
Gebruik de gravelbike dus waar ie voor bedoeld is.
Helemaal eens. Er zijn bvb veel 'graveltochten' in de Lage Landen waar je sneller en comfortabeler rond komt met een MTB. Vooral in Vlaams-, Waals-Brabant en de Ardennen gaat dat op.
Aan de andere kant zijn er ook bepijlde 'MTB' routes (meer veldtoertocht parcours) die leuker zijn met de gravelbike, bij gebrek aan techniciteit.
Aan de andere kant zijn er ook bepijlde 'MTB' routes (meer veldtoertocht parcours) die leuker zijn met de gravelbike, bij gebrek aan techniciteit.