Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Welke niet-fietsgerelateerde aankoop deed jij recent?

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 5175
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 10 feb 2022 10:41

Enzzo schreef: 09 feb 2022 23:42 Er is wel een enorm verschil tussen de rijvaardigheid, infrastructuur, handhaving door politie en kwaliteit van wegen in België en Nederland hoor!

Vroeger kreeg je in België je rijbewijs bij een gesneden mik en een pak boter.
Tegenwoordig is dat iets beter maar nog niet vergelijkbaar met de strenge voorwaarden in Nederland.
Dat is interessant, ik ben onbekend met de opleidingsvoorwaarden in Nederland.
In Belgie is dit een spijtige zaak.
Ik geef zelf wel eens opleiding aan beginnende chauffeurs (specifiek transport grote afmetingen) aan mensen die dus al rijbewijzen hebben. Het valt op hoe groot het gebrek aan kennis, inzicht en vaardigheid is.
Er is nu recent een 'terugkeermoment' ingevoerd voor nieuwe chauffeurs die dus na ong. één jaar verplicht terug moeten komen.
Een goede zaak denk ik, jammer dat het in vrij grote groepen doorgaat en maar 4 uur in beslag neemt en er geen evaluatie bijhoort.
Ik krijg zelf al twee decennia, jaarlijks bijkomende opleiding (min één per jaar en onafhankelijk van de vakbekwaamheidscursussen) en kan alleen maar vaststellen dat dit een positieve invloed heeft op rijvaardigheid, inzicht, maar ook op het comfortniveau tijdens stressvolle ritten.

Wat mij betreft mag zo'n terugkeermoment periodiek, voor iedereen, worden ingevoerd en liefst dan nog met een evaluatie die eventueel bijkomende lessen verplicht maakt.

Ik heb al in de meeste Europese landen rondgereden en idiote chauffeurs vind je overal. Dat is niet beperkt tot een of andere nationaliteit. Vaak gedragen die idiote chauffeurs zich ook idoot als fietsers, voetganger, mens, etc.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27937
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 10 feb 2022 11:09

2 vignetten voor de Zwitserse snelwegen.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39797
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 10 feb 2022 11:38

Ernie C. schreef: 10 feb 2022 08:55 Dat komt voornamelijk omdat je overal in Europa Nederlanders tegenkomt, vaak met een caravan waar ze 2x per jaar mee rijden.
Ik vind het dan ook zeer jammerlijk dat er tegenwoordig movers zijn voor onder de caravan. Er was toch geen beter vermaak dan op de camping met een biertje in de hand te kijken naar de achteruitrij-capriolen van de gemiddelde caravanner :lol: :lol:

@lugosi: onhaalbaar, maar eigenlijk zouden alle automobilisten eens mee moeten met een vrachtwagen, snelle traktor, oid. Meesten hebben geen flauw benul wat zo'n ding allemaal meemaakt onderweg en hoe relatief onhandig die daar op kunnen anticiperen door hun formaat.
Less is bore

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 5175
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 10 feb 2022 11:59

Nu ja, in z'n totaliteit misschien niet meteen haalbaar, maar je zou bijvoorbeeld wel bij overtredingen mensen kunnen laten kiezen tussen verplichte opleiding en een boete. Dit wordt nu zeer weinig gedaan (in politierechtbank) en is dan meestal nog gewoon opgelegd samen met boete en dus niet als keuze tussen. Naar verkeersveiligheid toe levert een opleiding meer op dan een boete.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 6113
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 10 feb 2022 13:12

Als je het heeeeeeeeeeel erg bont maakt qua verkeersovertredingen dan krijg je wel een verplichte cursus opgelegd. Maar alleen het volgen van die cursus is verplicht. Er zit geen examen aangekoppeld. Maar óf dat echt zou helpen, betwijfel ik. Sommige hard-rijders willen nu eenmaal niet deugen.
Live fast; die young. mijn blog

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 5175
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 10 feb 2022 13:23

Ik ken best wel wat mensen die een volledig opleidingstraject, inclusief examens, hebben moeten afleggen door uitspraak politierechtbank. Ook psychologisch onderzoek etc op eigen kosten is dan inbegrepen. Voor beroepschauffeurs met veel actieve rijbewijscategorieën hangt daar een serieus prijskaartje aan vast. Dit wordt dan uitgesproken samen met geldboete, gerechtskosten, storting in fonds slachtoffers etc....
Dit is duidelijk niet wat ik bedoel, er zou in sommige gevallen moeten een keuze zijn tussen boete en opleiding, zoals die nu soms wordt voorgesteld tussen boete of taakstraf.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 8687
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 10 feb 2022 23:40

daniel1975 schreef: 10 feb 2022 11:38 …… @lugosi: onhaalbaar, maar eigenlijk zouden alle automobilisten eens mee moeten met een vrachtwagen, snelle traktor, oid. Meesten hebben geen flauw benul wat zo'n ding allemaal meemaakt onderweg en hoe relatief onhandig die daar op kunnen anticiperen door hun formaat.
Helemaal mee eens! Ik meestal echt vol respect voor de transporteurs op de Europese wegen. Als ze keer willen inhalen krijgen ze van mij de ruimte want ik kan daarna gewoon weer rap doorgassen.

Helaas negeren sommigen, vaak Nederlandse vrachtwagens ook wel het inhaalverbod op diverse trajecten. Daar heb ik dan weer nul respect voor!
Maar over het algemeen zijn het juist de personenauto’s die het de vrachtwagens lastig maken ipv andersom
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5517
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 11 feb 2022 08:56

daniel1975 schreef: 10 feb 2022 11:38
Ernie C. schreef: 10 feb 2022 08:55 Dat komt voornamelijk omdat je overal in Europa Nederlanders tegenkomt, vaak met een caravan waar ze 2x per jaar mee rijden.
Ik vind het dan ook zeer jammerlijk dat er tegenwoordig movers zijn voor onder de caravan. Er was toch geen beter vermaak dan op de camping met een biertje in de hand te kijken naar de achteruitrij-capriolen van de gemiddelde caravanner :lol: :lol:
Een simpele radio jammer meenemen, dan doet de afstandsbediening van de moover het niet meer. Kan je weer lachen op de camping.

Je zou ook eens onder aan de Muur kunnen gaan staan tijdens de voorjaarswedstrijden in vlaanderen. Heb je met al dat wireless schakelen mooi een probleem. :D
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 5175
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 11 feb 2022 10:10

Een basic Wacom tekentabletje voor photo-editing.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13585
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 11 feb 2022 10:12

rob74 schreef: 10 feb 2022 13:12 Als je het heeeeeeeeeeel erg bont maakt qua verkeersovertredingen dan krijg je wel een verplichte cursus opgelegd. Maar alleen het volgen van die cursus is verplicht. Er zit geen examen aangekoppeld. Maar óf dat echt zou helpen, betwijfel ik. Sommige hard-rijders willen nu eenmaal niet deugen.
Wat jij nu schets is het beeld, maar dat klopt niet.
Helaas willen ze hiervoor wel een ISA systeem invoeren (prima in drukke stadsdelen hoor)
Maar het wordt weer een niet nadenken systeem of dat beter gaat?

Hard rijden is niet gevaarlijk. Niet opletten wel en dat is in 98% van de gevallen het probleem.
Dan bedoel ik natuurlijk niet 80 in een stad gaan rijden!

Maar 150/160 op de snelweg waar 130 mag. Is geen enkel probleem als je een beetje oplet.
Degene die dat gevaarlijk vind zou zijn rijbewijs in moeten leveren, die is namelijk niet geschikt om op een snelweg te rijden.

Maarja, snelheid is lekker "smart" andere overtredingen vaak niet.

Als we de rijders die ik gevaarlijk vind van de weghalen is dat 50%, dat zijn namelijk de mensen hier in de wijk die met bijzonder weinig (voertuig)beheersing hun auto lomp door de wijk sturen, onmogelijk bij een school parkeren waardoor ander verkeer de gekste capriolen uit moet halen.

Het grootste probleem is, medicatie/drugs/alcohol , slechte ogen en niet opletten en sorry hier in de omgeving toch net wat vaker onze noord Afrikaanse vrienden die er een zooitje van maken, onder die groep is het echt heel erg met hun op 0km private lease golfjes GTI en mercedes A klasses, met standaard het dak open.

Helemaal eens dat personen auto's vaak de ellende voor een vrachtauto veroorzaken. Ik heb zelden rare situaties met vracht auto's.

pino
Forum-lid HC
Berichten: 4185
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 11 feb 2022 11:17

Ongevallen zaterdag en zondag tussen 1:00 en 5:00 uur, oorzaak onbekend !?
Vaak overstekende bomen.
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 11 feb 2022 11:31

Alcohol is de duivel :evil:


Aan de andere kant, als ik van een werf terug naar huis rijd om 5u 's ochtends, dan is het gevecht tegen de slaap toch echt het ergste. Zeker als het dan al begint te schemeren.
Soms moet ik op een stuk van een uurtje elke 10 minuten stoppen om eens rond de auto te lopen om wakker genoeg te zijn om verder te rijden (dat is al bijna even erg dan dronken rijden IMHO, alleen weet je op dat moment nog wat je doet en besef je dat het om de 10 minuten nodig is om even te stoppen, dat besef ontbreekt volledig wanneer er alcohol in je bloed zit)
Afbeelding

Plaats reactie