Het grote domme vragen topic
Je kent ze wel, elk wielergroepje heeft er wel één. De half wielers... altijd als ze naast je op kop fietsen gaan ze steeds iets sneller en altijd met het wiel net voor jou. Hoe kan je hier nou het beste mee omgaan, want elke fietsrit draait weer uit in een halve koers
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13827
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Wel fijn voor je eigen ego iig en dat is toch onbetaalbaarasmeets schreef: ↑04 feb 2022 14:40Inmiddels ben ik er achter.
Bij mijn fietsenmaker bleek een verstopping in de zuiger bij de remhendel te zitten én was er toch iets niet goed met de remklauw. Beide zijn vervangen en nu werkt het weer.
En het was dus niet zo vreemd dat ik het niet voor elkaar kreeg.
Iets van zeggen, al moet dat elke 2 kilometer en zelf de afgesproken snelheid aanhouden.NuitKor schreef: ↑04 feb 2022 14:58 Je kent ze wel, elk wielergroepje heeft er wel één. De half wielers... altijd als ze naast je op kop fietsen gaan ze steeds iets sneller en altijd met het wiel net voor jou. Hoe kan je hier nou het beste mee omgaan, want elke fietsrit draait weer uit in een halve koers
Bij ons groepje van zondag zijn er afspraken (tempo van de traagste, 32km/u mag altijd, sneller alleen als iedereen kan volgen) en daar ga ik dan niet over, indien het te erg wordt, wordt er iets gezegd (het is vooral lastig voor de persoon die net achter de half wieler rijdt)
Voor de rit op donderdag zijn er geen maximum snelheden, wordt he gehalfwield, ben je te traag en mag je naar achter (die rit is ook veel korter met op 3 plekken een mogelijkheid om een stuk af te snijden richting café)
Alles staat en valt met goede afspraken.
Spierpijn is in mijn beleving iets anders. Als je morgen zou gaan hockeyen, dan heb je zondag spierpijn. En maandag nog erger. Als je twee dagen moe bent na je training, dan denk ik dat je te hard traint of onvoldoende hersteld bent van corona en dan breek je misschien meer af dan je opbouwt.bakboord1 schreef: ↑02 feb 2022 12:11 @nee_nee
De spierpijn is dat ik voel dat ik gesport heb, zwaardere benen bij het traplopen en s ochtends iets lastiger opstaan na het wakker worden. Een 3a4 op een schaal van 10.
Ik fiets vaak op dinsdag een rondje van 40km in d1/d2 op vrijdag heb ik wat meer tijd en dus een d1 van meer dan 2 uur en dan op zondag met vrienden vaak d3 op de mtb tot maximaal 2 uur.
Omdat ik Corona heb gehad wilde ik afgelopen zondag eens kijken of ik een bepaald tempo weer aan kon. Ik heb toen een uur boven mijn omslagpunt gefietst en dat voelde ik dus wel.
Als je met krachttraining bedoelt dat je gewichten wilt gaan duwen en trekken in een laag tempo en lage extensiteit, zou je het kunnen proberen. Of inderdaad het bij drie trainingen houden en dan een ander rooster maken, waarin je meer met trainingsvormen, -duur en -intensiteit varieert.
Ik ook, vandaar dat ik lange rustige duurtraining liever tegenwoordig solo of met 1 iemand doe.
@TL ik heb het in het verleden regelmatig gezegd, maar pas ervoor om constant politieman te spelen. Het is ook niet zo dat ik kruipend over de weg ga. Als we met een groepje met 31 gem thuiskomen is dat prima, maar het gaat tegenwoordig eerder richting de 33-35.
Iets zeggen, is niet hetzelfde als politieman spelen.
Wij zijn vorig jaar ook geregeld met 33+ gemiddeld thuis gekomen (op zondag) dat hoeft geen probleem te zijn, als dat tempo voor iedereen goed is. In het begin van het jaar zal dat eerder 30-31 zijn (ook al kan de helft dan al veel sneller)
Een paar jaar geleden is er een groot verschil tussen mogelijkheden ontstaan, er waren er waarvoor die 32km/u eigenlijk al ruim snel genoeg was en een deel die nog (veel) harder konden. We hebben dan ons vrij parcours wat uitgebreid, dat was 6km en is dan verhoogd naar 12 en soms zelfs 20km (helemaal op het einde van de rit), waardoor de groep meestal in 2 splitste (enkel met serieuze tegenwind bleef de groep samen omdat weg rijden dan moeilijker is)
Dat vond/vind ik een elegante oplossing. Iedereen was dan ongeveer samen aan het café (laatste 2-3km kunnen nog afgesneden worden)
We hebben ook een B-ploeg, die rijden normaal rond de 30km/u (maar komen in de zomermaanden ook binnen met 30km/u gemiddeld), dus die keuze blijft er ook (al hebben de ouderen het soms wel moeilijk om van de A-ploeg naar de B te gaan, we hebben nog 2 60-plussers in de A-ploeg, ene daarvan begint het stilaan moeilijk te krijgen)
Het doel van een ritje is ontspanning/plezier. Dat moet er vooral in blijven. En dat doe je het beste door goede afspraken.
Wij zijn vorig jaar ook geregeld met 33+ gemiddeld thuis gekomen (op zondag) dat hoeft geen probleem te zijn, als dat tempo voor iedereen goed is. In het begin van het jaar zal dat eerder 30-31 zijn (ook al kan de helft dan al veel sneller)
Een paar jaar geleden is er een groot verschil tussen mogelijkheden ontstaan, er waren er waarvoor die 32km/u eigenlijk al ruim snel genoeg was en een deel die nog (veel) harder konden. We hebben dan ons vrij parcours wat uitgebreid, dat was 6km en is dan verhoogd naar 12 en soms zelfs 20km (helemaal op het einde van de rit), waardoor de groep meestal in 2 splitste (enkel met serieuze tegenwind bleef de groep samen omdat weg rijden dan moeilijker is)
Dat vond/vind ik een elegante oplossing. Iedereen was dan ongeveer samen aan het café (laatste 2-3km kunnen nog afgesneden worden)
We hebben ook een B-ploeg, die rijden normaal rond de 30km/u (maar komen in de zomermaanden ook binnen met 30km/u gemiddeld), dus die keuze blijft er ook (al hebben de ouderen het soms wel moeilijk om van de A-ploeg naar de B te gaan, we hebben nog 2 60-plussers in de A-ploeg, ene daarvan begint het stilaan moeilijk te krijgen)
Het doel van een ritje is ontspanning/plezier. Dat moet er vooral in blijven. En dat doe je het beste door goede afspraken.