- Calpe – Coll del Miserat (160 km, 3600 hm)
Straffe route met de nodige km's en hm's, alsook diverse stille weggetjes met nagenoeg verlaten dorpen en fraaie panorama's rondom.
Klimwerk...
Alto de Pedramala: 5 km à 5%
Alto de la Estació: 2 km à 4%
Coll de la Garga: 11 km à 5%
Alto de Tarrenyes: 5 km à 4%
Puerto de La Vall d'Eblo: 3 km à 5%
Coll del Miserat: 7 km à 8% (max 20%)
Collado de Benissili: 5 km à 4%
Alto de Tollos: 6 km à 5% (max 15%)
Puerto de Sa Creueta: 6 km à 4%
Alto de Callosa d'en Sarria: 1 km à 7%
Alto de Principal: 3 km à 6%
Coll de la Garga, 11 km slingerend omhoog met aangename percentages...
Coll del Miserat, straf omhoog over strak asfalt in (nagenoeg) niemandsland...
...
... - Calpe – Coll de Rates (105 km, 2700 hm)
Uitdagende route met het nodige klimwerk. Althans, als de route volledig gereden wordt. Desgewenst zijn er namelijk twee opties om de 'pijn' enigszins te verzachten. Twee straffe beklimmingen (heen-en-weertjes) kan je eenvoudig skippen, en wel als volgt...
Optioneel...
Geen zin in Tossal dels Diners (3 km à 9%, inclusief gravelstrookje van 200 meter)? Negeer dan bovenop Coll de Rates de betreffende afslag rechts omhoog, en daal af richting Tàrbena.
Geen zin in Sierra de Bèrnia (5 km à 12%)? Negeer dan de betreffende afslag links omhoog, en rijd verder richting Altea la Vella.
Klimwerk...
Cami del Lleus: 7 km à 3%
Puerto de Bèrnia: 7 km à 5% (max 14%)
Coll de Rates: 8 km à 5%
Tossal dels Diners: 3 km à 9% (max 18%) — optioneel
Alto d'Oliva a Polop: 1,5 km à 5%
Alto de Callosa: 1 km à 7%
Sierra de Bèrnia: 5 km à 12% (max 22%) — optioneel
Alto de Principal: 3 km à 6%
Coll de Rates, in het kielzog van...
Bovenop Coll de Rates ligt Tossal dels Diners (3 km à 9%) glimlachend te wachten...
De vermaledijde Sierra de Bièrna (5 km à 12%), alwaar ene Pogaçar de koninginnenrit in de Ronde van Valencia (2020) won...
standplaats: calpe (costa blanca)
Zo te zien staan hiervoor al voldoende routes. Maar voor alle zekerheid, heb ik er ook nog wel een paar op de plank liggen, waaronder deze twee varianten met start/finish bij Calpe...
Tja, dergelijke grote verkeerswegen probeer ik toch altijd zoveel mogelijk te vermijden. Dan gaat mijn voorkeur juist uit naar zo'n doorgaande route (over de Avenida Principal) in een villawijk, inclusief 3 km à 6%...
---
Het is een klein stukje vlak voor Calp, die ook nog eens afloopt met een brede strook langs de weg. Iedereen fietst daar langs. Het verkeer bij Calp gaat ook minimaal met 1.5m passeren.
Volgens mij is het bedoelde traject over de N-332 zo'n 2,5 km lang en licht glooiend (circa 50m omhoog en 35m omlaag) en kan fietsen over die 'vluchtstrook' niet overal. Maar goed, iedereen heeft zo z'n eigen voorkeur uiteraard...
Overigens zou ik zelf de N-332 naar Calpe volledig vermijden, en heb dat ook in een paar andere routes opgenomen. Ter illustratie, het traject naar Calpe via de betreffende villawijken, inclusief de Alto de Principal (3 km à 6%) en Alto de Girasoles (2,5 km à 7%, max 17%)...
Hierbij nog een paar locaties op de N-322, waar fietsers naar de rijbaan 'verwezen' worden...
---
---
Bovendien kan je die stinkbussen niet overal voorbij fietsen, hè...
Heb je er zelf al gefietst of haal je alleen je info van google maps? Het stikt er op dat stuk van de fietsers.buzz schreef: ↑19 mar 2022 15:26Volgens mij is het bedoelde traject over de N-332 zo'n 2,5 km lang en licht glooiend (circa 50m omhoog en 35m omlaag) en kan fietsen over die 'vluchtstrook' niet overal. Maar goed, iedereen heeft zo z'n eigen voorkeur uiteraard...
Overigens zou ik zelf de N-332 naar Calpe volledig vermijden, en heb dat ook in een paar andere routes opgenomen. Ter illustratie, het traject naar Calpe via de betreffende villawijken, inclusief de Alto de Principal (3 km à 6%) en Alto de Girasoles (2,5 km à 7%, max 17%)...
Hierbij nog een paar locaties op de N-322, waar fietsers naar de rijbaan 'verwezen' worden...
---
---
Bovendien kan je die stinkbussen niet overal voorbij fietsen, hè...
Als het op die 'vluchtstrook' inderdaad hartstikke druk is met fietsers, dan zal iedereen het hartstikke naar zijn zin hebben. Is toch prima. Vier vrienden (waarvan eentje een appartement heeft in Moraira) hebben vorige week overigens een vijftal routes van me gereden, en waren daar erg enthousiast over. Ook over het alternatieve traject naar Calpe. Voor wat het al dan niets waard is.
P.S. Toevallig maakte een van hen nog deze plaatjes van MvdP op de Coll de Rates...
Dan hebben we dezelfde hobby, routes maken . Ik heb ook veel routes gehaald van profs op strava.
Spanjaarden zijn daar trouwens wel enorm netjes in de auto. Ook al rij je op zo'n zijstrookje, dan blijven de meesten nog achter je, terwijl je denkt "ga er maar voorbij".
Begin januari waren er ook onzettend veel profploegen in voorbereiding op het seizoen. Elke rit kwam je zo 5 ploegen tegen.
Spanjaarden zijn daar trouwens wel enorm netjes in de auto. Ook al rij je op zo'n zijstrookje, dan blijven de meesten nog achter je, terwijl je denkt "ga er maar voorbij".
Begin januari waren er ook onzettend veel profploegen in voorbereiding op het seizoen. Elke rit kwam je zo 5 ploegen tegen.
Laatst gewijzigd door Kornuit op 20 mar 2022 09:18, 1 keer totaal gewijzigd.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
In je route van 160 km zitten een aantal stukken met zeer slecht wegdek, El Miserat was een kleine 10 jaar geleden vreselijk slecht asfalt, eigenlijk niet te doen op een wegfiets. Een km aan gemiddeld 15% maakte het ook niet veel beter. Ook in het stuk voor Pego zit 2x een zeer slecht stuk. Of hebben ze recent alles van nieuw asfalt voorzien?
Ja, vorig jaar is daar inderdaad nieuw asfalt gelegd. Zie ook de 2e foto bovenaan deze pagina.amclassic-fan schreef: ↑19 mar 2022 21:38 In je route van 160 km zitten een aantal stukken met zeer slecht wegdek, El Miserat was een kleine 10 jaar geleden vreselijk slecht asfalt, eigenlijk niet te doen op een wegfiets. Een km aan gemiddeld 15% maakte het ook niet veel beter. Ook in het stuk voor Pego zit 2x een zeer slecht stuk. Of hebben ze recent alles van nieuw asfalt voorzien?
Bedankt voor het delen van de routes. Ik kan de bovenste 4 niet downloaden van Strava, de andere wel. Is dat omdat je alleen routes kan downloaden van Strava van mensen die je volgt? Of is dat vanwege een andere privacy instelling?
NuitKor schreef: ↑15 mar 2022 10:13 Oke hier wat routes:
68km, niet de mooiste rit, maar wel lekker even om na een reis je benen los te rijden: https://www.strava.com/activities/6487001524
100km met de Rates vanaf de 'achterkant': https://www.strava.com/activities/6491720950
131km Val 'd Ebo en Bernia: https://www.strava.com/activities/6496700009
132km over de Bernia (andere zijde) en Rates: https://www.strava.com/activities/6516962059
Hier nog een mooie route die ik niet heb gereden omdat het die dag verderop in de bergen wat regenachtiger was.
138km https://www.strava.com/routes/2938740065579258928
162km. Je kan bij Castell de Castells ook rechtstreeks naar Tarbena: https://www.strava.com/routes/2938740777165920304
88km: https://www.strava.com/routes/2938741561247356976
75km: https://www.strava.com/routes/2938741682872818782
62km: https://www.strava.com/routes/2938742238683029434
Ik heb nog wel meer rond de 100 en 120km, maar het zijn allemaal variaties op bovenstaande routes. Ook nog wel routes die meer richting Xabia gaan, maar ik hou er zelf meer van om de bergen in te gaan, dan richting de kust.