Dat is interessant, ik ben onbekend met de opleidingsvoorwaarden in Nederland.Enzzo schreef: ↑09 feb 2022 23:42 Er is wel een enorm verschil tussen de rijvaardigheid, infrastructuur, handhaving door politie en kwaliteit van wegen in België en Nederland hoor!
Vroeger kreeg je in België je rijbewijs bij een gesneden mik en een pak boter.
Tegenwoordig is dat iets beter maar nog niet vergelijkbaar met de strenge voorwaarden in Nederland.
In Belgie is dit een spijtige zaak.
Ik geef zelf wel eens opleiding aan beginnende chauffeurs (specifiek transport grote afmetingen) aan mensen die dus al rijbewijzen hebben. Het valt op hoe groot het gebrek aan kennis, inzicht en vaardigheid is.
Er is nu recent een 'terugkeermoment' ingevoerd voor nieuwe chauffeurs die dus na ong. één jaar verplicht terug moeten komen.
Een goede zaak denk ik, jammer dat het in vrij grote groepen doorgaat en maar 4 uur in beslag neemt en er geen evaluatie bijhoort.
Ik krijg zelf al twee decennia, jaarlijks bijkomende opleiding (min één per jaar en onafhankelijk van de vakbekwaamheidscursussen) en kan alleen maar vaststellen dat dit een positieve invloed heeft op rijvaardigheid, inzicht, maar ook op het comfortniveau tijdens stressvolle ritten.
Wat mij betreft mag zo'n terugkeermoment periodiek, voor iedereen, worden ingevoerd en liefst dan nog met een evaluatie die eventueel bijkomende lessen verplicht maakt.
Ik heb al in de meeste Europese landen rondgereden en idiote chauffeurs vind je overal. Dat is niet beperkt tot een of andere nationaliteit. Vaak gedragen die idiote chauffeurs zich ook idoot als fietsers, voetganger, mens, etc.