Welk smeermiddel gebruik jij ?
Ik heb al regelmatig de vraag gekregen hoe ik in godsnaam ketting en cassette zo proper hou.
En ik ben geen fanatiek poetser.
Wax dus.
Ik heb Airolube wax en Dynamix Slick wax.
Van beid etevreden. Misschien ietsje meer van de Airolube.
En ik ben geen fanatiek poetser.
Wax dus.
Ik heb Airolube wax en Dynamix Slick wax.
Van beid etevreden. Misschien ietsje meer van de Airolube.
Niet echt. De Airolube was iets dikker en droogde wel op zodat er hier en daar een mini kloddertje verharde. Gewoon afvegen.
Sowieso de buitenkant van de ketting goed afvegen. Daar hoeft geen smeermiddel te zitten.
Zo blijft de ketting en cassette gewoon proper.
Sowieso de buitenkant van de ketting goed afvegen. Daar hoeft geen smeermiddel te zitten.
Zo blijft de ketting en cassette gewoon proper.
Muahh gebruik nu een dik jaar squirt, prima spul maar ketting word toch nog behoorlijk vies, met name door gebruik dat je inderdaad die zwarte korrels krijgt van opgedroogd wax oid. Kettingen allemaal volledig gereinigd met terpentine/spiritus etc. Nu maar eens kijken hoe mucoff c3 ceramic het doet, MSW is ook nog iets wat ik overweeg.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13804
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Squirt geeft nog wel het meeste troep van de waxen, maar inderdaad een doek erover.
Ook voor de rit werkt goed, doek met remmenreiniger.
Met hotwax of dynamic blijft het echt schoon! ik maak strak wel een foto, totaal na 150km
Nogmaals je ketting is vrij onbelangrijk. Het is belangrijk dat je tandwielen schoon blijven, dat voorkomt de grootste slijtage.
Slijtage van de ketting heb je niet zoveel controle op, de meeste controle die je daarin hebt is het schoon houden van de tandwielen, zodat die niet verslijten.
En daardoor de ketting veel minder slijt.
Het gros denkt veel te veel vanuit de verkeerde kant.
Ketting hoeft ook helemaal niet stil te zijn, dat zegt helemaal niets. Dat een groep wielrenners dat irritant vind is wat anders. (ik heb het ook het liefst stil). Maar het zegt niet veel.
Ook voor de rit werkt goed, doek met remmenreiniger.
Met hotwax of dynamic blijft het echt schoon! ik maak strak wel een foto, totaal na 150km
Nogmaals je ketting is vrij onbelangrijk. Het is belangrijk dat je tandwielen schoon blijven, dat voorkomt de grootste slijtage.
Slijtage van de ketting heb je niet zoveel controle op, de meeste controle die je daarin hebt is het schoon houden van de tandwielen, zodat die niet verslijten.
En daardoor de ketting veel minder slijt.
Het gros denkt veel te veel vanuit de verkeerde kant.
Ketting hoeft ook helemaal niet stil te zijn, dat zegt helemaal niets. Dat een groep wielrenners dat irritant vind is wat anders. (ik heb het ook het liefst stil). Maar het zegt niet veel.
Daarnet voor de eerste keer wax gebruikt, zijn er zaken die je verkeerd kan doen bij het eerste gebruik? De wax aangebracht en laten drogen dan de klodders afgenomen met een doek. Wel zijn er nog klodders tussen de schakels, nemen die niet te veel vuil op? Of komen deze naar buiten en dan gewoon afnemen met een doek? Ook heb ik de wax gebruikt van soudal, iemand ervaringen hiermee?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13804
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Mijn ervaring is dat je er relatief veel van moet gebruiken als je het echt stil wilt hebben.
Maar dan blijft het ook echt heel lang stil per smeerbeurt, echt wel een paar honderd kilometer.
Ik heb wel een idee, maar daar wil ik nog een seizoen voor wachten met de definitieve.
Wax lijkt bij kouder weer langer goed te blijven (wel aanbrengen bij een graadje of 15)
Maar dan blijft het ook echt heel lang stil per smeerbeurt, echt wel een paar honderd kilometer.
Ik heb wel een idee, maar daar wil ik nog een seizoen voor wachten met de definitieve.
Wax lijkt bij kouder weer langer goed te blijven (wel aanbrengen bij een graadje of 15)