Het Grote China Topic (frames + onderdelen)
Ik heb hier in dit topic al aardig wat mooie zelf gebouwde fietsen voorbij zien komen. Daarom ook mijn ervaringen over het opbouwen van een Chinees frame.
Omdat de prijzen van nieuwe fietsen de laatste jaren enorm stijgen en het mij zelf wel leuk leek om een fiets op te bouwen, ben ik mij gaan verdiepen in framesets. Daarbij heb ik ook gekeken naar Chinese frames. Na wat research te hebben gedaan op dit forum maar ook andere fora, websites, youtube e.d. besloot ik voor een Chinees frame te gaan. Ik was er achter gekomen dat er een aantal betrouwbare fabrikanten zijn, waaronder Dengfu. Ik was op zoek naar een licht en allround frame geschikt voor schijfremmen. Daarbij kwam ik uit op de Dengfu R02 Disc. Via de e-mail was er snel contact gelegd en werden al mijn vragen netjes in het Engels beantwoord. Mijn tip is wel om één vraag per e-mail te stellen en niet te veel tegelijk, omdat bij meerdere vragen soms niet alle vragen direct beantwoord worden.
Uiteindelijk heb ik het frame - in de kleur mat zwart - besteld op 18 februari 2021 en op 25 maart 2021 werd het frame bij mij thuis bezorgd. Deze levertijd was inclusief het spuiten van het frame. Ik was verrast over de vlotte levertijd en tevens over de kwaliteit van het frame. Het frame was netjes en goed verpakt, had geen beschadigingen en ziet er netjes afgewerkt uit. De weken daarna heb ik de fiets verder opgebouwd met een Sram Force 22 hydraulic groep (alleen de cassette en remschijven zijn van Shimano, de ketting is een KMC) en een DT Swiss P1800 spline 32 wielset. De andere onderdelen zoals stuurpen zijn van PRO. De zadelpen is een carbonnen van Dengfu. Ondertussen heb ik al behoorlijk wat kilometers afgelegd op de Dengfu, zowel hier op het vlakke als in de Zuid Limburgse heuvels. De fiets bevalt mij ook tijdens het fietsen erg goed. De fiets voelt stabiel aan en is stijf, maar wel met voldoende comfort. Ik ben erg enthousiast over de fiets.
Zijn er dan helemaal geen min puntjes? Jawel, tijdens het opbouwen paar kleine dingetjes. Ik heb een frame met een BSA bottom bracket. Tijdens het spuiten van het frame is de bracket waarschijnlijk niet goed afgeplakt. Het alluminium schoefdraad was daarom erg 'vervuild' met lakresten. Na dat er voorzichtig uit te hebben gekrapt met een stanleymesje kon ik de lagers in de bracket draaien. Ook was het afsluitkapje met de geleiders voor de interne bekabeling, die de bracket onder afsluit, niet geschikt voor de dikkere hydraulische remleidingen. Door deze een stukje uit te vijlen, was deze alsnog passend.
Tijdens het opbouwen waren niet alle onderdelen even goed beschikbaar / verkrijgbaar. Daarom zit aan de voorvork nog een post-mount caliper op een adapter. Inmiddels is er een flat mount caliper in bestelling die ik deze week verwacht. Dan is de fiets ook helemaal af.
Onderstaand enkele foto's:
Omdat de prijzen van nieuwe fietsen de laatste jaren enorm stijgen en het mij zelf wel leuk leek om een fiets op te bouwen, ben ik mij gaan verdiepen in framesets. Daarbij heb ik ook gekeken naar Chinese frames. Na wat research te hebben gedaan op dit forum maar ook andere fora, websites, youtube e.d. besloot ik voor een Chinees frame te gaan. Ik was er achter gekomen dat er een aantal betrouwbare fabrikanten zijn, waaronder Dengfu. Ik was op zoek naar een licht en allround frame geschikt voor schijfremmen. Daarbij kwam ik uit op de Dengfu R02 Disc. Via de e-mail was er snel contact gelegd en werden al mijn vragen netjes in het Engels beantwoord. Mijn tip is wel om één vraag per e-mail te stellen en niet te veel tegelijk, omdat bij meerdere vragen soms niet alle vragen direct beantwoord worden.
Uiteindelijk heb ik het frame - in de kleur mat zwart - besteld op 18 februari 2021 en op 25 maart 2021 werd het frame bij mij thuis bezorgd. Deze levertijd was inclusief het spuiten van het frame. Ik was verrast over de vlotte levertijd en tevens over de kwaliteit van het frame. Het frame was netjes en goed verpakt, had geen beschadigingen en ziet er netjes afgewerkt uit. De weken daarna heb ik de fiets verder opgebouwd met een Sram Force 22 hydraulic groep (alleen de cassette en remschijven zijn van Shimano, de ketting is een KMC) en een DT Swiss P1800 spline 32 wielset. De andere onderdelen zoals stuurpen zijn van PRO. De zadelpen is een carbonnen van Dengfu. Ondertussen heb ik al behoorlijk wat kilometers afgelegd op de Dengfu, zowel hier op het vlakke als in de Zuid Limburgse heuvels. De fiets bevalt mij ook tijdens het fietsen erg goed. De fiets voelt stabiel aan en is stijf, maar wel met voldoende comfort. Ik ben erg enthousiast over de fiets.
Zijn er dan helemaal geen min puntjes? Jawel, tijdens het opbouwen paar kleine dingetjes. Ik heb een frame met een BSA bottom bracket. Tijdens het spuiten van het frame is de bracket waarschijnlijk niet goed afgeplakt. Het alluminium schoefdraad was daarom erg 'vervuild' met lakresten. Na dat er voorzichtig uit te hebben gekrapt met een stanleymesje kon ik de lagers in de bracket draaien. Ook was het afsluitkapje met de geleiders voor de interne bekabeling, die de bracket onder afsluit, niet geschikt voor de dikkere hydraulische remleidingen. Door deze een stukje uit te vijlen, was deze alsnog passend.
Tijdens het opbouwen waren niet alle onderdelen even goed beschikbaar / verkrijgbaar. Daarom zit aan de voorvork nog een post-mount caliper op een adapter. Inmiddels is er een flat mount caliper in bestelling die ik deze week verwacht. Dan is de fiets ook helemaal af.
Onderstaand enkele foto's:
Netjes. Heb je het frame zo gespoten gekregen? Of heb je de rode accenten zelf gespoten?chrisfietst schreef: ↑10 nov 2021 17:44 Precies nu het goed nat en koud begint te worden zit ook mijn fiets in elkaar:
Hallo, ik ben een winspace t1500 frame op aan het bouwen met velgremmen. Ik doe dit voor het eerst. Tot dusver gaat het prima maar ik heb een vraag over de plastic kabelgeleiders die de achterste remkabel en derailleur kabel rond het bracket geleiden. Laat je deze plastic omhulsels zitten of verwijder je ze na het installeren van de kabels? Ik kan me voorstellen dat ze war wrijving veroorzaken maar ook dat de kabel anders het frame kan beschadigen. Hopelijk heeft hier iemand ervaring met dit frame?
Een binnenkabel zonder liner of zonder buitenkabel zaagt je frame doormidden. De liner die in het frame zit bij aflevering is waarschijnlijk alleen een guide om de kabels te trekken, geen volwassen liner, in ieder geval niet bij de Carbonda gravelframes die ik heb opgebouwd. Apart monteren dus, of de buitenkabel doortrekken.
Een binnenkabel zonder liner of zonder buitenkabel zaagt je frame doormidden.
Dat zal toch wel meevallen, hoop ik, rijd of heb nu al bijna 100.000 km in 15 jaar tijd met binnenkabels zonder liner of buitenkabel onder het bracket (buitenbekabeling en binnenbekabeling) gereden zonder dat mijn frames doormidden zijn gezaagd. Hooguit dat je eens een keer een kabelgeleider onder het bracket moet vervangen.
Dat zal toch wel meevallen, hoop ik, rijd of heb nu al bijna 100.000 km in 15 jaar tijd met binnenkabels zonder liner of buitenkabel onder het bracket (buitenbekabeling en binnenbekabeling) gereden zonder dat mijn frames doormidden zijn gezaagd. Hooguit dat je eens een keer een kabelgeleider onder het bracket moet vervangen.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Bedankt! Weet je toevallig een volwassen liner die je kan aanbevelen en die in de gootjes zal passen?Woefdram schreef: ↑13 jan 2022 13:54 Een binnenkabel zonder liner of zonder buitenkabel zaagt je frame doormidden. De liner die in het frame zit bij aflevering is waarschijnlijk alleen een guide om de kabels te trekken, geen volwassen liner, in ieder geval niet bij de Carbonda gravelframes die ik heb opgebouwd. Apart monteren dus, of de buitenkabel doortrekken.
Is dit goed genoeg? https://www.bikester.nl/jagwire-slick-l ... 76453.html