Waterdicht Integrated balhoofdlager welke is goed ?
Ik ben op zoek naar een kwalitatief goed waterdicht balhoofdlager. Balhoofdlager van Mantel (XLC) zit er nu vanaf april 2021 in, voelt nu al korrelig aan, geen speling, maar loopt niet mooi rond.
Heb een integrated balhoofd met alle kabels( hydraulisch en Di2) door het frame, cockpit heen. Ik zie er nu al tegenop om het balhoofd te vervangen...... De kabels om door het stuur heen te krijgen was een drama, ga ze er niet uit halen...
Zal de hydraulische remkabels bij de remcilinders los halen en door het frame heen terug trekken. lagers verwijderen, nieuwe plaatsen, kabels er doorheen en opnieuw door het frame heen trekken en dan maar hopen dat mijn kabels niet te kort zijn
Daarom op zoek naar een kwalitatief goed lager die goed waterdicht is en ik niet ieder jaar moet vervangen.
maat 52 x 1.5 x 8 x 45 x 45
Heb een integrated balhoofd met alle kabels( hydraulisch en Di2) door het frame, cockpit heen. Ik zie er nu al tegenop om het balhoofd te vervangen...... De kabels om door het stuur heen te krijgen was een drama, ga ze er niet uit halen...
Zal de hydraulische remkabels bij de remcilinders los halen en door het frame heen terug trekken. lagers verwijderen, nieuwe plaatsen, kabels er doorheen en opnieuw door het frame heen trekken en dan maar hopen dat mijn kabels niet te kort zijn
Daarom op zoek naar een kwalitatief goed lager die goed waterdicht is en ik niet ieder jaar moet vervangen.
maat 52 x 1.5 x 8 x 45 x 45
Ik herken IS52, maar wat die 45 x 45 moet betekenen..? Een prima en duurzaam headset is Cane Creek 40.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1242
- Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25
45 is de schuine hoek die het lager aan de binnen- en buitenkant heeft, het is altijd 45 of 36°.
Die kabels door vork en stuur is wel een kleine nachtmerrie als je die lagers moet vervangen.
Ik durf niet te zeggen of kabels losmaken aan de remklauwen makkelijker gaat zijn. Het blijft sowieso een vervelend klusje.
Die kabels door vork en stuur is wel een kleine nachtmerrie als je die lagers moet vervangen.
Ik durf niet te zeggen of kabels losmaken aan de remklauwen makkelijker gaat zijn. Het blijft sowieso een vervelend klusje.
Twijfel of waterdichte balhoofdlagers wel bestaan. Hooguit goed met vet insmeren als barrière tegen vocht en vuil.
Ik zou eerder eens nagaan waarom je lagers zo snel de geest geven. Zet je soms de hoge druk spuit er op van dichtbij?
Na een poetsbeurt of kletsnatte rit haal ik een doekje door de spleet tussen frame en vork beneden en de stuurpen boven om water dat daar blijft “plakken” wegviel halen.
Mooi hè zo’n geïntegreerde cockpit. Ik zou er toch echt voor kiezen om het stuurlint los te halen en remleidingen aan de grepen los te halen. Als je het bij de remklauwen doet zou het zo maar kunnen dat je voor het weer plaatsen het bottembracket/trapas er uit moet halen.
Ik zou eerder eens nagaan waarom je lagers zo snel de geest geven. Zet je soms de hoge druk spuit er op van dichtbij?
Na een poetsbeurt of kletsnatte rit haal ik een doekje door de spleet tussen frame en vork beneden en de stuurpen boven om water dat daar blijft “plakken” wegviel halen.
Mooi hè zo’n geïntegreerde cockpit. Ik zou er toch echt voor kiezen om het stuurlint los te halen en remleidingen aan de grepen los te halen. Als je het bij de remklauwen doet zou het zo maar kunnen dat je voor het weer plaatsen het bottembracket/trapas er uit moet halen.
Goed insmeren met marine grease (buitenkant).
Seal eruit halen en extra vet bij doen (binnenkant).
1x per jaar alles schoonmaken.
Seal eruit halen en extra vet bij doen (binnenkant).
1x per jaar alles schoonmaken.
Heb je een advies voor dat vet? Ik heb ze de laatste vervanging in wit montagevet gezet. Dat zie ik nu bij het onderste lager bruin eruit lopen.
Nu is vervangen bij mijn fiets kwestie van 10 minuten, maar toch irritant.
Dogma F
Als die remleidingen door het stuur moeten, is het echt makkelijker om ze aan de remklauwkant los te maken.
Normaal gezien ziet enkel het onderste lager af, daarvoor moet enkel de voorste remleiding los.
Die van mijn BMC zit er al 2 jaar (bijna 20.000km) in en draait nog als nieuw. Die van mijn gravelfiets moet 2-jaarlijks vervangen worden (kabels buitenom dus makkelijker) maar die ziet vooral slecht weer en geregeld de hogedrukspuit.
Ik smeer er wel marinevet aan bij het groot onderhoud (jaarlijks)
Normaal gezien ziet enkel het onderste lager af, daarvoor moet enkel de voorste remleiding los.
Die van mijn BMC zit er al 2 jaar (bijna 20.000km) in en draait nog als nieuw. Die van mijn gravelfiets moet 2-jaarlijks vervangen worden (kabels buitenom dus makkelijker) maar die ziet vooral slecht weer en geregeld de hogedrukspuit.
Ik smeer er wel marinevet aan bij het groot onderhoud (jaarlijks)
Dank allemaal
@klimmer, Zal eens kijken bij Cane en Creek
@dwangarbeider, eens.
@0475 geen hogedruk, gewoon met slang schoonspuiten. spuit hem zelfs droog met lucht. Bracket is er zo uit. Kabels loshalen bij shifters en dan kabel door het stuur eruit trekken is een no go!!!! 3 avonden zitten kl.ten om de kabels er doorheen te krijgen..... en dan heb ik nog Di2
@Havana, hoe haal je de seal eruit ?, 1x per jaar schoon maken, zit ik iet op te wachten, Bij gewoon headset piece of cake
@ramon, Precies dat bruine water heb ik ook en geeft al aan dat het mis is..... lagers roesten
Conclusie, Het is een probleem van water in het balhoofd en dat er eigenlijk geen goede oplossing voor is. Goed invetten met waterafstotend vet zoals Havana/0475 aangeven is belangrijk maar dat had ik al gedaan.
Kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat ik de enige ben met dit probleem.....
Moet er wel bijzeggen dat deze fiets zeer intensief wordt gebruikt bij weer en wind, weken met 500 km zijn geen uitzondering.
Is dit dan de oplossing ? https://canecreek.com/product/hellbender-bearings/
@klimmer, Zal eens kijken bij Cane en Creek
@dwangarbeider, eens.
@0475 geen hogedruk, gewoon met slang schoonspuiten. spuit hem zelfs droog met lucht. Bracket is er zo uit. Kabels loshalen bij shifters en dan kabel door het stuur eruit trekken is een no go!!!! 3 avonden zitten kl.ten om de kabels er doorheen te krijgen..... en dan heb ik nog Di2
@Havana, hoe haal je de seal eruit ?, 1x per jaar schoon maken, zit ik iet op te wachten, Bij gewoon headset piece of cake
@ramon, Precies dat bruine water heb ik ook en geeft al aan dat het mis is..... lagers roesten
Conclusie, Het is een probleem van water in het balhoofd en dat er eigenlijk geen goede oplossing voor is. Goed invetten met waterafstotend vet zoals Havana/0475 aangeven is belangrijk maar dat had ik al gedaan.
Kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat ik de enige ben met dit probleem.....
Moet er wel bijzeggen dat deze fiets zeer intensief wordt gebruikt bij weer en wind, weken met 500 km zijn geen uitzondering.
Is dit dan de oplossing ? https://canecreek.com/product/hellbender-bearings/
Je bent mijn hero !, nooit aan gedacht maar idd. onderste lager is alleen de voorremkabel, dat scheelt een hoop werkTL@ schreef: ↑17 jan 2022 19:07 Als die remleidingen door het stuur moeten, is het echt makkelijker om ze aan de remklauwkant los te maken.
Normaal gezien ziet enkel het onderste lager af, daarvoor moet enkel de voorste remleiding los.
Die van mijn BMC zit er al 2 jaar (bijna 20.000km) in en draait nog als nieuw. Die van mijn gravelfiets moet 2-jaarlijks vervangen worden (kabels buitenom dus makkelijker) maar die ziet vooral slecht weer en geregeld de hogedrukspuit.
Ik smeer er wel marinevet aan bij het groot onderhoud (jaarlijks)
Bovenste lager is nog prima.
Nee, je bent niet de enige met dit probleem. Ik vervang eigenlijk ook ieder jaar het onderste balhoofdlager.turbo66 schreef: ↑17 jan 2022 19:50 Conclusie, Het is een probleem van water in het balhoofd en dat er eigenlijk geen goede oplossing voor is. Goed invetten met waterafstotend vet zoals Havana/0475 aangeven is belangrijk maar dat had ik al gedaan.
Kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat ik de enige ben met dit probleem.....