Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Welke niet-fietsgerelateerde aankoop deed jij recent?

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3209
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 07 mar 2022 14:34

Ik denk niet dat China op de bijbehorende economische sancties zit te wachten. China is nog net wat rationeler dan die man in het Kremlin.

Gebruikersavatar
borgmonster
Forum-lid
Berichten: 847
Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29

Gebruikersavatar borgmonster 07 mar 2022 15:05

De “speldenprik” in Tibet was een slimme proefballon waar geen enkele sanctie op volgde.
Bovendien steunt China Rusland momenteel openlijk. Ze gebruiken termen die, in de ogen vsn China, ook opgaan voor hun verstandhouding met Taiwan.

Leuker kan ik het niet maken. Maar ik hoop ook van ganser harte dat het niet zo ver komt!
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13589
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 07 mar 2022 16:08

Ik sluit inderdaad niets uit....... Het kan alle kanten opgaan.
Niemand kan dit voorspellen. 1 druk op een knop door wie dan ook kan de hele situatie veranderen.

Straks hebben we er nog 1 in Korea bij die boos is, dat ie niet voor dit feestje is uitgenodigd.
Veel leiders zijn toch narcistische kleine kinderen.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 5175
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 07 mar 2022 16:31

EmPeHa schreef: 07 mar 2022 14:34 Ik denk niet dat China op de bijbehorende economische sancties zit te wachten. China is nog net wat rationeler dan die man in het Kremlin.
Misschien niet meteen maar je ziet toch dat er een verschuiving richting oosten zit aan te komen. India en China samen ca 3 miljard mensen.
Eigen swift systeem (waar Rusland nu ook gebruik van maakt) etc...
De potentiele niet-Westerse markt is naar de toekomst toe gewoon groter. Het zal natuurlijk niet op korte tijd gebeuren, maar het is onvermijdelijk. Zie ook de ongelooflijk grote invloed die Rusland en China in Afrika opgebouwd hebben in het laatste decennium. Europa keek er naar en deed niets....

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 5175
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 07 mar 2022 16:36

uninvitedguest schreef: 07 mar 2022 12:39
synapse schreef: 07 mar 2022 11:17 De VS deden pas mee in WW2 nadat ze door Japan (een AS mogendheid, samen met Duitsland en Italië) waren aangevallen (Pearl Harbour).
Daarvóór leverden ze alleen materiaal, voornamelijk aan Engeland, maar ook aan de SU
Wat ik bedoeld heb duidelijk te maken is, blijven we halfslachtig foei roepen en alleen onze steun uitspreken of gaan we nu eens handelen naar : Tot hier en niet verder?????
Volgens de geldende conventies ligt de grens bij het al dan niet lid zijn van de EU of de Navo. Oekraine is geen van beide.

Het zou zowel economisch als militair waanzin zijn zich echt te moeien. Er wordt nu al zeer ver gegaan, maar men houdt bijvoorbeeld wel de banken die men nodig heeft voor betalingen van Russisch gas uit de Swift-ban.
Zowel de EU als de VS kopen momenteel nog steeds Russisch gas, olie, steenkool en uranium etc....

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 5175
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 07 mar 2022 16:39

wasbeer2006 schreef: 07 mar 2022 16:08 Ik sluit inderdaad niets uit....... Het kan alle kanten opgaan.
Niemand kan dit voorspellen. 1 druk op een knop door wie dan ook kan de hele situatie veranderen.

Straks hebben we er nog 1 in Korea bij die boos is, dat ie niet voor dit feestje is uitgenodigd.
Veel leiders zijn toch narcistische kleine kinderen.
Niet alleen 1 druk op de knop, er worden nog heel wat straffe uitspraken gedaan die olie op het vuur gieten. Oplossingen voor zo'n conflicten worden gemaakt in stilte achter de schermen niet door zich in de media met straffe taal te profileren.

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3756
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 07 mar 2022 16:42

EmPeHa schreef: 07 mar 2022 14:34 Ik denk niet dat China op de bijbehorende economische sancties zit te wachten. China is nog net wat rationeler dan die man in het Kremlin.
Dat gevoel heb ik ook, Putin is echt onberekenbaar. In China doen ze zeker ook onfrisse dingen maar ik heb het idee dat dat net iets minder dictatoriaal is dan Rusland. Ik heb het gevoel dat men daar wat elkaar wat meer tot de orde roept (maar nog steeds ver van OK). Putin begint steeds meer een individuele gek te worden.

EDIT: Ik schrijf Putin begint steeds meer een individuele gek te worden. Ik lees het daarna en denk, Putin is een individuele gek.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39808
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 07 mar 2022 16:47

Probleem is dat wij met zijn alleen niet rationeel kunnen beredeneren wat een idioot in zijn eentje bedenkt...
Less is bore

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16448
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 07 mar 2022 16:59

Oekraïne is de speelbal in een match tussen de Nato/Eu aan de ene en Rusland aan de andere kant.
Sommige politici, om Verhofstadt niet met naam te noemen, zijn in het vorige decennium wat gaan stoken in Oekraïne, nu hoor je deze narcist/graaier langs geen kanten.
Hieronder een artikel uit februari 2014, ondertussen 8 jaar geleden. "Maar de uiteindelijke kater zal voor Oekraïne zelf zijn".
Dominique Fiers
za 22 feb 2014 08:54

"Interventie Verhofstadt pervers of dom"
Volgens historicus en slavist Idesbald Goddeeris (KUL) speelt Europa geen al te mooie rol in het conflict in Oekraïne. "Europa heeft onder meer door de actie van Guy Verhofstadt olie op het vuur gegooid. Het einde is nog niet in zicht", zei Goddeeris vanmorgen in "Bonus" op Radio1.


Volgens Goddeeris is de rol die Europa in het conflict heeft opgenomen, niet helemaal zuiver op de graat. "We doen ons voor als bemiddelaar in het conflict. Maar eigenlijk hebben we ons gemengd in een spanning die er al heel lang is maar waarin we ons nu aan het moeien zijn om andere belangen dan democratie en vrijheid. Als we Oekraïne hadden willen helpen, dan hadden we dat in 2005 moeten doen, bij de Oranjerevolutie."

Europa handelt vanuit achterliggende motieven, stelt Goddeeris. "Enerzijds is er het anti-Russisme dat vanuit Poolse hoek geleid wordt, anderzijds is er de neoliberale factor." Goddeeris verwijst naar de onlusten die begonnen zijn naar aanleiding van het afgesprongen vrijhandelsakkoord tussen Oekraïne en de Europese Unie. "Een akkoord dat vooral Europa diende", stelt hij. "We strooien de Oekraïners zand voor de ogen."

Europa heeft verwachtingen gecreëerd die ze nooit kan waarmaken. "Oekraïne droomt nu van een associatie of zelfs een toetreding tot Europa maar dat is helemaal niet aan de orde. We zijn nu aan het klagen over Bulgaren en Roemenen, dus wat zouden wij Oekraïners toelaten."
Poolse belangen
Goddeeris verwijst ook naar de rol van Polen. "Het eeuwenoude conflict tussen Polen en Rusland speelt hier een belangrijke rol. Polen speelt een voortrekkersrol in het Oekraïnebeleid van Europa en heeft ook andere belangen in Oekraïne dan wat Verhofstadt en co uitdragen."

Hij verwijst naar de dominante rol die Polen speelt in de Europese onderhandelingen met Oekraïne. "Polen heeft de Oekraïense oppositie gedwongen om een bepaald akkoord te aanvaarden."
"Pervers of dom"

Wat Guy Verhofstadt nu aan het doen is ofwel erg pervers of dom, stelt Goddeeris. "De oppositie in Oekraïne is erg verdeeld. Klitsjko, de voormalige bokser, is echt geen democraat. Zelfs oud-premier Joelija Timosjenko is een oligarche en een gehaaide zakenvrouw. Door ons daar nu zo achter te gaan scharen, maken we een grote fout."

"Verhofstadt stelt zich in het Europees parlement bijzonder scherp op tegen de fascisten, terwijl hij ze nu gaat toejuichen in Kiev. Europa gaat zich dit beklagen, wij zijn betrokken partij geworden."

Goddeeris verwijst naar andere interne Oost-Europese conflicten, zoals het conflict in de Balkan, waar Europa door bombardementen uiteindelijk vrede heeft gebracht. "Hier zijn we gaan stoken."

"En misschien nog belangrijker: we zijn ons aan het mengen in de interne keuken van Rusland en Poetin zal dat echt niet in dank afnemen. Hij zal echt niet aanvaarden dat Oekraïne in de invloedssfeer van Europa terechtkomt."

Maar de uiteindelijke kater zal voor Oekraïne zelf zijn, voorspelt Goddeeris. "Kijk maar naar Georgië. Ook dat land zijn we uiteindelijk vergeten."
I know myself like no one else
Nothing to defend

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13589
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 07 mar 2022 17:09

In china zijn ze wellicht nog onfrisser mbt mensenrechten dan in Rusland. Maar ik denk wel dat china het wat meer "sneaky" probeert te doen.

Probleem is we hebben elkaar allemaal bij de ballen, de vraag is of/en wanneer iemand ze er ergens aftrekt.
We hebben ons allemaal afhankelijk gemaakt van elkaar en de vraag is of we daar nu wel of niet mee geholpen zijn?

We moeten als westen ook wel accepteren dat sommige volken nog honderden jaren achterliggen.
Sterker we hebben groepen in eigen land die ook nog niet in de 19de eeuw geland zijn.
Ik snap het gevoel van niet westerse mensen wel dat wij onze wil willen opleggen en profiteren van hun armoede in bv de zin van lage lonen.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 8687
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 07 mar 2022 17:40

wasbeer2006 schreef: 07 mar 2022 17:09 We moeten als westen ook wel accepteren dat sommige volken nog honderden jaren achterliggen.
Sterker we hebben groepen in eigen land die ook nog niet in de 19de eeuw geland zijn.
Die moet je toch even uitleggen Wasbeer, even ter duiding: China bezit een van de oudste beschavingen ter wereld, Syrië heeft eveneens een zeer oude beschaving en wordt wel de bakermat van het christelijk geloof genoemd, Afghanistan en Iran idem (het voormalige Perzië) die culturen stammen van ver, ver voor de "beschaving" in Nederland om maar een westers land te noemen. Om over het huidige Amerika nog maar te zwijgen, dat land is qua beschaving (in de culturele zin van het woord) nog niet eens aan het puberen.
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

pino
Forum-lid HC
Berichten: 4186
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 07 mar 2022 18:02

Outdated arrogant imperialistisch westers denkpatroon? Als bejaarde dacht ik vroeguh ook dat beschaving oostelijk van de Donau ophield en het allemaal wilden waren. En natuurlijk veel Old Shatterhand gelezen (geen actieve herinnering meer aan). Zelfs in de VS van A was ik verrast door de civilisatie die ik er aantrof. En dat alles wat daar oud lijkt niet alleen namaak is.
Niet zijken maar reiden !

Plaats reactie