Tubeless
Ik gebruik al een tijd Effetto Mariposa Caffélatex, kost per liter bij Mantel €22,00.
Of het goed is? Geen idee. Ik heb sinds ik tubeless rij niet meer met een lekke/platte band gestaan (nu een jaar). Wel vind ik een enkele keer een spoortje van latex, waar er dus blijkbaar een lekje gedicht is. Ik ben daarmee best tevreden.
Of het goed is? Geen idee. Ik heb sinds ik tubeless rij niet meer met een lekke/platte band gestaan (nu een jaar). Wel vind ik een enkele keer een spoortje van latex, waar er dus blijkbaar een lekje gedicht is. Ik ben daarmee best tevreden.
Vanaf 2013, het begin dat ik tubeless op de racefiets rijd, met Schwalbe Doc Blue en vooralsnog tevreden. Wel geïnteresseerd maar geen behoefte om naar een andere te switchen, de invloed bij de resultaten zoals o.a. Wasbeer2006 heeft benoemd en enerzijds de verkrijgbaarheid en anderzijds de prijzen zijn daar debet aan.
Controleren of voldoende latex in de band zit doe ik nooit. Als ik zie dat er een spoortje latex op het frame zit doe ik er 15ml bij.
Bij het wisselen/repareren van een tubelessband hergebruik ik de aanwezige latex en vul bij tot 30ml.
Heb de goede werking van de latex wel eens getest door een spijker in de band te drukken. Ook is het mij wel eens gebeurd dat de 50ml injectiespuit, die ik gebruik om de latex door het ventiel te spuiten, plotseling in de tuit verstopt, dus een gaatje van 2 à 3 mm wordt door de latex gedicht en toch gebeurd het onderweg weleens dat het niet gebeurd, meestal een scheurtje.
Controleren of voldoende latex in de band zit doe ik nooit. Als ik zie dat er een spoortje latex op het frame zit doe ik er 15ml bij.
Bij het wisselen/repareren van een tubelessband hergebruik ik de aanwezige latex en vul bij tot 30ml.
Heb de goede werking van de latex wel eens getest door een spijker in de band te drukken. Ook is het mij wel eens gebeurd dat de 50ml injectiespuit, die ik gebruik om de latex door het ventiel te spuiten, plotseling in de tuit verstopt, dus een gaatje van 2 à 3 mm wordt door de latex gedicht en toch gebeurd het onderweg weleens dat het niet gebeurd, meestal een scheurtje.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Ik gebruik de Squirt Latex met beadblocks korreltjes. Tot op heden tevreden. Die korreltjes helpen de gaten/gaatjes opvullen. Bij een grotere snee lukt dat niet meer. De plug is dan een (tijdelijke) oplossing.
Merkte vorige week dat achterband van m'n strandfiets niet echt meer op druk bleef en wangen zagen er smerig uit/zag ik wat latex zitten.
Wat extra latex erin gedaan maar, maar afgelopen dagen ontsnapte er toch weer lucht/kon niet echt direct een plek ontdekken.
Vanavond maar even goed opgepompt naar 3 bar. (normaal ga ik niet echt boven de 1bar) en na 10 minuten harde plof, scheur in wang
Rene herse antelope hill (extra light versie) , 6200km mee gered valt me niet tegen.
Merkte dat loopvlak ook wel beetje op raakte (als in het beetje profiel wat erop zit was bijna weggesleten)
Maar had niet verwacht dat wang er eerder aan zou zijn. (beweegt natuurlijk best wat als je met lage luchtdruk fietst)
Wat extra latex erin gedaan maar, maar afgelopen dagen ontsnapte er toch weer lucht/kon niet echt direct een plek ontdekken.
Vanavond maar even goed opgepompt naar 3 bar. (normaal ga ik niet echt boven de 1bar) en na 10 minuten harde plof, scheur in wang
Rene herse antelope hill (extra light versie) , 6200km mee gered valt me niet tegen.
Merkte dat loopvlak ook wel beetje op raakte (als in het beetje profiel wat erop zit was bijna weggesleten)
Maar had niet verwacht dat wang er eerder aan zou zijn. (beweegt natuurlijk best wat als je met lage luchtdruk fietst)
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13743
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Dat laatste heb ik wel vaker aangegeven. Heel veel van mijn MTB banden gaan weg omdat de zijkant niet meer vertrouw.
Als je bv zoals ik alleen op de UHR rijd slijten je banden qua loopvlak niet, Na twee jaar gaan ze bij mij op de pekelfiets en dat gaat dan prima op 2,5bar.
Dat is ook het hele punt met lagere druk en soeplere banden. Je wilt op lage druk zeker niet extreem soepele banden, maar een band die in balans is.
Schwalbe heeft niet voor niets de liteskin offroad reeks als banden met biba benoemd en niet voor vloeistof, daar waren ze te soepel voor en dan moest je de band te hard oppompen om stabiel te blijven en was het effect weg.
Als je bv zoals ik alleen op de UHR rijd slijten je banden qua loopvlak niet, Na twee jaar gaan ze bij mij op de pekelfiets en dat gaat dan prima op 2,5bar.
Dat is ook het hele punt met lagere druk en soeplere banden. Je wilt op lage druk zeker niet extreem soepele banden, maar een band die in balans is.
Schwalbe heeft niet voor niets de liteskin offroad reeks als banden met biba benoemd en niet voor vloeistof, daar waren ze te soepel voor en dan moest je de band te hard oppompen om stabiel te blijven en was het effect weg.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13743
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Daar heb ik ook een keer een fles van gehad, was niet slecht. stonden een keer bij hopmans voor 10 euro per L.
Ik dacht voor in de kruiwagen (tipje van havana) en kinderfietsen
Combinatie Campagnolo Bora WTO 60 wielen en (nieuwe) Continental GP 5000S TR 25mm in tubeless setup; dat ging nog redelijk vlotjes.
Eerst de bandjes op een radiator gelegd voor een kwartiertje. Ze gingen op de velg met alleen maar handwerk. Met de voetpomp met luchtreservoir een poging tot ploppen gewaagd bij het eerste wiel, dat lukte niet. Dan de ventielkern uitgeschroefd en met de compressor kreeg ik de band geplopt, zonder gebruik van zeepsop oid. Ook bij het tweede wiel lukte het zo. Ventielkernen erin en gewoon opgepompt, ze lijken zo zonder latex ook al goed druk te houden. Straks maar even latex toevoegen.
Eerst de bandjes op een radiator gelegd voor een kwartiertje. Ze gingen op de velg met alleen maar handwerk. Met de voetpomp met luchtreservoir een poging tot ploppen gewaagd bij het eerste wiel, dat lukte niet. Dan de ventielkern uitgeschroefd en met de compressor kreeg ik de band geplopt, zonder gebruik van zeepsop oid. Ook bij het tweede wiel lukte het zo. Ventielkernen erin en gewoon opgepompt, ze lijken zo zonder latex ook al goed druk te houden. Straks maar even latex toevoegen.
Ik ben ook begonnen met het avontuur dat tubeless is. Bontrager aeolus 37 met de meegeleverde plastic rimstrip, pirelli p zero tlr bandjes met de handpomp ploppen op 4 bar, en dan de druk niet hoger krijgen dan 5 bar en geluiden van lekkende lucht op sommige plaatsen langs de velg rand. Geen lekkende sealant te vinden maar krijg de druk met pompen ook echt niet hoger dan 5 bar. Ik denk dat ze niet goed in het velgbed liggen, wat kan ik nu het beste doen zonder dan ik de sealent verspil( wil morgen graag een stuk fietsen maar heb geen zin om straks zonder druk in mijn banden te staan. Alvast bedankt voor mogelijke tips
doe maar gek, dan doe je al normaal genoeg
Ik weet niet wat de prijzen waren, maar is dit duur?
24 euro voor 473ml Orange sealant bij bike-component.de
De plastic strip is voor tubeless samen met een ventiel zat dit bij die wielen, samen met een velgstrip voor nylon. Achter wiel is inmiddels dicht zoals het lijkt. Voorwiel wordt beter. Een tijd de wielen draaien en flink schudden lijkt te helpen. Al ben je hier wel een uur of 2 meebezig
doe maar gek, dan doe je al normaal genoeg