Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

schroef schijfrem kapot

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5337
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 02 mar 2022 21:25

https://nl.wikipedia.org/wiki/Bout_(verbinding)
De 'juiste' definitie is echter dat bij een bout de steel voorzien is van een kop die meestal zeskantig is en waarmee de bout aan de buitenkant aangedraaid kan worden (volgens NEN 5501). Wordt de mogelijkheid tot aandraaien verkregen door een uitsparing in de kop, dan spreekt men van een schroef.
https://www.schroeven-online.nl/nl/blog ... schroeven/
Een schroef wordt middels een uitsparing in de kop aangedraaid. Een bout wordt aangedraaid door aan de buitenkant een moer te bevestigen.

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3294
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 03 mar 2022 01:32

TKMP schreef: 02 mar 2022 21:22 Schroef is voor hout,
Bout voor draadgat of moer.
Zie hier de houtdraadbout. :lol:
Bijlagen
Houtdraadbout-8x40-mm-verzinkt-100-stuks_561161_000_1920x1440.jpg

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1500
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 03 mar 2022 07:14

Ahhh screw me....

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5945
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 03 mar 2022 07:43

Zullen we het een schroefbout noemen. ;) :D :mrgreen:
Als ik hem eruit krijg zonder te boren zal ik de nieuwe plaatsen met ani-seize pasta voor rvs.
Kopervet lijkt mij, gevoelsmatig, wat minder omdat er dan drie soorten metaal met elkaar in verbinding staan.

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2412
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 03 mar 2022 08:18

Plaats dan vooral 1 met een inbuskop, scheelt veel ellende. Ik heb ze bij mijn opbouwprojecten direct (nieuw) vervangen. Shimano heeft ze , BBB ook, begrijp ik uit de vorige pagina.

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5945
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 03 mar 2022 08:41

Staan in de bestelling. ;)

Aspide83
Forum-lid
Berichten: 728
Lid geworden op: 13 jul 2015 16:23

Aspide83 07 mar 2022 22:20

Ik heb precies hetzelfde gehad, uitgeboord en splitpen erdoor. Later op nieuw schroefdraad getapt en inbusbout erin met likje kopervet. Aluminium krijgt beetje corrosie (wit) daardoor gaat dit muurvast zitten. Is eigenlijk best dom, op LTS werd mij al geleerd dat RVS in aluminium problemen gaat geven zonder kopervet (tegenwoordig is dit geen kopervet meer, maar ik had nog potje).

Kopervet werkt prima, word al jaren hiervoor gebruikt

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5945
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 08 mar 2022 09:01

Ik heb gisteren de nieuwe schroeven/boutjes binnen gekregen.
Het viel mij op dat ze iets langer waren dan de originele.
Na iets verder gekeken te hebben zag ik dat er ook kortere verkocht worden.
https://www.bike24.com/p2264789.html
Deze zullen iets beter passen in de ultegra klauwen.

Nu een mooi gaatje zoeken in de agenda zodat ik de oude kapotte schroef een paar dagen in de kruipolie kan zetten.
Dan ga ik proberen de schroef tussen de blokjes door te zagen zodat ik de blokjes kan verwijderen.
Hopelijk heb ik dan genoeg vlees over on met een tang de schroef eruit te draaien.
Zo niet, dan demonteer ik de remklauw en moet hij onder de kolomboor.

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 6481
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 10 mar 2022 17:24

TKMP schreef: 02 mar 2022 21:22 Schroef is voor hout,
Bout voor draadgat of moer.

Maar ik kan t ook mis hebben
Klopt , zelftappers zijn ook voor metaal. En dat is echt een schroef qua vorm. Een bout wordt een bout genoemd als de draad ( metrisch of Engels ) over het geheel een zelfde diameter heeft. Er kan wel een kort centreerpuntje aan zitten maar die heeft dan geen draad. Een schroef heeft over het algemeen een toelopende punten een veel grovere en diepere spoed.

Maar ook ik kan het mis hebben.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5945
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 11 mar 2022 07:41

Er zijn ook definities dat iets een bout is als deze een zeskant kop heeft.
Of eigenlijk een 'uitwendige" aandrijving heeft.
Iets wat dan weer een inwendige aandrijving heeft wordt dan weer een schroef genoemd.
Maar ik denk dat een ieder wel een idee heeft wat er bedoeld wordt.
(en dan hebben we het nog niet over "vijssies" ;) )

Gebruikersavatar
oldandslow
Forum-lid
Berichten: 657
Lid geworden op: 29 apr 2007 19:11

Gebruikersavatar oldandslow 20 mar 2022 12:59

Het is inderdaad rampzalig materiaal. Vrijdagavond een half uur gewerkt met een vlechttang voordat het schroefje/boutje/vijsje er uit was. De voorremblokken waren nog nooit gewisseld, achter wel, dat zat niet zo vast. Nu zit er voor een splitpen in, en hoewel ik een rvs boutje wel mooier vind twijfel ik toch zeer of dat er ooit in gaat komen
Benotto>Alan>vanTuyl780>Bianchi SL3> Cube Litening>Cube Agree GTC>FM028>C-Works

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5945
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 15 aug 2022 17:36

Theo V schreef: 08 mar 2022 09:01 Ik heb gisteren de nieuwe schroeven/boutjes binnen gekregen.
Het viel mij op dat ze iets langer waren dan de originele.
Na iets verder gekeken te hebben zag ik dat er ook kortere verkocht worden.
https://www.bike24.com/p2264789.html
Deze zullen iets beter passen in de ultegra klauwen.

Nu een mooi gaatje zoeken in de agenda zodat ik de oude kapotte schroef een paar dagen in de kruipolie kan zetten.
Dan ga ik proberen de schroef tussen de blokjes door te zagen zodat ik de blokjes kan verwijderen.
Hopelijk heb ik dan genoeg vlees over on met een tang de schroef eruit te draaien.
Zo niet, dan demonteer ik de remklauw en moet hij onder de kolomboor.
Het gaatje in de agenda heb ik gevonden. ;)
En het is precies zo gegaan zoals ik het vermoedde.
Wel heb ik eerst geprobeerd om het schroefje los te tikken met een centerpons.
Helaas zat hij toch te vast.
Dus toch het schroefje door gezaagd tussen de remblokjes.
Hierdoor kon ik de veer en blokjes verwijderen.
Daarna met een waterpomptang met scherpe tandjes het schroefje er uit gedraaid.
Dit ging wel met ieniemienie stapjes omdat er bijna geen ruimte is om een slag te maken.
Daarna de boel schoongemaakt en nieuwe remblokjes en schroefje geplaatst.
Natuurlijk met anti-seizing. ;)

Plaats reactie