Trek Domane SL6 endurence race fiets
Hallo , volgens mijn bike fitting zou de Trek Dome de ideale geometrie hebben voor mij en ook zou hij zeer comfortabel rijden naar het schijnt
De Domane SL6 zit ongeveer in mijn Buget
echter zie ik dat hij met 9,3 kg een stuk zwaarder is dan de andere merken in dit segment
zo is vb de merida scultura endurence met ultegra maar 8, 37 kg en ook veel goedkoper
want de Domane sl6 kost ook maar even 1300€ meer dan deze Merida en kost 500€ meer dan een cannondale synape
ultegra
Heeft er iemand ervaring met de Trek Domane SL6 ?
En zo ja is deze fiets een aanrader en is hij zijn 4299 € waard of is hij over prijst ?
Ik zou er echter ook de mont Ventoux mee willen doen met fietsclub dus gaat het hoger gewicht niet in mijn nadeel zijn bij het klimmen of ga ik hier geen last van hebben ?
De Domane SL6 zit ongeveer in mijn Buget
echter zie ik dat hij met 9,3 kg een stuk zwaarder is dan de andere merken in dit segment
zo is vb de merida scultura endurence met ultegra maar 8, 37 kg en ook veel goedkoper
want de Domane sl6 kost ook maar even 1300€ meer dan deze Merida en kost 500€ meer dan een cannondale synape
ultegra
Heeft er iemand ervaring met de Trek Domane SL6 ?
En zo ja is deze fiets een aanrader en is hij zijn 4299 € waard of is hij over prijst ?
Ik zou er echter ook de mont Ventoux mee willen doen met fietsclub dus gaat het hoger gewicht niet in mijn nadeel zijn bij het klimmen of ga ik hier geen last van hebben ?
wat weeg je zelf? daar kan je last van hebben tijdens het klimmen.
nu de domane heeft geintjes om fietsen comfortabel vlot te maken, iets wat soms een wens is naast de door jou genoemde:
prijs
gewicht
aero (is ok hip)
comfortabel
stijfheid (is soms ook een wens)
looks
heb je de fietsen wel eens in het echt bekeken? het helpt ook een keuze te maken, want je moet m ook mooi vinden,
er zijn vast nog wel adressen waar een domane een beetje korting kan krijgen
succes met shoppen je geeft het maar een keer uit.
nu de domane heeft geintjes om fietsen comfortabel vlot te maken, iets wat soms een wens is naast de door jou genoemde:
prijs
gewicht
aero (is ok hip)
comfortabel
stijfheid (is soms ook een wens)
looks
heb je de fietsen wel eens in het echt bekeken? het helpt ook een keuze te maken, want je moet m ook mooi vinden,
er zijn vast nog wel adressen waar een domane een beetje korting kan krijgen
succes met shoppen je geeft het maar een keer uit.
Ik vind De Domane SL6 een zeer mooie fiets
Ik weeg iets rond de 70 kg
Nu is hij wel zwaarder dan zijn concurrenten door dit iso speed systeem
ze hebben echter wel hierdoor het frame zelf stijf kunnen houden en toch veel comfort kunnen bieden
waar zou je nu eigenlijk het meeste winst mee kunnen maken bij het klimmen met stijver frame maar iets meer gewicht of een lichter frame dat minder stijf is ?
denk je dat als ik een wielupgrade zou doen dit ook ten goede zou komen bij het klimmen ?
door vb de standaard wielen te veranderen door de lichte DT swiss PR 1400 discut disc klimwielen
Ik ken een fietsenmaker waar ik enkel het prijsverschil hoef te betalen tussen de standaard wielen en de wiel upgrade
Ook zou ik de standaard Bontrager R3 Hard-Case Lite 32 mm banden in ieder geval laten veranderen door de continental grand prix 5000 28 mm banden
en ga ik mijn oud fizik aliante r1 zadel met carbon rails er op zetten
Ik weeg iets rond de 70 kg
Nu is hij wel zwaarder dan zijn concurrenten door dit iso speed systeem
ze hebben echter wel hierdoor het frame zelf stijf kunnen houden en toch veel comfort kunnen bieden
waar zou je nu eigenlijk het meeste winst mee kunnen maken bij het klimmen met stijver frame maar iets meer gewicht of een lichter frame dat minder stijf is ?
denk je dat als ik een wielupgrade zou doen dit ook ten goede zou komen bij het klimmen ?
door vb de standaard wielen te veranderen door de lichte DT swiss PR 1400 discut disc klimwielen
Ik ken een fietsenmaker waar ik enkel het prijsverschil hoef te betalen tussen de standaard wielen en de wiel upgrade
Ook zou ik de standaard Bontrager R3 Hard-Case Lite 32 mm banden in ieder geval laten veranderen door de continental grand prix 5000 28 mm banden
en ga ik mijn oud fizik aliante r1 zadel met carbon rails er op zetten
Ik heb eens nagekeken en berekend als ik de wielupgrade zou doen en de banden en het zadel verander zou de fiets op 8,8 kg komen i.p.v 9,30 kg
Als dan deze conti 5000 minder rolweerstand zouden hebben en de DT Swiss 240 naven ook voor een lagere weerstand zouden zorgen
denk ik dat ik hier toch wat voordeel kan uithalen
wat denk jij ?
Als dan deze conti 5000 minder rolweerstand zouden hebben en de DT Swiss 240 naven ook voor een lagere weerstand zouden zorgen
denk ik dat ik hier toch wat voordeel kan uithalen
wat denk jij ?
- Goudhaantje
- Forum-lid
- Berichten: 209
- Lid geworden op: 06 jan 2014 11:52
9,3 kg vind ik wel heel erg zwaar. Mogelijk dat een wielupgrade wel wat gaat schelen qua gewicht.
banden en wielen kan je best wel een stap mee maken,
de 32mm r3 banden wegen 364gr
misschien zit er nog een butyl binnenband in?
de wielset komt bijna aan 2kg dat is niet misselijk.
hier zit wel wat easy win, niet enkel voor het gewicht maar ook voor rij beleving.
de 5000 of corsa iedere zijn voorkeur, bedenk dan wel wat je met de binnenband gaat doen, of ga je tubeless.
verder zal je nog veel kunnen winnen bij de stuur inrichting, maar of je daar veel van gaat merken???
edit: mooi trouwens die rode.
de 32mm r3 banden wegen 364gr
misschien zit er nog een butyl binnenband in?
de wielset komt bijna aan 2kg dat is niet misselijk.
hier zit wel wat easy win, niet enkel voor het gewicht maar ook voor rij beleving.
de 5000 of corsa iedere zijn voorkeur, bedenk dan wel wat je met de binnenband gaat doen, of ga je tubeless.
verder zal je nog veel kunnen winnen bij de stuur inrichting, maar of je daar veel van gaat merken???
edit: mooi trouwens die rode.
Ja met de wiel en banden upgrade en mijn zadel te veranderen komt hij op 8,8 kg wat een halve kg minder is
De Trek Domane is gekend om zwaarder te zijn maar dit heeft alles te maken het iso speed systeem die de schokken absorbeert
dit systeem verhoogt het gewicht van de fiets maar behoud wel de stijfheid van frame , vele andere merken maken bij hun endurence fietsen hun frame minder stijf om zo schokken beter te absorberen maar een minder stijf frame betekend ook harder trappen
dus het is wat afwegen tussen gewicht en stijfheid , klimfietsen hebben wel een stijf en licht frame zonder comfort technologieën waardoor ze een stuk minder comfortabel zijn voor lange afstanden en ook ga je er iets minder recht op zitten dan bij een endurence fiets
Ik heb echter een maagbreuk en moet dus voor een endurence fit gaan want mag niet te veel liggen op de fiets daarom vallen de lichte klimmen fietsen al uit de boot voor mij en moet ik een endurence race fiets nemen waar je rechter op zit
De Trek Domane is gekend om zwaarder te zijn maar dit heeft alles te maken het iso speed systeem die de schokken absorbeert
dit systeem verhoogt het gewicht van de fiets maar behoud wel de stijfheid van frame , vele andere merken maken bij hun endurence fietsen hun frame minder stijf om zo schokken beter te absorberen maar een minder stijf frame betekend ook harder trappen
dus het is wat afwegen tussen gewicht en stijfheid , klimfietsen hebben wel een stijf en licht frame zonder comfort technologieën waardoor ze een stuk minder comfortabel zijn voor lange afstanden en ook ga je er iets minder recht op zitten dan bij een endurence fiets
Ik heb echter een maagbreuk en moet dus voor een endurence fit gaan want mag niet te veel liggen op de fiets daarom vallen de lichte klimmen fietsen al uit de boot voor mij en moet ik een endurence race fiets nemen waar je rechter op zit
Stuur inrichting heb ik ook eens nagekeken als je een naar een Bontrager XXX carbon stuurbocht wilt gaan betaal je deze 399€ en 280€ voor voor bontrager RSL carbon stuurpen met de stuurpen bespaar je maar 30 gr en met stuurbocht 125 gr je moet dus in totaal 680€ voor 152 gr winst betalen zonder werkuren
Wat ik wel leuk vind aan de trek Domane is het intern opslag ruimte in de frame onder de drinkbus houder waar je , je pech kit kan in opbergen zo moet je geen zadeltas plaatsen die altijd in de weg van het achterlicht zit , en met de Blendr stuurpen kan je ook alles mooi ordenen op het stuur zoals voorlicht , fiets gps en gopro
Nu moet ik altijd mijn gopro op fietsvakantie op zijkant van stuurbocht zetten waardoor ik altijd de remgrepen mee film en kan max twee itm's op mijn stuur zetten met de Blendr kan ik de gopro mooi in het midden plaatsen zou dit veel beter zijn je kan dan voorlicht aan onderkant plaatsen van stuurpen en de garmin op stuurpen zetten zo heb je drie itm's op je stuur die niet in elkaar's weg zitten
dit vind ik wel een mooie oplossing
Nu moet ik altijd mijn gopro op fietsvakantie op zijkant van stuurbocht zetten waardoor ik altijd de remgrepen mee film en kan max twee itm's op mijn stuur zetten met de Blendr kan ik de gopro mooi in het midden plaatsen zou dit veel beter zijn je kan dan voorlicht aan onderkant plaatsen van stuurpen en de garmin op stuurpen zetten zo heb je drie itm's op je stuur die niet in elkaar's weg zitten
dit vind ik wel een mooie oplossing