Innovaties grote rondes
- robbebopper
- Forum-lid HC
- Berichten: 5713
- Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32
Etappekoersen met twee klassementen, een voor renners zonder doping, en een voor renners met doping.
Als je in de eerste categorie betrapt wordt, “promoveer” je naar de tweede. Minder prijzengeld uiteraard, maar wel snellere renners
Als je in de eerste categorie betrapt wordt, “promoveer” je naar de tweede. Minder prijzengeld uiteraard, maar wel snellere renners
Kan me al inbeelden wat dat gaat geven. Aan de start iedereen clean, en uiteindelijk wint 1 of andere renner midden in het grote klassement het "clean klassement". Zal waarschijnlijk wel te veel kosten aan dopingtesting om ooit in te voeren.robbebopper schreef: ↑15 mar 2022 20:48 Etappekoersen met twee klassementen, een voor renners zonder doping, en een voor renners met doping.
Als je in de eerste categorie betrapt wordt, “promoveer” je naar de tweede. Minder prijzengeld uiteraard, maar wel snellere renners
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Maar die bredere banden blijken toch ook sneller te zijn, met minder rolweerstand - want ronder. En betere aero aansluiting met je velg.Mcnuggets schreef: ↑15 mar 2022 16:02 qua veiligheid mag je ook eisen dat je voortaan met 32mm banden moet fietsen, maak je de etappes wat korter, gaat iedereen automatisch een stukje minder hard, waardoor je ook makkelijker anticipeert op gevaarlijke situaties. Bonus zou zijn als de 'amateur' wielrenner dan ook op 32ers over gaat stappen.
Qua sprinters ritten kun je inderdaad afvlaggen op 15 kilometer en dat vervolgens max 3 renners per ploeg naar de finish mogen lekker rustig aan de meet.
En kortere etappes gaat men juist harder rijden. Dus gevaarlijker...
Alhoewel, soms gebeuren de grootste valpartijen omdat men juist te ontspannen aan het koersen is, niet oplet, en bij de voorganger in het achterwiel beland. Zet je iedereen met het mes tussen de tanden, is er in ieder geval focus
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
La Course by Le Tour de France in 2017 had iets dergelijks.1094 schreef: ↑14 mar 2022 19:46Maar dat was niet met een start met tijdsverschillen, wel een startopstelli g maar dat sloeg nergens opSlowracer schreef: ↑14 mar 2022 17:32Hebben ze éénmalig in de TdF van 2018 gedaan (17e etappe van Bagnères-de-Luchon naar Saint-Lary-Soulan, slechts 65 km. lang, of kort ). Volgens mij niet zo'n succes destijds.Maruss schreef: ↑14 mar 2022 17:17 - Een niet te lange (berg)etappe waarin wordt gestart conform klassementsvolgorde en tijdverschillen.
Biedt mogelijkheden om samen te werken (of juist niet) en zo afstand te nemen/houden van anderen. Voor optimaal spektakel moet het klassement wel een beetje uit elkaar liggen, maar ook weer niet te veel. Ook overzichtelijk de eerste over de finish is ook leider in de wedstrijd. Potentieel een aardige reset van het klassement.
Aldus wikipedia.Op 18 oktober 2016 maakte de ASO, tegelijk met de presentatie van de Ronde van Frankrijk 2017, ook de vernieuwing van La Course bekend. Deze werd niet meer, zoals de eerste drie jaren, op de Champs Élysées gereden, maar in de Alpen, met aankomst op de Col d'Izoard over een afstand van 67,5 km, voorafgaand aan de 18e etappe van de mannen.[4] De top 20 - mits binnen de tijdslimiet - reed twee dagen later in Marseille een achtervolgingstijdrit, over hetzelfde parcours van 22,5 km waar later die dag de tijdrit van de mannen gehouden werd. De rensters startten met het tijdsverschil van de eerste dag.[5] Er startten er maar 19 want nummer 20 kwam in de eerste etappe binnen na de tijdslimiet van 5 minuten. Annemiek van Vleuten won de eerste rit door op de Col d'Izoard solo aan te komen met driekwart minuut voorsprong. In de achtervolgingsrit wist ze haar voorsprong zelfs uit te bouwen tot bijna twee minuten voor Elizabeth Deignan en Elisa Longo Borghini.
Toen was de vraag; ga je op elkaar wachten of solo de achtervolging inzetten? Van Vleuten hoort zowel tot de beste klimmers als tot de beste tijdrijders. Daarom had het niet het effect dat waarschijnlijk was verwacht.
Als je te hard gaat, val je harder. Ga je te langzaam, dan val je vaker.MarkVeenstra schreef: ↑16 mar 2022 10:24Maar die bredere banden blijken toch ook sneller te zijn, met minder rolweerstand - want ronder. En betere aero aansluiting met je velg.Mcnuggets schreef: ↑15 mar 2022 16:02 qua veiligheid mag je ook eisen dat je voortaan met 32mm banden moet fietsen, maak je de etappes wat korter, gaat iedereen automatisch een stukje minder hard, waardoor je ook makkelijker anticipeert op gevaarlijke situaties. Bonus zou zijn als de 'amateur' wielrenner dan ook op 32ers over gaat stappen.
Qua sprinters ritten kun je inderdaad afvlaggen op 15 kilometer en dat vervolgens max 3 renners per ploeg naar de finish mogen lekker rustig aan de meet.
En kortere etappes gaat men juist harder rijden. Dus gevaarlijker...
Alhoewel, soms gebeuren de grootste valpartijen omdat men juist te ontspannen aan het koersen is, niet oplet, en bij de voorganger in het achterwiel beland. Zet je iedereen met het mes tussen de tanden, is er in ieder geval focus
Veilig wielrennen is dus vooral op medium snelheid, lekker saai en zonder risico's.
Of we accepteren dat wielrennen nog één van de laatste sporten voor echte mannen is en zoeken de veiligheid vooral in de inrichting op en rondom het parcours en goede helmen.
Als je in peloton fiets, wordt er gevallen. Dat is en blijft onvermijdelijk.
Campagnolo Ultra Dork
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5542
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Als je wil dat ze minder hard fietsen dan moet je gewoon alle aero nonsens verbieden. Ronde sturen, lage velgen, 32sp wielen en geen snelpakken en aero helmen meer.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40187
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Dan gaan de fabrikanten klagen, want dan kunnen ze ons als consument geen onzinnige "innovaties" door de strot duwen....
Less is bore
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5542
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Ach ik vind dat nostalgische japanse Keirin sfeertje gewoon best mooi. En de grap is dat de wielersport an sich; lees de dynamiek van koers en de heroiek van de renners in meerdaagses met hip materiaal niet geholpen is. En bijvoorbeeld de keirin regels voorzien juist zo dat er echt prachtig materiaal gebruikt wordt, gemaakt met echt vakmanschap. Renners die allemaal op handgemaakte stalen maatframes rijden, mooi blinkend gepoetst aluminium. Geen wegwerpcultuur. Renners die zelf voor hun materiaal zorgen en onderhouden etc.
Misschien is een stap terug in de tijd juist een stap vooruit. En ik bedoel helemaal niet dat renners terugmoeten naar buiscommandeurs en wollen shirts. Maar in principe is esthetiek van de wielersport in mijn ogen niet geholpen bij innovatie van fietsen. Maar dat betekent niet dat je geen mooi materiaal kan gebruiken.
Misschien is een stap terug in de tijd juist een stap vooruit. En ik bedoel helemaal niet dat renners terugmoeten naar buiscommandeurs en wollen shirts. Maar in principe is esthetiek van de wielersport in mijn ogen niet geholpen bij innovatie van fietsen. Maar dat betekent niet dat je geen mooi materiaal kan gebruiken.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!