Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Vrouwenwielrennen 2021, 2022, 2023 en 2024

senior
Forum-lid

senior 27 feb 2022 18:59

fiedoo schreef: 27 feb 2022 17:36
TL@ schreef: 27 feb 2022 17:13
Oppbogga schreef: 27 feb 2022 14:56 Als ik hoor dat van Vleuten, tijdens trainingstages, dagelijks mee fietst met de mannen groep is het nog niet zo'n onzin...!
Dat is een hardnekkig gerucht maar niet waar. Ze rijdt soms mee met de mannen maar meer niet dan wel.
zie de tijden op de Bosberg: van vleuten met een pak minder wedstrijdkms in de benen verliest op 300m klimmen 15 sec, il zal nog eens checken van bosberg tot aankomst.
De beste vrouw zal met moeite in de top 100 eindigen.
Jij vergelijkt een vrouw die op kop rijdt nu met mannen die in het peloton meerijden. En dat terwijl je zou moeten weten dat er een behoorlijk verschil in te leveren vermogen zit in tussen de wielen meerijden en op kop rijden.

Enzzo
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Enzzo 27 feb 2022 18:59

Mooie reactie Bakboord1, ik kan me daar voor een heel groot deel in vinden. :winkthumb:
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 27 feb 2022 19:11

senior schreef: 27 feb 2022 18:59
TL@ schreef: 27 feb 2022 17:13

Dat is een hardnekkig gerucht maar niet waar. Ze rijdt soms mee met de mannen maar meer niet dan wel.
zie de tijden op de Bosberg: van vleuten met een pak minder wedstrijdkms in de benen verliest op 300m klimmen 15 sec, il zal nog eens checken van bosberg tot aankomst.
Jij vergelijkt een vrouw die op kop rijdt nu met mannen die in het peloton meerijden. En dat terwijl je zou moeten weten dat er een behoorlijk verschil in te leveren vermogen zit in tussen de wielen meerijden en op kop rijden.
ik vgl van vleuten met van aert en campenaerts die de bosberg niet in groep maar (zo goed als) alleen opreden. En dat ga ik dus ook doen van bosberg tot aankomst, wat doe ik dan fout?
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 27 feb 2022 20:28

i-mac schreef: 27 feb 2022 10:50
Zou het kunnen dat veel van die mensen al uren vooraf zitten te wachten om toch maar een goeie plaats te hebben? Op de muur is dat zeker het geval. Ik kan me inbeelden dat je geen zin meer hebt om nog wat langer te wachten op de passage van de dames. Bovendien wordt het op dat uur van de dag al een pak frisser. Gisteren stond er een schrale koude wind, dus kan dat ook één van de oorzaken zijn.

Wel, er waren drie passages van de mannen met ong anderhalf uur tussen. Nadat de groene vlag van de laatste passage door was, was het nog een twintig minuten wachten op de vrouwen.

Het was druk op de Leberg maar zeker niet nodig om echt lang op voorhand te komen, op de Muur zal het zoals gewoonlijk wel nog heel wat drukker geweest zijn.

Ik denk niet dat dit de oorzaken zijn.
Ik had het zo nog niet bekeken maar ik denk dat Tim2.0 misschien wel gelijk heeft, dat er buiten Kopecky geen rensters zijn om naar uit te kijken en dat dat te maken heeft met de lauwe benadering van het dameswielrennen in de voorbije decennia in Belgie. Hopelijk komt er geleidelijk aan toch verandering in.

Soms moet je ook gewoon keuzes maken. Vandaag niet gekozen voor Kuurne, maar wel gaan kijken naar de dameswedstrijd de Omloop van het Hageland. Mooie race geweest (Bastianelli wint, Blaak rijdt niet haar verstandigste koers). Wedstrijd werd overigens regionaal uitgezonden en er was ook een stream (met commentaar van Martine Bras, wie kent die nog?).

senior
Forum-lid

senior 27 feb 2022 22:39

fiedoo schreef: 27 feb 2022 19:11
ik vgl van vleuten met van aert en campenaerts die de bosberg niet in groep maar (zo goed als) alleen opreden. En dat ga ik dus ook doen van bosberg tot aankomst, wat doe ik dan fout?
Ik lees toch duidelijk dat de "De beste vrouw zal met moeite in de top 100 eindigen." Of heb je dat nu ineens niet geschreven?

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 27 feb 2022 23:51

senior schreef: 27 feb 2022 22:39

Ik lees toch duidelijk dat de "De beste vrouw zal met moeite in de top 100 eindigen." Of heb je dat nu ineens niet geschreven?
ja inderdaad , als van vleuten start bij de mannen in een belangrijke koers zal zij inderdaad moeite hebben om top 100 te halen ook al rijdt zij mee in het peleton zolang mogelijk. Ik vergelijk toch nergens de snelheid van een alleenrijdende van vleuten met de snelheid van een peleton?
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 28 feb 2022 10:08

Prijzengeld gelijk trekken is het minste van een organisatie kan doen om gelijkheid te bevorderen.
Daarnaast mogen ze discussie voeren hoe ze de marktwaarde van de vrouwenkoers kunnen vergroten (is dat meer kilometers? wordt de kijkwaarde altijd groter van langere koersen... alleen maar om de inspanningen gelijk te trekken? Ik denk het niet per se.., wat mij betreft hoeft dus die gelijke prijzengeld absoluut niet gekoppeld te worden aan zelfde inspanning (tijd of afstand), als je argument is dat het gaat om de waarde voor het publiek.
De vergelijking met Tennis gaat natuurlijk volledig mank. 1) het gaat om totaal andere bedragen (maakt voor het principe niet uit), 2) dat publiek dat komt, is betalend, wat bij het wielrennen niet zo is. Dus het verdienmodel is compleet anders.

Maar, dat prijzengeld gaat maar heel weinig doen aan de breedte van de vrouwensport. Want dat prijzengeld gaat maar naar de toppers, die al een prima contract hebben. En hun teams, die al redelijk goed op poten staan. Ik ken de bedragen niet, maar hoeveel doet het prijzengeld tov het salaris?

Startgelden zouden dan een veel beter middel zijn voor meer gelijkheid. Gewoon iedereen aan de start van een koersdag op het hoogste niveau een 500 euro meegeven. Met 100 koersdagen heb je een aardig jaarinkomen erbij. Voor de organisaties misschien lastig te betalen. Voor de mannen zal het onnodig zijn, gezien hun salarissen. Maar het is wel een manier om het geld meer gelijk te verdelen onder alle vrouwen, en een manier om vanuit de wedstrijdorganisatie de beloning gelijk te trekken tussen mannen en vrouwen.

De andere grote poot is natuurlijk het salaris en de arbeidsvoorwaarden.
De argumenten die gaan over kijkwaarde, amusement etc. Dus gelijke beloning voor gelijke opbrengsten (niet eens inspanning..), gaat juist hier heel erg op. Hier kan je een minimum neer zetten (is al het geval dacht ik). Maar de ster die veel inkomsten binnenhaald verdient een paar miljoen per jaar. De knecht die veel minder reclame inkomsten binnen haald verdient misschien 50k of 1ton.
Hier zul je de gelijkheid tussen mannen en vrouwen moeilijk gaan vinden, maar dat is denk ik ook niet zo erg zolang er een goed mimimum onder staat. (en eventueel kan je per ploeg een cap op totaal budget zetten... maar dat is een andere discussie).
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

senior
Forum-lid

senior 28 feb 2022 10:11

fiedoo schreef: 27 feb 2022 23:51

ja inderdaad , als van vleuten start bij de mannen in een belangrijke koers zal zij inderdaad moeite hebben om top 100 te halen ook al rijdt zij mee in het peleton zolang mogelijk. Ik vergelijk toch nergens de snelheid van een alleenrijdende van vleuten met de snelheid van een peleton?
Ja, ja. Alles om maar gelijk te krijgen. Zo kan ik het ook.

RobertvD
Forum-lid

RobertvD 28 feb 2022 14:53

bakboord1 schreef: 27 feb 2022 18:52 Meest schrijnende voorbeeld is het tennis waar de beloning gelijk is. Op Wimbledon was jaren geleden de damesfinale binnen een half uur klaar omdat ze na twee gewonnen sets klaar zijn. Dat jaar was de heren finale die minimaal 3 sets duurt iets van 3 uur entertainment. Ik zou me behoorlijk bekocht voelen als ik een kaartje zou kopen voor een finale die in een half uurtje klaar is.
Nu is wielrennen geen tennis maar ook daar wordt er gemeten met twee maten.
Helemaal gelijk. Ik vind dan ook dat de vrouwen hardlopers meer betaald moeten krijgen dan de heren, want ze leveren een langere inspanning op dezelfde afstand. ;)

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 28 feb 2022 17:57

De marktwaarde bepaalt de prijs. Als je bij ons de marktwaarde (reclameinkomsten) van bvb Nafi Thiam of onze tienkamper Van der Plaetsen met elkaar zou vergelijken denk ik dat dit toch ruim in het voordeel van Nafi zal zijn hoor.
Moet je dan bvb Messi en de eerste de beste speler van Anderlecht of feyenoord evenveel gaan betalen? Waarom verdient een loper veel minder dan een wielrenner en nog veel minder dan een voetballer?
Ga je VDPoel en Van Aert nog veel aan de start van een cross krijgen als je ze evenveel of even weinig betaalt als bvb Sweeck of Van der Haar? Als er 1.000 mensen naar een vrouwencross en 10.000 naar de mannen gaan kijken moet je dan Brand evenveel betalen dan Van Aert?
Voetballers in tweede klasse met 500 kijkers ga je toch ook niet zoveel betalen dan de spelers uit de championsleague met tientallen miljoenen tv-kijkers?
Sjarapova heeft bijna nooit een tennistornooi gewonnen maar door haar looks en afkomst heeft ze wschlk meer miljoenen aan sponsoring opgestreken dan clijsters of Henin. Waarom? Omdat ze wschlk een sponsor meer opbracht dan dat het hem/haar kostte.
Ik vind het een mooi als organisators of sponsors een mooie geste doen voor gelijkschakeling prijzengeld of lonen tot zolang het geen verplichting wordt enkel en alleen omdat je vrouw bent.

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 28 feb 2022 18:05

senior schreef: 28 feb 2022 10:11

pffft voor mij mag je 10 keer denken dat je gelijk hebt, ik begrijp gewoon niet waar je mijn woorden zo kan draaien dat ik iets zou beweren dat ik in de verste verte nooit bedoeld of beweerd heb.

senior
Forum-lid

senior 28 feb 2022 20:17

fiedoo schreef: 28 feb 2022 18:05
senior schreef: 28 feb 2022 10:11
pffft voor mij mag je 10 keer denken dat je gelijk hebt, ik begrijp gewoon niet waar je mijn woorden zo kan draaien dat ik iets zou beweren dat ik in de verste verte nooit bedoeld of beweerd heb.
Laat maar. Ik heb inmiddels genoeg "discussies" van jou gezien om te weten dat je toch blijft doordrammen. En zo belangrijk vindt ik het nou ook weer niet.

Plaats reactie