onderweg buitenband op velg "knallen"
Hallo,
Ik heb een nieuwe wielset met hoge velgen (alu) en schwalbe "tubeless ready" buitenbandjes. Ik rij gewoon met tubes.
Gisteren reed ik lek achter en bij het onhandig terug opfrutsen van de buitenband ging ook mijn reserve binnenband lek.
Naar de fietsenmaker gewandeld, die de band voor me verving en met een profi pomp de buitenband op de velg liet knallen.
En nu vraag ik me af, hoe krijg je dat onderweg voor elkaar? Kan ik met een handpompje genoeg druk in de binnenband krijgen om de buitenband in de velg te laten knallen? Of heb je daar een co2 patroon voor nodig?
Ik heb een nieuwe wielset met hoge velgen (alu) en schwalbe "tubeless ready" buitenbandjes. Ik rij gewoon met tubes.
Gisteren reed ik lek achter en bij het onhandig terug opfrutsen van de buitenband ging ook mijn reserve binnenband lek.
Naar de fietsenmaker gewandeld, die de band voor me verving en met een profi pomp de buitenband op de velg liet knallen.
En nu vraag ik me af, hoe krijg je dat onderweg voor elkaar? Kan ik met een handpompje genoeg druk in de binnenband krijgen om de buitenband in de velg te laten knallen? Of heb je daar een co2 patroon voor nodig?
Tubes passen niet op gewone velgen. Binnenband is in "buitenband" genaaid.
Ik reed laatsleden lek met tubeless. De achterband was al behoorlijk leeg gelopen en ik had ook gehoord dat de band uit de velg was geplopt. Ik had eigenlijk geen zin om de binnenband erin te zetten. Geen zin in geklooi met latex en binnenbandje en daarvan has ik er ook bij me. En ik mocht ook nog 100 km en dat betekende sowieso dat ik onderweg een nieuwe biba moest kopen.
Toch maar eens kijken of het nog te redden was met latex. Geen CO2 patroon bij me, alleen maar een pompje. En na heel vaak pompen, had ik toch zo'n 6 bar in gekregen en die bleven er ook in. Een duidelijk plusje voor de latex. Enig nadeel was dat er nu een deuk in de band zat. En met louter een handpompje ga je dat er nooit uit krijgen. Mijn ervaring is dat banden pas bij zo'n 9-10 bar echt goed rond in de velg willen ploppen. Na 20 km hobbelen kwam ik eindelijk een fietsenmaker tegen. Probleem weer gefikst met een compressor.
Dan,..... zo'n 60 verder:
pfiiieeww,...., pfiiieeww,...., pfiiieeww,...., pfiiieeww,...., pfiiieeww,...., pfiiieeww,...., pfiiieeww,...., pfiiieeww,...., pfiiieeww,...., pfiiieeww,...., pfiiieeww,...., pfiiieeww,...., pfiiieeww,...., pfiiieeww,...., pfiiieeww,...., pfiiieeww,...., pfiiieeww,...., pfiiieeww,...., pfiiieeww,....,
Er ontsnapt hard lucht uit de band die best wel goed op druk stond. Snel stoppen en heel snel mijn duim op de lekke plek gelegd. Tijdje wachten. Mezelf afvragen wat ik nog voor opties had. En toen voorzichtig de duim eraf gehaald. En wat blijkt? Lek gedicht en nog genoeg druk in de band. De laatste 40 km geen gezeur meer gehad. Eenmaal thuis de buitenband vervangen. 4K oud en die had zijn tijd wel gehad
Toch maar eens kijken of het nog te redden was met latex. Geen CO2 patroon bij me, alleen maar een pompje. En na heel vaak pompen, had ik toch zo'n 6 bar in gekregen en die bleven er ook in. Een duidelijk plusje voor de latex. Enig nadeel was dat er nu een deuk in de band zat. En met louter een handpompje ga je dat er nooit uit krijgen. Mijn ervaring is dat banden pas bij zo'n 9-10 bar echt goed rond in de velg willen ploppen. Na 20 km hobbelen kwam ik eindelijk een fietsenmaker tegen. Probleem weer gefikst met een compressor.
Dan,..... zo'n 60 verder:
pfiiieeww,...., pfiiieeww,...., pfiiieeww,...., pfiiieeww,...., pfiiieeww,...., pfiiieeww,...., pfiiieeww,...., pfiiieeww,...., pfiiieeww,...., pfiiieeww,...., pfiiieeww,...., pfiiieeww,...., pfiiieeww,...., pfiiieeww,...., pfiiieeww,...., pfiiieeww,...., pfiiieeww,...., pfiiieeww,...., pfiiieeww,....,
Er ontsnapt hard lucht uit de band die best wel goed op druk stond. Snel stoppen en heel snel mijn duim op de lekke plek gelegd. Tijdje wachten. Mezelf afvragen wat ik nog voor opties had. En toen voorzichtig de duim eraf gehaald. En wat blijkt? Lek gedicht en nog genoeg druk in de band. De laatste 40 km geen gezeur meer gehad. Eenmaal thuis de buitenband vervangen. 4K oud en die had zijn tijd wel gehad
Live fast; die young. mijn blog
Dus ts rijdt rond met:
Tubeless velg
Tubeless buitenband
Butyl binnenband
Sommige velg band combinaties zijn iets lastiger op de velg te monteren, probeer t thuis eerst uit. Met de gereedschappen die je normaal mee hebt.
Blijf je met binnenbanden rijden lijkt het me toch dat je met de daarbij behorende buiten banden gaat rijden.
Ga je tubeless dus met de latex vloeistof de wereld rond dan kan je een binnenband voor nood meenemen. Die hoeft dan niet meer de buitenband te laten ploppen, hoewel met een binnenband krijg je toch wel op genoeg druk met een onderwegpompje?
Alles valt en staat met je band velg combinatie.
Vittoria en fulcrum krijg ik altijd eenvoudig gelegd, ook de maxxis gravelbanden gaan gemakkelijk op de dt velg.
Wat is je vraag nu?
Tubeless velg
Tubeless buitenband
Butyl binnenband
Sommige velg band combinaties zijn iets lastiger op de velg te monteren, probeer t thuis eerst uit. Met de gereedschappen die je normaal mee hebt.
Blijf je met binnenbanden rijden lijkt het me toch dat je met de daarbij behorende buiten banden gaat rijden.
Ga je tubeless dus met de latex vloeistof de wereld rond dan kan je een binnenband voor nood meenemen. Die hoeft dan niet meer de buitenband te laten ploppen, hoewel met een binnenband krijg je toch wel op genoeg druk met een onderwegpompje?
Alles valt en staat met je band velg combinatie.
Vittoria en fulcrum krijg ik altijd eenvoudig gelegd, ook de maxxis gravelbanden gaan gemakkelijk op de dt velg.
Wat is je vraag nu?
Dank voor de reacties!
Ik heb deze wielen: ere-explorator-gc-45-alu-disc.
Met daarop deze banden: schwalbe pro one.
En als binnenband de schwalbe SV 15.
Mijn vraag is: bij de fietsenmaker knalt de buitenband ik de velg bij oppompen van de binnenband. Wat gebeurt er als je buiten met een handpompje de binnenband oppompt? Dan knalt die buitenband nooit in de velg. Of is dat niet erg wanneer je mét binnenband rijdt?
Ik heb deze wielen: ere-explorator-gc-45-alu-disc.
Met daarop deze banden: schwalbe pro one.
En als binnenband de schwalbe SV 15.
Mijn vraag is: bij de fietsenmaker knalt de buitenband ik de velg bij oppompen van de binnenband. Wat gebeurt er als je buiten met een handpompje de binnenband oppompt? Dan knalt die buitenband nooit in de velg. Of is dat niet erg wanneer je mét binnenband rijdt?
Ligt het aan mij? Ik heb met binnenbandje nooit een poppende of knallende buitenband.
Enkel bij tubeless zetten. Nog nooit of te nooit een probleem gehad om een binnenbandje langs de weg te vervangen en een buitenband dan die lastig doet.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik in het jaar dat ik tubeless rij nog geen binnenbandje heb moeten steken op een tubeless ready velg.
Enkel bij tubeless zetten. Nog nooit of te nooit een probleem gehad om een binnenbandje langs de weg te vervangen en een buitenband dan die lastig doet.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik in het jaar dat ik tubeless rij nog geen binnenbandje heb moeten steken op een tubeless ready velg.
Laatst gewijzigd door hayes op 13 mar 2022 21:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Ok, dus dan werkt dat kennelijk zo; gebruik je de buitenband tubeless, dan knal je er 11 bar in zodat hij in de velg plopt. Gebruik je een binnenband, dan is dat ploppen niet nodig, maar kan het wel gebeuren bij oppompen thuis met een goede pomp.
Ligt niet aan jou: ploppen heb ik ook nog nooit meegemaakt bij de combi buba-biba. In het geval van een tubeless set up plopt bijna iedere band wel.hayes schreef: ↑13 mar 2022 20:38 Ligt het aan mij? Ik heb met binnenbandje nooit een poppende of knallende buitenband.
Enkel bij tubeless zetten. Nog nooit of te nooit een probleem gehad om een binnenbandje langs de weg te vervangen en een buitenband dan die lastig doet.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik in het jaar dat ik tubeless rij nog geen binnenbandje moeten steken op een tubeless ready velg.
Die paar keer dat het nodig was, heb ik met een handpompje, of de tubeless band weer redelijk op druk kunnen zetten na een lek, of de binnenbandje kunnen plaatsen en die oppompen. Dat was allemaal niet heel erg spannend.
insta #gravelgremmen
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Man, man, man; wat een ellende allemaal. En wie legt mij nu het voordeel eens uit van tubeless (ready) op een racer? Behalve dan voor de fabrikanten die weer iets nieuws aan de man weten te brengen. Mijn echtgenote heeft tubeless ready en als die lek rijdt is er maar een tool: gsm-phone-home.
Probeer het even thuis...
Je binnenband goed in de buitenband krijgen is even oefenen. Thuis oefenen best dus .
Een risico is dat je de binnenband knelt tussen buitenband en velg. Daarom voor goed opblazen, goed nakijken dat binnenband goed in de buitenband zit.
Als ik tijd heb, pomp ik de band zacht op en laat hem weer af. Dan valt meestal de binnenband zeer goed diep in de buitenband en kan je nadien zonder gevaar goed doorpompen of de co2 capsule gebruiken.
En zoals al gezegd; met binnenband, duwt de binnenband de buitenband goed op de velg. "Poppen" is niet nodig.
Nadeel van tubeless ready is wel dat de buitenband moeilijk op de velg gaat. Maar dat is oefenen (en eigenlijk een foefje).
Je binnenband goed in de buitenband krijgen is even oefenen. Thuis oefenen best dus .
Een risico is dat je de binnenband knelt tussen buitenband en velg. Daarom voor goed opblazen, goed nakijken dat binnenband goed in de buitenband zit.
Als ik tijd heb, pomp ik de band zacht op en laat hem weer af. Dan valt meestal de binnenband zeer goed diep in de buitenband en kan je nadien zonder gevaar goed doorpompen of de co2 capsule gebruiken.
En zoals al gezegd; met binnenband, duwt de binnenband de buitenband goed op de velg. "Poppen" is niet nodig.
Nadeel van tubeless ready is wel dat de buitenband moeilijk op de velg gaat. Maar dat is oefenen (en eigenlijk een foefje).
En kon ze bij een gewone velg wel zichzelf helpen? Indien wel, eventueel waarom met tubeless ready niet?
Of ook; tubeless rijden met latex. En je moet dan toch gek doen om zo lek te rijden dat je niet thuis geraakt door enkel op te pompen en latex zijn werk te laten doen. Die ene keer mag de echtgenote wel bellen (maar ik heb 3 kinderen met rijbewijs en dan nog eens een fietsbijstand die haar ook kunnen thuis krijgen).