Ik heb me precies dit ook een tijd afgevraagd, vond het zeer verwarrend ook. Met wat ik heb uitgezocht vooral op basis van het werk van Stephen Seiler denk ik dat het zo zit: inderdaad twee opvattingen van gepolariseerd trainen: de ene rekent met procenten van je totale trainingstijd, de andere rekent per hele training en dan in ervaren zwaarte over de hele sessie.marksi schreef: ↑16 feb 2022 11:34 Een ding over polarized dat me nog steeds niet helemaal duidelijk is en op verschillende plekken anders benaderd wordt.
Is de 80/20 procent regel nou gericht op effectieve tijd per zone of type ritten? Ik train 5x per week (3 weken op, 1 week af). Daarvan 1 lange rit (100+), 2 middellang (rond de 60-80) en 2 rond de 45 km. Momenteel doe ik in 1 korte rit vo2max blokken. Verder doe ik in de andere ritten wat tempo blokjes rond eerste drempel en soms wat sprintjes. Van de 12 uur trainen kom ik zo effectief op 11 uur en 30 minuten wit en 30 minuten zwart. Die verhouding is zeker geen 80/20 maar in ritten wel. Als je strict polarized aanhoudt kan ik dan meer boven de drempel toevoegen of is dit juist zo precies zoals het bedoeld is?
In die tweede benadering zou je op maximaal 20 % van je trainingen 'zwaar' moeten uitkomen. (Dus in jouw geval, met 5 trainingen per week, daarvan mag er dan één zwaar zijn, de rest houd je licht). De ervaren zwaarte van een training is een gevoelskwestie (RPE over de hele sessie) en je kunt ook kijken naar hoe lang het je kost om ervan te herstellen. Dat is maatwerk. 'Zwaar' is dus niet zomaar gelijk te stellen aan 'training met hoge intensiteit' en omgekeerd, want van een korte training met een paar hoog-intensieve blokjes kom je misschien best alweer fris thuis, ook al heb je in de blokjes fiks afgezien. En omgekeerd kan een heel lange rustige duurtraining wel zwaar zijn.
Louise