Het grote gravelbanden topic
Ik heb uiteindelijk voor en achter de Bite liggen. Die voldoet op 90% van de gravelstroken, maar zodra je echt modder tegenkomt die wat dieper gaat dan het bovenlaagje, komt de Bite tekort. Maar dat is eerlijk gezegd ook echt niet het soort ondergrond wat ik wil opzoeken. Uiteindelijk niet voor de Ultabite gegaan omdat ik vreesde dat die op asfalt dan weer veel te zwaar zou rijden.
Daarnet met m'n broer (die nog eens in de regio was) ritje gedaan. Omdat ik wist dat het tempo laag ging zijn, heb ik gewoon de 80 km met de Bites op asfalt gedaan. Dat ging perfect. Heerlijk comfortabel als het toch niet snel moet gaan. Denk dat ik met 3,5 bar reed voor 40mm banden (tubeless).
Voor echt diepe modder met je al snel naar quasi mtb banden denk ik. Maar ik begin stilaan modder mijden, aan baggeren beleef ik niet veel fun meer.
Daarnet met m'n broer (die nog eens in de regio was) ritje gedaan. Omdat ik wist dat het tempo laag ging zijn, heb ik gewoon de 80 km met de Bites op asfalt gedaan. Dat ging perfect. Heerlijk comfortabel als het toch niet snel moet gaan. Denk dat ik met 3,5 bar reed voor 40mm banden (tubeless).
Voor echt diepe modder met je al snel naar quasi mtb banden denk ik. Maar ik begin stilaan modder mijden, aan baggeren beleef ik niet veel fun meer.
Ik ook niet hoor Maar het is deze periode hier (omgeving Uden) bijna niet te vermijden... Ik heb onregelmatige diensten en kan bij goede weersomstandigheden niet zomaar schuiven met mijn vrije uren. Als ik wel tijd heb, zijn de bospaden en zandwegen vaak vrij nat. En echt veel aaneengesloten grovere gravelpaden zijn hier niet.
Dus daarom wilde ik laatst voor de verandering eens bij Tilburg/Breda een 'echte' graveltocht rijden. Het weer leek (buiten de mist) oké. Maar halverwege de rit werd de ondergrond steeds slechter. Ik ken daar de weg niet goed, dus was gedwongen in grote lijnen de gpx te blijven volgen. Nou, dat werd dus door de blubber ploeteren en glijden. Zo zie je maar weer, het gras is niet altijd groener aan de andere kant van de heuvel. Met bandjes met wat meer grip, had ik hopelijk een net wat leukere dag gehad.
Indien geïnteresseerd naar de gpx, zie hier het Strava linkje. Bij mooi zeer waarschijnlijk een hele fijne route om na te tijden.
Iedereen dank voor de input! Ik ga het rustig op een rij zetten en bestellen, laat op termijn weten wat het geworden is en hoe dit bevalt.
NB. Tav de hierboven beschreven rit, werd het (zeker met mijn bescheiden techniek) op een gegeven moment meer werk voor de mtb. Daar kan een Ultrabit, WTB Resolute of Boken Doublecross waarschijnlijk ook niet tegenop...
"Fietsen is mijn medicijn."
Vraagje…. Ik overweeg komende tijd op de gravelbike vóór en achter een ander type band te monteren (700c x 45mm). Bijv. vóór een pirelli cinturato mixed terrain (meer en wat grover profiel), en achter de hardpack versie (minder profiel)
Doel is hierdoor minder rolweerstand door de achterband, en beter grip, bijv. op zand en modder, door de voorband.
Klopt deze gedachtengang en is dit dan een logische combi?
Doel is hierdoor minder rolweerstand door de achterband, en beter grip, bijv. op zand en modder, door de voorband.
Klopt deze gedachtengang en is dit dan een logische combi?
Nu denk je als een MTB er
Zondag avond besteld, vandaag al binnen Op het eerste gezicht ziet het er helemaal niet verkeerd uit met de bruine skinwall. Verder passen ze ondanks 42mm prima in de Terra (40mm is de maximale breedte die Orbea adviseert). Ze vallen nauwelijks breder dan de 38mm Vittoria Terreno's.
Misschien morgen middag tijd voor een rondje en foto van de nieuwe combinatie. Er wordt regen voorspeld, dus ik kan ze meteen in de modder testen...
Ik moet wel meer tijd nemen om ze goed te monteren, er zit nu een klein slagje in. Ik gebruik ze niet tubeless maar icm binnenbandjes, ze moeten daarbij nog wat beter op de velg zetten. Las elders dat het helpt om de velg en de zijkanten van de band een beetje in te smeren met warm, soppig water en dan een paar keer oppompen.
"Fietsen is mijn medicijn."
Dat is perfect te doen met een WTB Resolute, doe ik elke week (en erger).
Goed dat ze passen in de Terra.Arko74 schreef: ↑26 jan 2022 21:47
Zondag avond besteld, vandaag al binnen Op het eerste gezicht ziet het er helemaal niet verkeerd uit met de bruine skinwall. Verder passen ze ondanks 42mm prima in de Terra (40mm is de maximale breedte die Orbea adviseert). Ze vallen nauwelijks breder dan de 38mm Vittoria Terreno's.
Misschien morgen middag tijd voor een rondje en foto van de nieuwe combinatie. Er wordt regen voorspeld, dus ik kan ze meteen in de modder testen...
Ik moet wel meer tijd nemen om ze goed te monteren, er zit nu een klein slagje in. Ik gebruik ze niet tubeless maar icm binnenbandjes, ze moeten daarbij nog wat beter op de velg zetten. Las elders dat het helpt om de velg en de zijkanten van de band een beetje in te smeren met warm, soppig water en dan een paar keer oppompen.
Ik heb ze tubeless en ze moesten eerst op 5bar voordat ze goed zaten in de velg bij mij. Beetje sop kan inderdaad helpen.
Erg logisch, je evolueert als gravelaarHanz Bé schreef: ↑26 jan 2022 20:18 Vraagje…. Ik overweeg komende tijd op de gravelbike vóór en achter een ander type band te monteren (700c x 45mm). Bijv. vóór een pirelli cinturato mixed terrain (meer en wat grover profiel), en achter de hardpack versie (minder profiel)
Doel is hierdoor minder rolweerstand door de achterband, en beter grip, bijv. op zand en modder, door de voorband.
Klopt deze gedachtengang en is dit dan een logische combi?
Ik rijd zelf met G One Allround voor (nopje) en Maxxis Refuse (slick) achter. Dat is hier in het Gooi bijna altijd voldoende. Heel soms breekt het achterwiel een beetje uit, maar dat vind ik wel leuk.
insta #gravelgremmen
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Eens het nieuwe er af is, worden ze een stuk stiller.
Het nieuwe is er vrij snel af, ik dacht eerst dat ik met de achterband zeker geen hele winter ging doen, maar na de initiele slijtage, blijft hij erg lang goed. Ik denk dat ik hem in de zomer gewoon verder ga oprijden, is niet zoveel trager als de ByWay die ik vorig jaar in de zomer had (waar ik niet tevreden van ben, minste kleine plekje modder en je gaat op je gezicht)
Na wat zoeken, afwegen etc. deze vredestein banden besteld. De zwarte, in 44mm. Bij “van Eyck” voor €36,95 per band. Mooi prijsje ! Ben benieuwd.
De pirelli cinturato's die mijn 1e voorkeur waren, kosten 50 á 60 euro én waren nergens leverbaar in de gezochte maat/uitvoering.