Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Crud spatborden?

max8450
Forum-lid

max8450 21 apr 2010 01:10

Ik kocht 14 sets bij Wiggle in de UK. Zo blijft onze groep lekker proper bij natte wegen. Zowat de beste aankoop die ik deed de laatste jaren.
Grote voordeel is dat de remhoeven veel minder vuil en nattigheid te verwerken krijgen. Na een rit merk je gewoon dat er bijna geen troep aan hangt. Gewoon doen.

skimons
Forum-lid

skimons 21 apr 2010 11:32

ik heb ze van EP bike, perfecte dingen. je fiets wordt er wel behoorlijk smerig van, maar dat kan ook komen omdat ik een 25 mm achterband heb

litespeed
Forum-lid

Gebruikersavatar litespeed 21 apr 2010 11:36

LVGH schreef:Ik vind het wel irritant dat je continu de spatborden opnieuw moet afstellen omdat ze ergens aanlopen, a.g.v. meer/minder bandendruk, andere wielen, het ergens tegenaan leunen van de fiets etc.
Hmm...dit is niet mijn ervaring. Had je ze niet een beetje te dicht op de bandjes afgesteld? Bijgeleverde 'borsteltjes' gebruikt als afstandhouder naar het remvlak?

skimons schreef:je fiets wordt er wel behoorlijk smerig van
Hoe bedoel je dit?! Mijn fiets bleef juist aanzienlijk schoner van de winter. Met name de remmen, de onderbuis en rondom het bracket. En nog een voordeel is dat je schoenen niet zeiknat worden van opspattend water.

lvgh
Forum-lid HC

lvgh 21 apr 2010 14:55

litespeed schreef:
LVGH schreef:Ik vind het wel irritant dat je continu de spatborden opnieuw moet afstellen omdat ze ergens aanlopen, a.g.v. meer/minder bandendruk, andere wielen, het ergens tegenaan leunen van de fiets etc.
Hmm...dit is niet mijn ervaring. Had je ze niet een beetje te dicht op de bandjes afgesteld? Bijgeleverde 'borsteltjes' gebruikt als afstandhouder naar het remvlak?

Nee de borsteltjes heb ik niet gebruikt, daar zit wellicht een deel van de noodzaak ot afstellen. Misschien dat ik ze nog monteer maar het idee dat er continu iets tegen mijn velgen sleept en daar dan ook zand e.d. achter verzamelt stond me een beetje tegen. Maar ze lopen ook regelmatig aan bovenop de band. Ik heb ze al regelmatig opnieuw afgesteld met de draaiknopjes, net of ze dan toch 'inzakken'.

kauwvot
Forum-lid

Gebruikersavatar kauwvot 22 apr 2010 23:50

@LVGH die borsteltjes zijn toch essentieel voor een goede werking, de 80gr per spatbord zijn zeker (zijdelings) te slap zonder.

Op mijn oude smallere voorvelg komen ze nauwelijks in aanraking, achter bij een nieuw gestoken Open-Pro wel maar ze lopen toch vrij snel in c.q. ze geven na zodat het contact minimaal wordt.

Mijn (korte) ervaring is zelfs dat het gruis en aluminium slijpsel/spaantjes wat zich in de remblokjes vreet en voor een leuk geluid en groeven zorgt sinds de spatborden/borstels aanmerkelijk is verminderd, zo niet is verdwenen.

Ik moet je gelijk geven dat bij het achterwiel het spatbord neigt tot opliggen op de band, een stukje vilt opplakken voor de tie-rap richting richting zitbuis zodat het spatbord wat kantelt t.p.v. de tie-rap bracht voor mij voldoende verbetering.

Last, schijnbaar weet Crud het product nog te verbeteren, de nieuw verkregen flaps hebben nu een "knobbeltje" als borging zodat de moer niet (snel) meer lostrilt en de flap verloren gaat...

specialred
Forum-lid

specialred 31 aug 2010 23:40

Na afgelopen week meermalen zeiknat geregent te zijn bij woon-werk fietsen bij chainreactioncycles een stel Crud Roadracer Mk2 besteld, slechts +/- 35 euro , net in huis . Binnen 10 min. gemonteerd , té simpel . Ziet er best nog wijs uit...Let wel de Mk2 heeft langere spatborden bij de zadelbuis zodat je drivetrain niet onder de bagger zou komen . Ook lopen de tips verder door waardoor er minder water zou opspatten , de montagepunten zouden verstevigd zijn t.o.v. de Mk1
Laat het nu maar regenen ,hou jullie op de hoogte over duurzaamehid en hoe droog ik blijf zonder van 2 kanten "gedouched " te worden
http://arjanleendersfietst.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

hm2694
Forum-lid

hm2694 04 sep 2010 09:43

zijn de spatborden makkelijke te monteren en weer van de fiets af te halen.

Ik neem aan dat je na een goede regendag te hebben gefiets je je fiets schoonmaakt maar dat je dan ook even de spatborden van je fiets afhaalt en ook moet schoonmaken.

Hoe is deze ervaring.

Ik hoor graag. Het regenseizoen komt er aan (eind oktober hopelijk pas).
Ik fiets dus ik besta!
Een dag niet gefietst is een dag niet geleefd!
Waar een berg is een weg omhoog te fietsen!
Race: Jan Janssen Blade met Sram Force.
MTB: Jan Janssen Jan Fenix met Decore SLX

skimons
Forum-lid

skimons 04 sep 2010 14:24

mwah. het tierapje dat je weer los kunt halen geeft toch veel gepruts bij verwijderen. iets om bij montage rekening mee te houden. vind ze verder top

hm2694
Forum-lid

hm2694 04 sep 2010 15:06

Weet iemand nog dealers in Nederland bekend die deze MK2 versie leveren.
Ik fiets dus ik besta!
Een dag niet gefietst is een dag niet geleefd!
Waar een berg is een weg omhoog te fietsen!
Race: Jan Janssen Blade met Sram Force.
MTB: Jan Janssen Jan Fenix met Decore SLX

litespeed
Forum-lid

Gebruikersavatar litespeed 04 sep 2010 17:43

skimons schreef:mwah. het tierapje dat je weer los kunt halen geeft toch veel gepruts bij verwijderen. iets om bij montage rekening mee te houden. vind ze verder top
Lukt het niet om een kleine schroevendraaier o.i.d. er tussen te prikken, zodat de 'vergrendeling' verbroken wordt? Ik had ze in een mum van tijd los namelijk.

jasperr
Forum-lid

jasperr 02 jan 2011 17:43

Zijn er ervaringen met de Crud Roadracer mk 2 spatborden?
Het achterspatbord loopt in vergelijking met de mk 1 verder door richting het bracket. Is de mk 2 beter dan de mk 1? Denk zelf van wel, omdat het spatbord dus langer is. Maar als er iemand ervaring heeft, hoor ik het graag.
Ik dacht ook nog aan de SKS raceblades, maar daar hoor ik mindere verhalen over en deze zijn ook minder lang dan de mk 2 waardoor je onderbenen alsnog nat worden.

litespeed
Forum-lid

Gebruikersavatar litespeed 02 jan 2011 19:49

Die tweede versie is ook beter vanwege de verbreding rondom de aandrijving. Nu blijft de aandrijfzijde nog schoner. Vandaag weer veel plezier van gehad op de zeiknatte wegen.

Overigens heb ik versie 1, maar na een mailtje stuurden ze die verbrede sectie gewoon op en kon ik die van mij vervangen. Wederom superservice!

Plaats reactie