Di2
Het is niet het feit dat er overheen werd geschakeld maar het feit dat er een moment komt dat van klein naar groot de stijghulpen op het grote blad de ketting op het grote blad tillen er een moment is dat in de hoogste stand de ketting nog naast het grote blad zit en de kettinggeleider nog tegen de ketting drukt.
Enfin, op een Di2 voorderailleur zit alleen een uiterste stand voor het grote blad die je met een inbus kan instellen en die van het kleine blad via de instelmodus van het Di2 systeem. Beide heb ik wat ruimer op ong. 2 mm gezet en staat nu de schakelmodus in stand 1. Kijken wat dit oplevert.
Enfin, op een Di2 voorderailleur zit alleen een uiterste stand voor het grote blad die je met een inbus kan instellen en die van het kleine blad via de instelmodus van het Di2 systeem. Beide heb ik wat ruimer op ong. 2 mm gezet en staat nu de schakelmodus in stand 1. Kijken wat dit oplevert.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Je stelt de uiterste stand voor het grote blad niet alleen in met inbus, maar OOK nog via het Di2 systeem. Er zijn dus drie stappen: met de inbus, dan via Di2 systeem, en dan nog een keer via Di2 systeem.
Zie ook pagina 141 voor deze laatste instelling "Top position electrical adjustment": https://si.shimano.com/api/publish/stor ... 05-ENG.pdf
(En 137 voor de "low position electrical adjustment"... en 136 voor de inbus).
Op de eerste generatie 11-speed (6870 / 9070) heb je nog wel twee stelschroeven, en op de 12-speed helemaal niet meer en gaat alles via het Di2 system... of via de E-Tube app.
Als je een d-fly hebt kan je het op R8050/R9150 ook met de e-tube cyclist app doen trouwens. Wel zo makkelijk. Dan schakelt het systeem naar de goede versnelling voor je en kan je nooit een stap missen.
Zie ook pagina 141 voor deze laatste instelling "Top position electrical adjustment": https://si.shimano.com/api/publish/stor ... 05-ENG.pdf
(En 137 voor de "low position electrical adjustment"... en 136 voor de inbus).
Op de eerste generatie 11-speed (6870 / 9070) heb je nog wel twee stelschroeven, en op de 12-speed helemaal niet meer en gaat alles via het Di2 system... of via de E-Tube app.
Als je een d-fly hebt kan je het op R8050/R9150 ook met de e-tube cyclist app doen trouwens. Wel zo makkelijk. Dan schakelt het systeem naar de goede versnelling voor je en kan je nooit een stap missen.
Dit weekend de EW-RS910 Junction-A (in stuurdop) geïnstalleerd (overgeschakeld naar geïntegreerd stuur) maar problemen gekregen met di2. ALs ik verbind met E-tube op pc kan ik alle onderdelen nog zien en ook updaten. Ook kan ik 5sec knop op junction indrukken om in 'crash mode reset' te gaan, en dan knippert het rode lampje. Verspringt dan achteraan 1 keer en stopt dan. Schakelen lukt daarna nog steeds niet.
Alles dat ik loskoppelde voor aanpassing junction opnieuw ontkoppelt en goed geklikt.
Mogelijke problemen zijn denk ik: Vroeger zat er wel en zeer scherp bochtje in lange di2 kabel, en nu is die kabel in dat stuk 'recht', kan het dat de kabel 'slecht' is geworden?
Ofwel zou er bij het doortrekken van de kabels in stuur binnenin iets zijn losgekomen... Al dacht ik mij te herinneren dit met snelspanner vastgezet te hebben.
Lastig binneninen te checken want is pressfit en heb geen tools hiervoor.
Kan je met die di2 check tool (die wss wel een fietsenwinkel heeft liggen) checken of kabels 'slecht' zijn of toch losgekomen zijn? Of mensen die hetzelfde voorhadden?
Alles dat ik loskoppelde voor aanpassing junction opnieuw ontkoppelt en goed geklikt.
Mogelijke problemen zijn denk ik: Vroeger zat er wel en zeer scherp bochtje in lange di2 kabel, en nu is die kabel in dat stuk 'recht', kan het dat de kabel 'slecht' is geworden?
Ofwel zou er bij het doortrekken van de kabels in stuur binnenin iets zijn losgekomen... Al dacht ik mij te herinneren dit met snelspanner vastgezet te hebben.
Lastig binneninen te checken want is pressfit en heb geen tools hiervoor.
Kan je met die di2 check tool (die wss wel een fietsenwinkel heeft liggen) checken of kabels 'slecht' zijn of toch losgekomen zijn? Of mensen die hetzelfde voorhadden?
Als je de Di2 in de 'crash recover mode' hebt gezet, dan moet je de trappers blijven draaien terwijl het systeem zelf een schakelcyclus doorloopt. Die cyclus wordt niet doorlopen je niet als je niet aan de trappers blijft draaien. Misschien is dat het probleem.Drkjv schreef: ↑30 jan 2022 16:45 Dit weekend de EW-RS910 Junction-A (in stuurdop) geïnstalleerd (overgeschakeld naar geïntegreerd stuur) maar problemen gekregen met di2. ALs ik verbind met E-tube op pc kan ik alle onderdelen nog zien en ook updaten. Ook kan ik 5sec knop op junction indrukken om in 'crash mode reset' te gaan, en dan knippert het rode lampje. Verspringt dan achteraan 1 keer en stopt dan. Schakelen lukt daarna nog steeds niet.
Alles dat ik loskoppelde voor aanpassing junction opnieuw ontkoppelt en goed geklikt.
Mogelijke problemen zijn denk ik: Vroeger zat er wel en zeer scherp bochtje in lange di2 kabel, en nu is die kabel in dat stuk 'recht', kan het dat de kabel 'slecht' is geworden?
Ofwel zou er bij het doortrekken van de kabels in stuur binnenin iets zijn losgekomen... Al dacht ik mij te herinneren dit met snelspanner vastgezet te hebben.
Lastig binneninen te checken want is pressfit en heb geen tools hiervoor.
Kan je met die di2 check tool (die wss wel een fietsenwinkel heeft liggen) checken of kabels 'slecht' zijn of toch losgekomen zijn? Of mensen die hetzelfde voorhadden?
Bijgaand filmpje vind ik wel helder: https://www.youtube.com/watch?v=rUkKqNN7HVI
Is niet het probleem jammergenoeg . Na crash mode reset schakelt hij van de 14 naar de 12 en dan de 11. Als ik dan opnieuw crash mode reset doe dan gaat hij van 11 naar 12 naar 14. Nogmaals dan gaat hij nog eentje omhoog en is er kleine beweging in voorderailleur. En nogmaals crash mode reset brengt hem terug naar de 11 en begint dezelfde cyclus telkens opnieuw. Batterij ook volledig opgeladen. Nog nooit gevallen, dus pad lijkt mij niet scheef te zijn.
(Had een halfjaar geleden wel al eens problemen, terwijl batterij nog tussen 25 a 50% zat kon RD niet meer opschakelen. Als wiel uit fiets was dan lukte het wel, ik dacht toen aan motor probleem van RD. Door opladen was dat toen wel opgelost.)
(Had een halfjaar geleden wel al eens problemen, terwijl batterij nog tussen 25 a 50% zat kon RD niet meer opschakelen. Als wiel uit fiets was dan lukte het wel, ik dacht toen aan motor probleem van RD. Door opladen was dat toen wel opgelost.)
Nee - je kan alleen onderdelen met software/firmware controleren. Dus geen Junction B, en geen kabels.Kan je met die di2 check tool (die wss wel een fietsenwinkel heeft liggen) checken of kabels 'slecht' zijn of toch losgekomen zijn? Of mensen die hetzelfde voorhadden?
Als een kabel slecht is dan merk je overigens soms ook dat de fiets niet gelijk de eerste keer reageert bij het schakelen.
(soms, niet altijd)
Of je batterij loopt snel leeg 1-4weken bij volle ladingSalteh schreef: ↑30 jan 2022 21:16Nee - je kan alleen onderdelen met software/firmware controleren. Dus geen Junction B, en geen kabels.Kan je met die di2 check tool (die wss wel een fietsenwinkel heeft liggen) checken of kabels 'slecht' zijn of toch losgekomen zijn? Of mensen die hetzelfde voorhadden?
Als een kabel slecht is dan merk je overigens soms ook dat de fiets niet gelijk de eerste keer reageert bij het schakelen.
(soms, niet altijd)
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.
Heb sinds kort een MacBook laptop met M1 cpu waardoor ik o.a. ook de E-tube iPhone app van Shimano kan installeren op deze laptop. Verbinding via Bluetooth met het DI2 systeem lukt ook, heb een kleine instelling aangepast en dat ging goed.
Maar de hamvraag: is er al iemand geweest die op deze manier ook de firmware van de verschillende componenten heeft laten updaten?
Achtergrond: met de E-tube op de iPhone waren er veel klachten dat de update via bluetooth vaak in een 'bricked' DI2 systeem resulteerde en dan moest je of de batterij ontkoppelen of naar de fietsenmaker (voor SM-PCE02 diagnose apparaat, of zelf kopen).
Maar de hamvraag: is er al iemand geweest die op deze manier ook de firmware van de verschillende componenten heeft laten updaten?
Achtergrond: met de E-tube op de iPhone waren er veel klachten dat de update via bluetooth vaak in een 'bricked' DI2 systeem resulteerde en dan moest je of de batterij ontkoppelen of naar de fietsenmaker (voor SM-PCE02 diagnose apparaat, of zelf kopen).
Sinds gisteren heb ik mijn eerste fiets met Di2. De vorige eigenaar had hem nog nooit aan een computer gehangen. Ik heb dit gedaan en bijna alle onderdelen een update gegeven.
Ik heb de draadloze module en kabeltje besteld. Ik heb gevonden dat ik die het gemakkelijkst kan aankoppelen aan de junctionbox in het stuur. Dat lijkt me allemaal niet zo moeilijk.
Het enige waar ik schrik van heb, is dat ik veel slechter verhalen lees bij het verbinden met de draadloze module. Ik lees verschillende oorzaken.
Kan iemand me eens duidelijk vertellen welke stappen ik precies moet doorlopen om geen problemen te ondervinden? Zelf dacht ik aan: die pincode NIET wijzigen en alle onderdelen eerst via computer updaten (wat ik al gedaan heb). Nog iets waar ik aan moet denken?
Ik heb de draadloze module en kabeltje besteld. Ik heb gevonden dat ik die het gemakkelijkst kan aankoppelen aan de junctionbox in het stuur. Dat lijkt me allemaal niet zo moeilijk.
Het enige waar ik schrik van heb, is dat ik veel slechter verhalen lees bij het verbinden met de draadloze module. Ik lees verschillende oorzaken.
Kan iemand me eens duidelijk vertellen welke stappen ik precies moet doorlopen om geen problemen te ondervinden? Zelf dacht ik aan: die pincode NIET wijzigen en alle onderdelen eerst via computer updaten (wat ik al gedaan heb). Nog iets waar ik aan moet denken?
Giant TCR Advanced Pro 1 disc 2020
Kona Rove NRB DL 2018
Fairlight Strael 2.0
Kona Rove NRB DL 2018
Fairlight Strael 2.0