Een vermogensmeter aanschaffen [vragen, tips en ervaringen]
@Neruub
Eigen ervaring...
Ik heb begin september 2021 een zwaar ongeval gehad en had daarbij de heup ontwricht en op verschillende plaatsen gebroken (heupkop en heupkom). Toen ik in de tweede helft van oktober eindelijk uit bed mocht en vanaf dan kon revalideren, gaf de PM 40/60 verhouding aan, daar waar mijn normale verhouding 48/52 is. Ik heb grosso modo 2 dingen gedaan de weken die volgden om dat vermogen terug in balans te krijgen:
- veel krachtwerk, zowel op de fiets als van de fiets, maar wel steeds thuis (squats en lunges onder andere)
- bij het fietsen op de Tacx (of het nu krachtwerk was of souplesse) veel aandacht voor de power balans. Dat voelt in het begin heel onnatuurlijk aan (alsof je je goede been verplicht van maar een beperkte bijdrage te leveren), maar naarmate de dagen vorderen wordt dat het nieuwe normaal.
Ondertussen is mijn vermogensbalans beter dan voorheen, schommelt meer rond 49/51 nu.
Er bestaat ook zoiets als Powercranks, waarbij de L/R crankarmen onafhankelijk van elkaar moeten voortgeduwd worden. Ze staan dus niet vast in een hoek van 180 graden tov elkaar. Dat zou ook een goeie tool moeten zijn om aan onbalans te werken. Een kameraad (die zelf geen onverdienstelijk tijdrijder is, maar met een heupprothese zit opgezadeld) gebruikt dit af en toe om onbalans beperkt te houden.
Eigen ervaring...
Ik heb begin september 2021 een zwaar ongeval gehad en had daarbij de heup ontwricht en op verschillende plaatsen gebroken (heupkop en heupkom). Toen ik in de tweede helft van oktober eindelijk uit bed mocht en vanaf dan kon revalideren, gaf de PM 40/60 verhouding aan, daar waar mijn normale verhouding 48/52 is. Ik heb grosso modo 2 dingen gedaan de weken die volgden om dat vermogen terug in balans te krijgen:
- veel krachtwerk, zowel op de fiets als van de fiets, maar wel steeds thuis (squats en lunges onder andere)
- bij het fietsen op de Tacx (of het nu krachtwerk was of souplesse) veel aandacht voor de power balans. Dat voelt in het begin heel onnatuurlijk aan (alsof je je goede been verplicht van maar een beperkte bijdrage te leveren), maar naarmate de dagen vorderen wordt dat het nieuwe normaal.
Ondertussen is mijn vermogensbalans beter dan voorheen, schommelt meer rond 49/51 nu.
Er bestaat ook zoiets als Powercranks, waarbij de L/R crankarmen onafhankelijk van elkaar moeten voortgeduwd worden. Ze staan dus niet vast in een hoek van 180 graden tov elkaar. Dat zou ook een goeie tool moeten zijn om aan onbalans te werken. Een kameraad (die zelf geen onverdienstelijk tijdrijder is, maar met een heupprothese zit opgezadeld) gebruikt dit af en toe om onbalans beperkt te houden.
Eerste ervaring met de 4iiii precision: als eerste kennismaking met de power meter ben ik er heel blij mee. Ik kan gerichter trainen en kan mijn progressie beter bijhouden. Dat ik alleen links meet lijkt geen probleem, al fluctueert de power output wel wat meer. Dat heb ik opgelost door de 5s-power weer te geven op mijn Wahoo.
De nauwkeurigheid heb ik nog niet getest, dat ga ik nog doen. Ik ben niet heel erg te spreken over de batterijduur: na 50-60 uur geeft hij nu bij mij aan dat de batterij bijna leeg is, terwijl 100+ uur beloofd is.
De nauwkeurigheid heb ik nog niet getest, dat ga ik nog doen. Ik ben niet heel erg te spreken over de batterijduur: na 50-60 uur geeft hij nu bij mij aan dat de batterij bijna leeg is, terwijl 100+ uur beloofd is.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Heb sinds een paar weken de 4iiii podium, left side. Laten installeren op mijn Red crank die daarvoor op vakantie moest naar 4iiii in Canada. Doorlooptijd was wat langer dan verwacht. Heeft alles bij elkaar wel 3 weken geduurd, maar dat kan ook door Covid komen. Alles netjes afgewerkt teruggekregen. Dit is mijn eerste (left side) power meter op een buitenfiets. Ik had hem eerst op 3s power staan, maar dan schiet het vermogen continue alle kanten op. Heel irritant. Rij nu op normalized vermogen, dus reading is nu heel stabiel. Nog maar even wat pielen met kortere perioden.
Met een Assioma uno, Kickr en de tool van dcr die hier wel eens genoemd is.
Hoezo? Tips, bedenkingen?
Even een update hiervan.
Het gaat niet helemaal zoals gewenst. Het grootste deel van de tijd zijn de waardes realistisch en is de reactiesnelheid van de powermeter prima.
Echter, bij zeer felle versnellingen (van 100 watt ineens naar 900-1100 watt) schiet de waarde eerst omlaag voordat die pas omhoog gaat richting de piekwaarde. Zowel cadans als power vallen dan kort weg lijkt het. Mijn vermoeden is dat er iets met de cadansmeter is.
Support van Sigeyi is tot nu toe zeer goed te noemen en stuur regelmatig .FIT files naar ze op met testritjes waarop doorgaans binnen een halve dag reactie komt.
Of en hoe het probleem verholpen gaat worden is natuurlijk doorslaggevend voor mijn eindoordeel
Over (die) quarq gesproken, weet iemand wat afwijkingen van Nm na calibratie beetje normaal zouden moeten zijn ?
Na montage zag ik eerste ritten rond de 4Nm, maar zit inmiddels richting de 10Nm (iedere week Nm erbij ofzo)
Heb ook wel eens ritje gehad dat ik dacht die waardes zijn beetje hoog nml. (vergeleken met mijn andere fietsen met 4iiii)
Na montage zag ik eerste ritten rond de 4Nm, maar zit inmiddels richting de 10Nm (iedere week Nm erbij ofzo)
Heb ook wel eens ritje gehad dat ik dacht die waardes zijn beetje hoog nml. (vergeleken met mijn andere fietsen met 4iiii)
Ik heb een 4iii ultegra vermogensmeter maar ik zie grote verschillen in wattage ten opzichte van de vrienden waarmee ik fiets.
Vorige week met een vriend een rit van 80 km. Ik 164 watt gemiddeld en hij 189 met dezelfde powermeter.
Vandaag een rit van 110 km met een gemiddeld wattage van 174, de vriend waarmee ik reed 205 watt gemiddeld, met een assioma duo powermeter.
Beide ritten zijn de powermeters gekalibreerd en wordt er evenveel op kop gereden. Daarnaast zijn er niet veel fysieke verschillen. Als wij naast elkaar fietsen dan is er een structureel verschil van 20/30 watt.
Wat zou dit grote verschil kunnen verklaren?
Wat zou dit grote
Vorige week met een vriend een rit van 80 km. Ik 164 watt gemiddeld en hij 189 met dezelfde powermeter.
Vandaag een rit van 110 km met een gemiddeld wattage van 174, de vriend waarmee ik reed 205 watt gemiddeld, met een assioma duo powermeter.
Beide ritten zijn de powermeters gekalibreerd en wordt er evenveel op kop gereden. Daarnaast zijn er niet veel fysieke verschillen. Als wij naast elkaar fietsen dan is er een structureel verschil van 20/30 watt.
Wat zou dit grote verschil kunnen verklaren?
Wat zou dit grote