Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Welke niet-fietsgerelateerde aankoop deed jij recent?

hayes

hayes 05 mar 2022 10:21

lugosi schreef: 04 mar 2022 21:33 Als je bepaalde mensen wil bevoordelen klopt je redenering wel ja, als je iedereen gelijk beoordeelt klopt je redenering niet. Je gaat er duidelijk niet van uit dat iedereen gelijke rechten moet hebben.
Die snap ik nu echt niet.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13586
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 05 mar 2022 16:21

Ernie C. schreef: 04 mar 2022 21:57 Wat mij betreft zijn we veel te veel bezig elkaar van alles de schuld te geven i.p.v. de problemen gezamenlijk aan te pakken en zelf echt ons best te doen.
"Hun doen dit, dus ik mag dat" helpt daar in ieder geval niet echt aan mee.
Ja dat is het ook, maarja elke politicus bv die eerlijk zegt wat er echt zou moeten gebeuren krijgt geen stemmen.
Want dat worden inpopulaire maatregelen.

Dat gaat nu ook deels gebeuren, maar dan kunnen we "oorlog" of "corona" roepen.

Wie denkt nu echt wat de reden is dat we van het gas af willen?
Niet milieu lig. Dat is het verkoop argument.
Wat deels wel zo is maar niet de twee hoofdredenen.
1 is Rusland en 2 is geld.

Heel simpel, je haalt geld binnen met belastingen, zsm omhoog dus!
Gooi eerst eens 10% extra op die 50% schaal en haal er 10 van de eerste af. Voor mensen die niet aan de 40k per jaar komen.
Wordt het al een stuk eerlijker van. Maarja de meeste schijnheilige in die schaal gaan dan weer lopen janken.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16448
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 05 mar 2022 17:53

Ernie C. schreef: 04 mar 2022 21:57 ........Een paar .... pandemieën .......erbij en dat probleem is opgelost.
...........
En als er dan eens een pandemie is wordt er alles aan gedaan om het aantal slachtoffers te beperken. :mrgreen:
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39805
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 05 mar 2022 20:44

wasbeer2006 schreef: 05 mar 2022 16:21 Heel simpel, je haalt geld binnen met belastingen, zsm omhoog dus!
Gooi eerst eens 10% extra op die 50% schaal en haal er 10 van de eerste af. Voor mensen die niet aan de 40k per jaar komen.
Wordt het al een stuk eerlijker van. Maarja de meeste schijnheilige in die schaal gaan dan weer lopen janken.
Geen idee of ik dan onder de schijnheiligen wordt geschaard, maar ik vind bovenstaande echt heel oneerlijk.
Tuurlijk is er een deel van de mensen die er niks aan kan doen dat ze >40K zitten, maar een deel zeker ook wel. En waarom moet de mensen die wel tijd&geld in hun opleiding hebben gestopt, die hard werken voor hun positie en bijbehorende inkomen dan maar even 60% af gaan tikken in de hoogste schaal? Van elke salaris verhoging gaat al 50% naar de staat!!
De hele pandemie heeft van mij meer en meer een semi-egoïst gemaakt. Ik ben er wel klaar mee dat ik moet “bloeden” voor mensen die geen verantwoordelijkheid nemen (gezond leven, werken, etc). Dus waarom zou ik nóg meer moeten betalen? Iemand die hulp nodig heeft mag altijd komen, zal ik mijn best voor doen. Maar ik zie hier ook wappie-buren die naadloos van corona-wappie naar Rusland-fan switchen, die zoeken het maar uit. Of werknemers bij ons op werk die elke kans hebben gegrepen om thuis te blijven. Bah!
Less is bore

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 06 mar 2022 06:33

Helemaal mee eens.

Wat veel eerlijker zou zijn:

- op de eerste 2000€ betaald iedereen 35% belastingen
- op de volgende 1000€ (alles tussen de 2000 en 3000€ dus) betaald iedereen 40% belastingen
- op de volgende 1000€ (alles tussen de 3000 en de 4000€ dus) betaald iedereen 45% belastingen
- op de volgende 1000€ (alles tussen de 4000 en de 5000€ dus) betaald iedereen 50% belastingen
- op de volgende 1000€ (alles tussen de 5000 en de 6000€ dus) betaald iedereen 55% belastingen
....
(percentages zijn zonder nadenken uit mijn duim gezogen)

Dat zou veel eerlijker zijn. Nu wordt je gewoon veel te hard gestraft wanneer je hard je best doet. Luiheid wordt juist extra beloond. Als je weigert te werken, is het nog erger.

Ik verdien bruto 2 keer zoveel als mijn vrouw (zij werkt niet fulltime) maar netto is het verschil eigenlijk belachelijk klein (al een geluk dat ik heel wat extra-legale voordelen heb, maar dat niet nodig moeten zijn), dat is toch gewoon triest (maar de Belgische politici hebben dat voor zichzelf wel mooi opgelost, zij betalen geen of nauwelijks belastingen)
Afbeelding

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13586
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 06 mar 2022 08:15

Zo is het in nl ook wel een beetje geregeld. Het is hier niet perse heel slecht geregeld.
Maar wel voor de minima.

We maken hier een verdien model van mensen met schulden (even los hoe ze eraan komen).

@Daniel, ik snap zeker wat je bedoelt, maar ik kijk dan nog even naar het goede in de mens. Ik ken de kinderopvang toeslag affaire ook van binnen uit en het zit net even anders dan het media verhaal. Maar dat wil niet zeggen dat er geen schreinende gevallen zijn.

Ik bloed net zo in jouw woorden, maar ik vind dat ik geluk heb in deze situatie te zitten. Redelijk gezond, prima inkomen.
Maar het kan in 1 seconde heel anders gaan en dat heb ik in mijn jeugd meegemaakt. Dan kom je in de overheids kastje naar de muur modus en een deel van het personeel met hoge salarissen wat zo ongelofelijk dom/asociaal, narcistisch en onmenselijk is, dat ik wel snap dat een deel zich altijd opstandig tegen de overheid gedraagt.

Ik moet er ook om lachen dat er weer een groep is die zegt corona afgelopen nu starten "we" een oorlog.
De extremen krijgen de meeste spreektijd, stoor je er niet aan.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16448
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 06 mar 2022 10:32

TL@ schreef: 06 mar 2022 06:33 .......... Nu wordt je gewoon veel te hard gestraft wanneer je hard je best doet. Luiheid wordt juist extra beloond. Als je weigert te werken, is het nog erger.

Ik verdien bruto 2 keer zoveel als mijn vrouw (zij werkt niet fulltime) maar netto is het verschil eigenlijk belachelijk klein (al een geluk dat ik heel wat extra-legale voordelen heb, maar dat niet nodig moeten zijn), dat is toch gewoon triest (maar de Belgische politici hebben dat voor zichzelf wel mooi opgelost, zij betalen geen of nauwelijks belastingen)
Ik zit ongeveer in dezelfde positie dan jij, alleen is het bruto verschil nog een factor "net geen" 2 groter.
Voor ons thuis, kinderen zijn de deur uit, alles is afbetaald, gaat het dus nog wel.
Maar als je in België ik zeg maar iets moet gaan werken op 20 km van je deur in ploegen aan het minimumloon dan kan je veel beter gaan stempelen.
Als je stempelt heb je recht op tegemoetkomingen allerhande, moet je per dag 4 liter minder benzine oprijden, lig je op normale uren in je bed kan je de ganse dag doen wat je wil en op het einde van het jaar is het netto verschil onder de streep in Euro's tussen elke dag gaan werken en stempelen bijna nihil.
Je moet je dan de vraag stellen, is het stempelgeld te hoog of de lonen te laag?
En wat betreft die Belgische politici, dat zal in de andere Westerse landen niet zo heel veel anders zijn.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 06 mar 2022 14:35

Helemaal gelijk. En werk je er dan nog een dagje in het zwart bij, heb je meer dan je ooit zal hebben als je voltijds gaat werken. (ik begrijp mensen die hun school niet afmaken sowieso niet, dat zorgt ervoor dat je in deze situatie terecht komt)
Afbeelding

i-mac

i-mac 06 mar 2022 15:22

TL@ schreef: 06 mar 2022 14:35 ... ik begrijp mensen die hun school niet afmaken sowieso niet, dat zorgt ervoor dat je in deze situatie terecht komt
Wees blij dat je nooit in een situatie kwam waardoor je vroeger moet stoppen met school. En het is niet omdat je stopte met school (of geen diploma hebt) dat je het niet kan maken in het leven. Vooroordelen zijn nergens goed voor, tenzij je 100% zeker weet dat die persoon X wel de kansen kreeg. Vooroordelen zijn iets te gamakkelijk.

Ik ben ook op mijn 16de gestopt. Mocht het te herdoen zijn, dan zou ik er alles aan doen om verder te studeren. Maar in leven heb je niet altijd zelf te kiezen, zeker op jonge leeftijd. Waar ik nu werk (al 38 jaar intussen) had ik de wil om er iets van te maken. Dat het niet altijd zonder slag of stoot verliep is een understatement. Zeker als je één overste hebt die je tegenwerkt. Maar ik ben blijven volharden, heb er veel voor gedaan, heb ook (verbaal) mijn mannetje moeten staan, maar het is wel gelukt. En mijn grootste verdienste, is dat ik bakken respect krijg van alle collega's, ook omdat ze weten hoe de vork aan de steel zit bij mij.

Ik ga trouwens ook nooit wegsteken dat ik school niet heb afgemaakt, of dat ik geen diploma heb. Waar een wil is, is een weg. Vandaar dat ik zeer trots ben op mijn zoon, die netjes afgestudeerd is aan de universiteit.

Ik adviseer wel aan iedereen om zijn/haar studies af te maken. Maar zij die het niet doen, geef ik ook mee dat je het wel kan maken als je dat wilt.

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1648
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 06 mar 2022 15:37

TL@ schreef: 06 mar 2022 06:33 Helemaal mee eens.

Wat veel eerlijker zou zijn:

- op de eerste 2000€ betaald iedereen 35% belastingen
- op de volgende 1000€ (alles tussen de 2000 en 3000€ dus) betaald iedereen 40% belastingen
- op de volgende 1000€ (alles tussen de 3000 en de 4000€ dus) betaald iedereen 45% belastingen
- op de volgende 1000€ (alles tussen de 4000 en de 5000€ dus) betaald iedereen 50% belastingen
- op de volgende 1000€ (alles tussen de 5000 en de 6000€ dus) betaald iedereen 55% belastingen
....
(percentages zijn zonder nadenken uit mijn duim gezogen)

Dat zou veel eerlijker zijn. Nu wordt je gewoon veel te hard gestraft wanneer je hard je best doet. Luiheid wordt juist extra beloond. Als je weigert te werken, is het nog erger.)
In NL hebben we de arbeidskorting, principe komt een beetje neer op bovenstaande.
Over een bepaald jaarinkomen krijg je korting op de belasting die je betaald, en wordt steeds minder naar mate je meer verdient.
Overigens is die regeling ook van toepassing op uitkeringen. Dus niet perse een stimulans om te gaan werken dit.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... rting-2022

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39805
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 06 mar 2022 16:22

i-mac schreef: 06 mar 2022 15:22Vooroordelen zijn nergens goed voor, tenzij je 100% zeker weet dat die persoon X wel de kansen kreeg. Vooroordelen zijn iets te gamakkelijk.

.
.
had ik de wil om er iets van te maken.
Respect voor jouw volharding en doorzettingsvermogen.
Helaas een steeds minder aanwezig iets. Lijkt wel of velen denken dat alles aan komt waaien, dat ze er niets voor hoeven doen.

En ja, ik heb ook wel wat vooroordelen zo her en der, maar helaas zijn die vaak wel gestoeld op een zekere kern van waarheid. Dat een zeker deel van de lager opgeleide Nederlanders te bedonderd zijn om fatsoenlijk te werken, om hun bijdrage te leveren aan de maatschappij.
Wij zoeken zo vaak mensen, durf te stellen dat wij goed zijn voor onze mensen en een hele goede naam hebben in de branche, maar in the end zijn het steeds Poolse uitzendkrachten die het gat moeten vullen. En daar kan ik heel boos over worden.
Dus vandaar ook een zeker egoïsme dat ik die mensen niet meer wil “ondersteunen” middels hoge belastingen. Help ze bij de juiste motivatie overigens zo aan een intern opleidingstraject naar robot-operator oid.
Less is bore

i-mac

i-mac 06 mar 2022 19:07

Probleem is, dat er ook een groep mensen is, die bereid is om wel inspanningen te leveren, maar de kans niet (altijd) krijgen. En dat je tegenwoordig voor de kleinste jobs ook een diploma nodig hebt. Zo komt een bepaalde groep mensen nooit meer aan de bak. Wat men altijd zou kunnen overwegen, is om voor bepaalde jobs wat praktijk gerichte testen af te leggen.

Een arts zie me ooit, dat hij het geluk had gehad om alles wat hij moest leren, goed te kunnen onthouden. En hij had zeer veel respect voor anderen die er veel meer moeite moesten voor doen om de leerstof te kunnen onthouden. Maar nog veel belangrijker was, dat hij zonder alle andere beroepen in het ziekenhuis, maar weinig voorstelde.

Dat er een groep mensen die niets willen doen, is helaas ook waar. Maar hoe je dat moet aanpakken, daar weet ik het antwoord niet op. Centen afpakken zou een optie kunnen zijn, maar zoals ze bij ons zeggen, een kei kan je niet vlooien (stropen). En er is nu al een grote groep die geld verdient met minder mooie zaken.

Plaats reactie