Join app - ervaringen met training
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
Zo'n RPE kan prima werken, maar de waarde moet niet overschat worden.
Ik neem aan dat Join een algoritme heeft, die voor jou de trainingen bepaald en uittekend.
Voor training X op een zeker moment wordt een bepaalde inspanning verwacht. Zeg een 3...
Als de fietser dan aangeeft het als een 6 ervaren te hebben. Kan Join algoritme wellicht de volgende trainingen iets aanpassen.
Kennelijk heeft de fietser wat onder de leden, is niet goed uitgerust geweest, heeft stress, of wat dan ook. Dan kan hij die training nog prima uitgevoerd hebben op wattage, en ook qua hartslag binnen de verwachtte zones. Maar als het gevoel veel zwaarder is geweest dan het automatische schema had verwacht - dan moet dat schema zich weer wat aanpassen.
Dit principe pastten we met het roeien al toe. Geef een score van 0-5 hoe je je voelt bij opstaan .., en 0-5 hoe zwaar de training was. Dat was voor coaches een tool om te kijken of het resultaat van de belasting enigszins in lijn was met de verwachting.
RPE blijft een indicator, en kan je niet heel nauwkeurig mee rekenen. Een amateur zal een bepaald gevoel (het ging heel zwaar), misschien met een 9 beoordelen. Terwijl een prof exact hetzelfde gevoel met een 7 beoordeelt, omdat hij nog ervaringen heeft van wedstrijden waarbij je na het punt van "heel zwaar" nog 3x door een muur blijkt te kunnen voor je als een dood vogeltje van de fiets komt.
Dit verschil tussen personen is niet zo erg. Zolang jij voor jezelf maar een beetje consistent blijft. En dan is het de vraag hoe het Join algoritme deze waarde verder gebruikt... maar dat zal wel tot het IP van meneer vd Berg behoren
Ik neem aan dat Join een algoritme heeft, die voor jou de trainingen bepaald en uittekend.
Voor training X op een zeker moment wordt een bepaalde inspanning verwacht. Zeg een 3...
Als de fietser dan aangeeft het als een 6 ervaren te hebben. Kan Join algoritme wellicht de volgende trainingen iets aanpassen.
Kennelijk heeft de fietser wat onder de leden, is niet goed uitgerust geweest, heeft stress, of wat dan ook. Dan kan hij die training nog prima uitgevoerd hebben op wattage, en ook qua hartslag binnen de verwachtte zones. Maar als het gevoel veel zwaarder is geweest dan het automatische schema had verwacht - dan moet dat schema zich weer wat aanpassen.
Dit principe pastten we met het roeien al toe. Geef een score van 0-5 hoe je je voelt bij opstaan .., en 0-5 hoe zwaar de training was. Dat was voor coaches een tool om te kijken of het resultaat van de belasting enigszins in lijn was met de verwachting.
RPE blijft een indicator, en kan je niet heel nauwkeurig mee rekenen. Een amateur zal een bepaald gevoel (het ging heel zwaar), misschien met een 9 beoordelen. Terwijl een prof exact hetzelfde gevoel met een 7 beoordeelt, omdat hij nog ervaringen heeft van wedstrijden waarbij je na het punt van "heel zwaar" nog 3x door een muur blijkt te kunnen voor je als een dood vogeltje van de fiets komt.
Dit verschil tussen personen is niet zo erg. Zolang jij voor jezelf maar een beetje consistent blijft. En dan is het de vraag hoe het Join algoritme deze waarde verder gebruikt... maar dat zal wel tot het IP van meneer vd Berg behoren
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Ik ben het er niet mee eens dat dit verkeerd zou zijn. Je kunt RPE, net als (genormaliseerd) vermogen of hartslag, zowel over de gehele training als over de intervallen gebruiken. Dus je gebruikt RPE, zoals je aangeeft, om te bepalen hoe hard je tijdens de intervallen gaat en om achteraf te bepalen hoe zwaar je de gehele training vond.NuitKor schreef: ↑17 feb 2022 14:28 Eigenlijk wordt met die RPE over de hele training het principe van RPE verkeerd gebruikt. Zoals het voorbeeld van 1u rustig, een paar vo2max intervallen en dan weer 1u rustig..kan je nooit met 1 cijfer voor RPE aangeven hoe de blokjes gingen en de gehele training. De blokjes kunnen ontzettend zwaar zijn, maar de totale training niet....
In je voorbeeld zal de totale training inderdaad niet zwaar zijn, dus zal de RPE over de gehele training vrij laag zijn. Tenzij je bijvoorbeeld al erg vermoeid aan de training begonnen bent. Dan zal het eerste uur rustig wel lekker gaan en kunnen zelfs de intervallen nog wel te doen zijn, maar is het waarschijnlijk zo dat het uur rustig aan het einde veel zwaarder zal voelen dan zo'n uur normaal voelt. Die informatie vang je dan dus in het RPE getal dat over de gehele training gaat. Dit is informatie die helpt om in te schatten hoe de dagen erna zouden moeten verlopen wat belasting betreft.
Link die je geeft is een boeiende toepassing van RPE. De maker van de training wil door het geleidelijk verminderend vermogensdoel bereiken dat de RPE van alle intervallen nagenoeg gelijk aanvoelen. Kan ik me wel iets bij voorstellen. Daarentegen, als je het vermogen constant houdt en je herhaalt die training kun je dan niet juist progressie merken doordat de RPE van de intervallen steeds mooier constant blijven. (Persoonlijk vind ik dat ook altijd wel een leuk doel ook. Trainen totdat je de intervallen op nagenoeg gelijk niveau kunt uitzingen en dan het vermogen verhogen voor een volgende reeks).NuitKor schreef: ↑18 feb 2022 08:43 @Jazzhands
RPE is niet meer en niet minder dan een tool uit de toolbox. Net als hartslag en vermogen. Alle 3 hebben zijn plaats en moet je op de juiste manier interpreteren. Als voorbeeld nam ik Vo2max. Met die training wil je echt het cardiovasculaire deel (hart-longen) trainen. Het is dan belangrijk dat je hartslag snel boven de 90% van je HRmax komt en dat je een hoog cadans neemt (anders zijn je spieren te snel vermoeid). Je vermogen zal daardoor lager liggen dan wanneer je een lager cadans fietst, maar dat is van ondergeschikt belang. Zolang je boven FTP blijft, ademhaling enorm hoog is en het gevoel echt op 8/9 uit 10 is zit je goed. Je gebruikt RPE dus als middel naast cadans, hartslag en vermogen. https://www.trainerroad.com/forum/t/har ... vals/48175
Stel je doet blokken op Tempo/Sweetspot of FTP ofzo dan wil je natuurlijk pacen op vermogen en let ik minder op RPE.
Bij een lange duurtraining waarbij je lekker doorrijdt zul je wel eens merken dat in het laatste uur je hartslag toeneemt bij gelijk vermogen (aerobe decoupling). Dit komt door vermoeidheid. Je kan dan op je vermogen blijven rijden maar moet daarbij wel in de gaten houden of het nog rond 5/10 voelt. Voelt het meer als tempo en moet je echt blijven duwen voor het vermogen, dan kan je beter je vermogen iets laten zaken, het moet namelijk wel een duurtraining blijven. Daar speelt RPE dus ook een kleine rol.
Dit is mijn visie uit ervaring en uiteraard zijn er meer wegen naar Rome.
Maar interessant om over na te denken. Het lijkt inderdaad een andere benadering. Een benadering die eigenlijk ook wel een beetje indruist tegen het adagium dat je juist de toestand van het lichaam niet teveel moet laten meewegen in een training.
Verder valt me op dat je (maar ook in de link) de hartslag als leidend maakt. Sterker, hartslag en RPE worden eigenlijk als de twee kanten van dezelfde variabele beschouwd.
Ik maak hartslag dus alleen leidend bij vo2max he, lang niet overal. Ik nam Vo2max als voorbeeld dat je RPE naast vermogen en hartslag kunt gebruiken. Dat het nooit hoeft te zijn dat je alleen maar op basis van RPE of vermogen traint. Het hangt echt van het doel van de training af. Het doel van geleidelijk verminderend vermogensdoel is dat je hard start waardoor je hartslag snel boven de 90% max komt. Hier nog een interessante link daarover, let op dit gaat alleen over vo2max: https://sparecycles.blog/2020/12/09/why ... intervals/JazzHands schreef: ↑18 feb 2022 11:51Link die je geeft is een boeiende toepassing van RPE. De maker van de training wil door het geleidelijk verminderend vermogensdoel bereiken dat de RPE van alle intervallen nagenoeg gelijk aanvoelen. Kan ik me wel iets bij voorstellen. Daarentegen, als je het vermogen constant houdt en je herhaalt die training kun je dan niet juist progressie merken doordat de RPE van de intervallen steeds mooier constant blijven. (Persoonlijk vind ik dat ook altijd wel een leuk doel ook. Trainen totdat je de intervallen op nagenoeg gelijk niveau kunt uitzingen en dan het vermogen verhogen voor een volgende reeks).NuitKor schreef: ↑18 feb 2022 08:43 @Jazzhands
RPE is niet meer en niet minder dan een tool uit de toolbox. Net als hartslag en vermogen. Alle 3 hebben zijn plaats en moet je op de juiste manier interpreteren. Als voorbeeld nam ik Vo2max. Met die training wil je echt het cardiovasculaire deel (hart-longen) trainen. Het is dan belangrijk dat je hartslag snel boven de 90% van je HRmax komt en dat je een hoog cadans neemt (anders zijn je spieren te snel vermoeid). Je vermogen zal daardoor lager liggen dan wanneer je een lager cadans fietst, maar dat is van ondergeschikt belang. Zolang je boven FTP blijft, ademhaling enorm hoog is en het gevoel echt op 8/9 uit 10 is zit je goed. Je gebruikt RPE dus als middel naast cadans, hartslag en vermogen. https://www.trainerroad.com/forum/t/har ... vals/48175
Stel je doet blokken op Tempo/Sweetspot of FTP ofzo dan wil je natuurlijk pacen op vermogen en let ik minder op RPE.
Bij een lange duurtraining waarbij je lekker doorrijdt zul je wel eens merken dat in het laatste uur je hartslag toeneemt bij gelijk vermogen (aerobe decoupling). Dit komt door vermoeidheid. Je kan dan op je vermogen blijven rijden maar moet daarbij wel in de gaten houden of het nog rond 5/10 voelt. Voelt het meer als tempo en moet je echt blijven duwen voor het vermogen, dan kan je beter je vermogen iets laten zaken, het moet namelijk wel een duurtraining blijven. Daar speelt RPE dus ook een kleine rol.
Dit is mijn visie uit ervaring en uiteraard zijn er meer wegen naar Rome.
Maar interessant om over na te denken. Het lijkt inderdaad een andere benadering. Een benadering die eigenlijk ook wel een beetje indruist tegen het adagium dat je juist de toestand van het lichaam niet teveel moet laten meewegen in een training.
Verder valt me op dat je (maar ook in de link) de hartslag als leidend maakt. Sterker, hartslag en RPE worden eigenlijk als de twee kanten van dezelfde variabele beschouwd.
Voor mij gaan hartslag en VO2 max echt niet samen. Mijn omslagpunt is 178 (waar ik dus boven zou moeten zitten voor VO2 max), alleen duurt het al bijna 5 minuten om daar te geraken. Wat dus de max lengte is van een VO2 max blokje.
Zoals deze training van gisteren (14 vise grips, Systm)
Blokjes van 30, 60, 90, 120, 90, 60, 30 seconden
Pas na het 4de blokje komt mijn hartslag boven de 178. In het 5de blokje ook nog en voor blokje 6 en 7 al niet meer. Voor de tweede set is het net hetzelfde.
Enkel FTP-blokjes zou ik eventueel op hartslag kunnen doen, voor al de rest reageert mijn hart gewoon veel te traag.
Zoals deze training van gisteren (14 vise grips, Systm)
Blokjes van 30, 60, 90, 120, 90, 60, 30 seconden
Pas na het 4de blokje komt mijn hartslag boven de 178. In het 5de blokje ook nog en voor blokje 6 en 7 al niet meer. Voor de tweede set is het net hetzelfde.
Enkel FTP-blokjes zou ik eventueel op hartslag kunnen doen, voor al de rest reageert mijn hart gewoon veel te traag.
@ TL: ik kan niet precies zien wat je cadans is, maar heb je al eens een hard start geprobeerd? Eerst 20s op 150% van FTP en daarna zo hard mogelijk door? Je hartslag zal dan toch echt wel snel de hoogte in moeten. Hoe is je ademhaling ten tijde van zo'n lang vo2 blok? En dan bedoel ik niet korte blokjes van 30/60/90 sec etc, dat is wel echt te kort om het vo2max te noemen. (even los van de 30/15 of 40/20 (3x10))
Vraag me ook af hoe je warmingup eruit ziet. Als je net 10min op de fiets zit krijg ik mijn hartslag ook niet zo hoog. Zo'n training vergt wel echt een goede warminup van minimaal 20min waarbij je je hartslag ook al een paar keer omhoog brengt.
Vraag me ook af hoe je warmingup eruit ziet. Als je net 10min op de fiets zit krijg ik mijn hartslag ook niet zo hoog. Zo'n training vergt wel echt een goede warminup van minimaal 20min waarbij je je hartslag ook al een paar keer omhoog brengt.
Cadans is tussen de 90 en 100 (op 2 blokjes na, daar moest het iets lager: 80-90)
Hard start nog nooit geprobeerd, lijkt me niet zo aangenaam
Ademhaling is tot 90sec. gecontrolleerd, bij de blokken langer dan dat wordt het hijgen en piepen.
Opwarming is 10 minuten met wat intensiteit erin:
Vorige week deed ik 4 minuten blokjes, daarvan gaan de eerste 2 minuten ook erg vlot en dan begin ik wat op mijn adem te trappen. Deze zijn dan aan 360W (5 keer) waar die van deze week steeds aan 422W waren (elk interval hetzelfde vermogen).
Mijn FTP is 333W en mijn MAP (5' vermogen) zou 410W zijn volgens Systm (Sufferfest):
Ademhaling is tot 90sec. gecontrolleerd, bij de blokken langer dan dat wordt het hijgen en piepen.
Vorige week deed ik 4 minuten blokjes, daarvan gaan de eerste 2 minuten ook erg vlot en dan begin ik wat op mijn adem te trappen. Deze zijn dan aan 360W (5 keer) waar die van deze week steeds aan 422W waren (elk interval hetzelfde vermogen).
Mijn FTP is 333W en mijn MAP (5' vermogen) zou 410W zijn volgens Systm (Sufferfest):
Voor Vo2max wil je echt die hijgende ademhaling, daarom is het belangrijk om die blokken langer te maken. 2-5min. Bij 90s zit je net in je vo2max en dan stop je weer. Ook zou ik het eens proberen met het cadans rond 105. Het voelt erg onnatuurlijk, maar zorgt er wel voor dat je hartslag sneller de hoogte in schiet.TL@ schreef: ↑18 feb 2022 19:16 Cadans is tussen de 90 en 100 (op 2 blokjes na, daar moest het iets lager: 80-90)
Ik wordt toch wat zenuwachtig van JOIN, nu met nog 4 weken naar het doel (240km) heb ik 1 lange training (4 uur) gehad. Komend weekend beschikbaarheid van 6 uur ingevuld en krijg ik een training van anderhalf uur voorgeschoteld. Ik zal langer gaan fietsen want met deze trainingsduur wordt een dag van 8 uur in het zadel echt wel een marteling.ibooij schreef: ↑29 jan 2022 10:55Er wordt gewerkt aan een overzicht van je trainingsplan.termi748 schreef: ↑29 jan 2022 07:26 Nu 3 weken join training erop zitten. Bevalt goed het geeft rust dat je precies weet wat je moet gaan doen. Meeste trainingen doe ik op zwift. Omdat er vaak veel duur in zit is dat wat eentonig,maar daar kan join dan weer niet veel aan doen.
In de podcast beter worden zegt jim dat de trainingen bedoelt zijn voor buiten en soms te lang voor zwift. Het zou handig zij als je dan nij je beschikbaarheid kan aangeven of je de training indoor uitvoert.
Verdervind ik het spannend dat er maar een week vooruit gekeken wordt. Mijn doel is de RVV 217 km dus ik zou verwachten dat er op een goed moment wel lange duur op net programma komt. Maar vooralsnog is 3 uur zeldzaam. Als ik mij dus strikt aan het schema houd en straks blijkt dat de lange duurtrainingen niet komen dan is dat wel een probleem.
De duurtrainingen in je plan zullen inderdaad groeien richting een duur die nodig is om je doel te gaan halen.
Daar klopt dan toch gewoon iets niet? Dat vind ik zelf ook het moeilijke met zo,n programma gebaseerd op algoritmes. Enerzijds is zo'n adaptief programma heel fijn. Maar anderzijds kan je denk ik met een beetje inlezen en wat voorbeelschema's ook een eind komen. Ik heb join een kans gegeven maar vond richting de marmotte dat de lange duur teveel ontbrak. Omdat ik weet hoe erg ik dat nodig heb, in hoeverre het mijn andere trainingen beter maakt en hoe lang het duurt voordat het bij me aanslaat wil ik daar gewoon meteen al mee beginnen. Daar komt mijn gevoel toch echt boven mijn data te staan. Dus mijn advies zou zijn lekker elke week opbouwen met lange duur. Je wilt eigenlijk toch gewoon opgebouwf hebben naar minstens 180 km als je 257 incl heuvels moet afleggen?