Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Welke niet-fietsgerelateerde aankoop deed jij recent?

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39808
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 07 mar 2022 18:32

Ik was meer van Arendsoog en Witte Veder :winkthumb:
Less is bore

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 8687
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 07 mar 2022 18:35

pino schreef: 07 mar 2022 18:02 Outdated arrogant imperialistisch westers denkpatroon?
In welke context moet ik dit zien?
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13589
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 07 mar 2022 18:43

@enzzo, nou heel simpel, kijk hoe er in een land met vrouwen en homo,s word omgegaan en je weet voldoende.

Kijk dan even naar de beibelbelt en je weet in ons land ook voldoende.

pino
Forum-lid HC
Berichten: 4186
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 07 mar 2022 18:55

Enzzo schreef: 07 mar 2022 18:35
pino schreef: 07 mar 2022 18:02 Outdated arrogant imperialistisch westers denkpatroon?
In welke context moet ik dit zien?
In dit land wordt vaak gedacht dat de rest van de wereld achterlijk is.
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39808
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 07 mar 2022 19:11

Alles buiten de Randstad is toch al achterlijk?
Less is bore

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 5175
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 07 mar 2022 19:37

rikkert schreef: 07 mar 2022 16:42

EDIT: Ik schrijf Putin begint steeds meer een individuele gek te worden. Ik lees het daarna en denk, Putin is een individuele gek.
Zulke visies tonen gewoon aan dat wij totaal geen idee hebben hoe er in andere delen van de wereld gedacht wordt. Deze oorlog gaat niet over of door Putin (hij is in het beste geval de gek van dienst en er zijn er voldoende voorhanden). Het gaat over een botsing tussen wereldbeelden.
In het Westen schijnen we maar niet te kunnen begrijpen dat onze visie, niet meer is dan een visie, niet dé visie. Toch menen wij nog steeds dat we van onze visie een wereldsysteem moeten maken (nu er constant gepraat wordt over dekoloniseren is dit een sterk staaltje van neokolonialisme).

Maak u geen illusies over China, vandaag nog verklaarde China over zijn relatie met Rusland oa:

De vriendschap tussen de twee volkeren is onverwoestbaar en de toekomstperspectieven voor de samenwerking zijn immens
Verder was er tevredenheid over het strategisch partnerschap tussen Rusland en China.

China weigert de oorlog in Oekraine te veroordelen maar pleit wel voor het vermijden olie op het vuur te gieten en wil eventueel een bemiddelingsrol aanvaarden.

Vergeet niet dat de Oosterse As weldra bijna de helft van de wereldbevolking vertegenwoordigt.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 5175
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 07 mar 2022 19:42

wasbeer2006 schreef: 07 mar 2022 17:09 In china zijn ze wellicht nog onfrisser mbt mensenrechten dan in Rusland. Maar ik denk wel dat china het wat meer "sneaky" probeert te doen.

Probleem is we hebben elkaar allemaal bij de ballen, de vraag is of/en wanneer iemand ze er ergens aftrekt.
We hebben ons allemaal afhankelijk gemaakt van elkaar en de vraag is of we daar nu wel of niet mee geholpen zijn?

We moeten als westen ook wel accepteren dat sommige volken nog honderden jaren achterliggen.
Sterker we hebben groepen in eigen land die ook nog niet in de 19de eeuw geland zijn.
Ik snap het gevoel van niet westerse mensen wel dat wij onze wil willen opleggen en profiteren van hun armoede in bv de zin van lage lonen.
Het normatief systeem waarnaar je verwijst is geen algemeen aanvaard systeem in de wereld. Alleen in de Westerse wereld is dat zo.
Die volkeren liggen niet honderden jaren achter, weeral een Westers principe om te denken dat wij de maatstaf zijn.
Die volkeren hebben hun eigen maatstaf en vaak hebben ze lak aan onze waarden en normen.
Dat het Westen als kolonisator van de wereld het daarmee moeilijk heeft blijkt de afgelopen week overduidelijk.

el_loco
Forum-lid
Berichten: 1039
Lid geworden op: 29 apr 2009 10:50

el_loco 07 mar 2022 19:58

daniel1975 schreef: 07 mar 2022 19:11 Alles buiten de Randstad is toch al achterlijk?
Klopt! (en ze praten ook raar)

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16448
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 07 mar 2022 20:23

lugosi schreef: 07 mar 2022 19:42 weeral een Westers principe om te denken dat wij de maatstaf zijn.
In het "Westen" zijn er juist veel die hun eigen manier van leven verfoeien, die zelfs vinden dat we ons moeten schamen voor wie we zijn.
Bij andere "volkeren" merk ik dat een pak minder of zelfs niet.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 8687
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 07 mar 2022 20:26

el_loco schreef: 07 mar 2022 19:58
daniel1975 schreef: 07 mar 2022 19:11 Alles buiten de Randstad is toch al achterlijk?
Klopt! (en ze praten ook raar)
Salut batavum
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13589
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 07 mar 2022 20:38

lugosi schreef: 07 mar 2022 19:42
wasbeer2006 schreef: 07 mar 2022 17:09
We moeten als westen ook wel accepteren dat sommige volken nog honderden jaren achterliggen.
Sterker we hebben groepen in eigen land die ook nog niet in de 19de eeuw geland zijn.
Ik snap het gevoel van niet westerse mensen wel dat wij onze wil willen opleggen en profiteren van hun armoede in bv de zin van lage lonen.
Het normatief systeem waarnaar je verwijst is geen algemeen aanvaard systeem in de wereld. Alleen in de Westerse wereld is dat zo.
Die volkeren liggen niet honderden jaren achter, weeral een Westers principe om te denken dat wij de maatstaf zijn.
Die volkeren hebben hun eigen maatstaf en vaak hebben ze lak aan onze waarden en normen.
Dat het Westen als kolonisator van de wereld het daarmee moeilijk heeft blijkt de afgelopen week overduidelijk.
Voor een deel schrijf ik dat ook,

Echter. Je kan toch niet zeggen dat je de regiemen is legio landen "Een andere maatstaaf" vind.
Dat zijn gewoon misdaden, net zo als westerse landen dat ook hebben gedaan een paar honderd jaar geleden.
En dat is precies wat ik daarmee bedoel.

Waarom komen bv vrouwen in die landen steeds meer in opstand, niet omdat het er zo fijn leven is.
Die volkeren, die je noemt, vertegenwoordigen vaak maar een heel klein deel in zo,n land

Gebruikersavatar
borgmonster
Forum-lid
Berichten: 847
Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29

Gebruikersavatar borgmonster 07 mar 2022 21:19

Elke ontwikkeling gaat met vallen en opstaan.

Hier in het westen heeft iedereen vrij veel rechten en vrijheden. In heel veel landen buiten het "westen" om is dat heel veel minder gesteld met vrijheid en rechten voor iedereen, zoals wasbeer als schrijft. Ik ben van mening dat niemand dat mag en kan ontkennen.

Voor mijn gevoel is het de afgelopen dertig jaar ontzettend achteruit gegaan met deze vrijheden. Met name vrouwen en lhbti'ers kunnen nu echt niet meer zomaar vrij rondlopen, Overdag niet en 's avonds al helemaal niet. Ik vind dat ont-zet-tend erg. Het lijkt er sterk op dat dit allemaal geoorloofd wordt omdat bepaalde culturen met die vrijheden niet om kunnen gaan. Daar komt weerstand van. Van de kant van de mensen die gewend waren aan die vrijheid en van de kant van de mensen die vinden dat dergelijke vrijpostigheden van vrouwen en lhbti'ers niet gepast zijn.

Waarschijnlijk zal het wel weer goed komen (hoop ik, weet het niet zeker) maar dat dit verval mogelijk is geweest in dit land dat wereldwijd bekend stond om zijn vrijheid en vergevingsgezindheid doet mij erg veel pijn. Dat mijn vrouw en dochter zich niet zomaar op de fiets buiten kunnen begeven om in wielertenue te genieten van het mooie weer zonder dat er een man bij is, ik zal, kan en wil er niet aan wennen.

Ik hoop dat dit bij meerderen hier op het forum geldt en dat men hier normaal met elkaar wil en kan omgaan. Vast wel, maar zelfs ik krijg weleens het gevoel dat het vroeger toch allemaal beter was... Op die momenten wens ik dat Nederland minder druk was geworden door de jaren heen.
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6

Plaats reactie