Perslucht zorgt er voor dat niet roest.. zet het maar eens weg zonder perslucht of kachel.Orlok schreef: ↑24 jan 2022 18:39 Dat heb ik ook maar die roesten bij niet, ook niet in de onverwarmde berging.!
Na het schoonspuiten met de tuinslang maak ik de aandrijflijn droog met een doek en perslucht, daarna weer een laagje Squirt op de ketting en ff alle versnellingen langs. Echter ik heb nu ook een Shimano ketting in combinatie met een 105 cassette en gegarandeerd dat deze de dag erna enigszins zijn geroest, vandaag mijn opmerking.
Het grote domme vragen topic
Ik trek met standaard veerspanning mijn voet wel los uit het pedaal (erger met de gele plaatjes dan met de blauwe die ik nu gebruik), daarom stel ik die wel wat straffer in (en zeker als ze wat verder verslijten)Janjan schreef: ↑24 jan 2022 20:56 Waarom zou ik de veerspanning op mijn SPD-SL pedalen groot/ groter maken?
Ik gebruik de gele schoenplaatjes. Voor de 'float' maakt de spanning niet uit. En met een licht ingestelde veerspanning komen mijn schoenen zelfs met flink aanzetten uit het zadel niet los van de pedalen.
Kortom: wat koop ik met een zwaardere afstelling van de veerspanning?
Heb je dat probleem in de spurt niet, dan koop je er niks mee
Das nogal wiedes dat als je het niet droog maakt ijzer gaat roesten.NuitKor schreef: ↑24 jan 2022 21:48Perslucht zorgt er voor dat niet roest.. zet het maar eens weg zonder perslucht of kachel.Orlok schreef: ↑24 jan 2022 18:39 Dat heb ik ook maar die roesten bij niet, ook niet in de onverwarmde berging.!
Na het schoonspuiten met de tuinslang maak ik de aandrijflijn droog met een doek en perslucht, daarna weer een laagje Squirt op de ketting en ff alle versnellingen langs. Echter ik heb nu ook een Shimano ketting in combinatie met een 105 cassette en gegarandeerd dat deze de dag erna enigszins zijn geroest, vandaag mijn opmerking.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
En daarom ga ik het drogen met een kacheltje. Ketting krijg ik met een doek vaak wel goed droog, maar ik heb er geen trek in om elke keer de cassette te drogen met een doekje tussen de cassette etc.Orlok schreef: ↑25 jan 2022 10:33Das nogal wiedes dat als je het niet droog maakt ijzer gaat roesten.NuitKor schreef: ↑24 jan 2022 21:48Perslucht zorgt er voor dat niet roest.. zet het maar eens weg zonder perslucht of kachel.Orlok schreef: ↑24 jan 2022 18:39 Dat heb ik ook maar die roesten bij niet, ook niet in de onverwarmde berging.!
Na het schoonspuiten met de tuinslang maak ik de aandrijflijn droog met een doek en perslucht, daarna weer een laagje Squirt op de ketting en ff alle versnellingen langs. Echter ik heb nu ook een Shimano ketting in combinatie met een 105 cassette en gegarandeerd dat deze de dag erna enigszins zijn geroest, vandaag mijn opmerking.
IK droog het na het wassen met een doek. En dan pas de dag nadien wax.
Bijna nooit roest.
Als ik in de regen fiets, en de fietsketting niet afdroog, heb ik wél prijs. Maar als je de dag nadien weer fietst, is dat er na even fietsen toch weer af?
Ik heb m'n vader zaliger z'n compressor overgenomen. Ga toch eens zo'n setje toebehoren kopen en droogblazen. Eén minuutje moeite.
Bijna nooit roest.
Als ik in de regen fiets, en de fietsketting niet afdroog, heb ik wél prijs. Maar als je de dag nadien weer fietst, is dat er na even fietsen toch weer af?
Ik heb m'n vader zaliger z'n compressor overgenomen. Ga toch eens zo'n setje toebehoren kopen en droogblazen. Eén minuutje moeite.
Waarom niet? Mijn fietsenmaker stelt het zelf voor om dat zo te doen (voor dure zaken, zoals een volledige groep). En je kan het maar vragen. Een "neen" heb je, een "ja" kan je krijgen ...
Ja, is vooral afhankelijk van welke onderdelen het betreft. Als hij ze zelf op voorraad heeft, wordt het een wat moeilijker verhaal.
- ophetkantje
- Forum-lid
- Berichten: 2213
- Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05
Mijn fietsenmaker heeft daar geen probleem mee, als het maar in overleg is. Hij rekent dan wel wat meer voor de arbeid, maar als je echt goedkoper kunt inkopen dan neem je dat op de koop toe. Ik doe het eigenlijk nooit, omdat ik hem de marge op het materiaal ook gun en arbeid heb ik afgekocht in een onderhoudscontract. Soms echter is er iets wat in zijn inkoopkanalen niet te krijgen is en wel via andere kanalen en dan stelt hij het zelf voor. Scheelt denk ik wel of je een zaak hebt waar je regelmatig komt, of met zo iets voor de eerste keer een zaak binnen loopt. Mijn lbs heeft zelfs een vast bedrag wat hij rekent om postorder fietsen goed in elkaar te zetten met vet op de juiste plaatsen en de juiste aandraaimomenten en daar maken mensen regelmatig gebruik van. Dus niet echt iets vreemds.
Ach, ik zeg ook maar wat
De fietsenmakers hier in de buurt hebben blijkbaar werk genoeg want niemand wil dat doen.
Voor mij maakt dat niet veel uit want ik doe alles zelf. Makker van me heeft het er wat lastiger mee, dus die komt dan ook maar naar mij voor dat soort prutsen (laatste was een 2de hands klim-shifter)
Voor mij maakt dat niet veel uit want ik doe alles zelf. Makker van me heeft het er wat lastiger mee, dus die komt dan ook maar naar mij voor dat soort prutsen (laatste was een 2de hands klim-shifter)
Normaal doe ik het meeste ook zelf maar heb nu een momentsleutel nodig die tot 54Nm gaat, die heb ik helaas niet en ben niet van plan die hiervoor aan te schaffen.
Wat betreft die goedkopere inkoop weet ik niet of ik veel voordeel pak maar hij verkoopt alle onderdelen voor de consumentenadviesprijs. Dat kan nogal wat schelen soms.
Wat betreft die goedkopere inkoop weet ik niet of ik veel voordeel pak maar hij verkoopt alle onderdelen voor de consumentenadviesprijs. Dat kan nogal wat schelen soms.