Hier 2 sets met light-bicycle velgen ik rij met biba maar deze ploppen bij beide velgen tijdens het oppompen.Zijn wel T-R velgen.JoostG schreef: ↑13 mar 2022 20:53Ligt niet aan jou: ploppen heb ik ook nog nooit meegemaakt bij de combi buba-biba. In het geval van een tubeless set up plopt bijna iedere band wel.hayes schreef: ↑13 mar 2022 20:38 Ligt het aan mij? Ik heb met binnenbandje nooit een poppende of knallende buitenband.
Enkel bij tubeless zetten. Nog nooit of te nooit een probleem gehad om een binnenbandje langs de weg te vervangen en een buitenband dan die lastig doet.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik in het jaar dat ik tubeless rij nog geen binnenbandje moeten steken op een tubeless ready velg.
Die paar keer dat het nodig was, heb ik met een handpompje, of de tubeless band weer redelijk op druk kunnen zetten na een lek, of de binnenbandje kunnen plaatsen en die oppompen. Dat was allemaal niet heel erg spannend.
onderweg buitenband op velg "knallen"
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.
Canyon cf sl8.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6329
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Ook met binnenband kan de band in de velg "ploppen", Zaterdag nog meegemaakt.
Maar meestal duwt de binnenband de buitenband in de rand van de velg wanneer je een gewone pomp gebruikt en hoef je niet te wachten op een plop.
Rond de 6 tot 7 bar plopt een tubeless band al in de velg, daar heb je echt geen 9 of 10 bar voor nodig.
Maar meestal duwt de binnenband de buitenband in de rand van de velg wanneer je een gewone pomp gebruikt en hoef je niet te wachten op een plop.
Rond de 6 tot 7 bar plopt een tubeless band al in de velg, daar heb je echt geen 9 of 10 bar voor nodig.
Inderdaad, met binnenband ploppen buitenbanden (soms) ook op de velg. Alles hangt af van de combinatie velg/band. Ik gebruik nu een Lezyne Pocket pompje, met een opschroef slangetje. Lukt perfect om een band op de velg te 'ploppen'. Je moet je wel de pleuris pompen.
Consider it 'arm day'
- Maatwielen
- Forum-lid
- Berichten: 437
- Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
- Contact
Dat ligt aan het pompje en de buitenband. De grootste kans dat het goed gaat, heb je als je een krachtig pompje hebt en een buitenband waar je al aardig wat km's mee hebt gereden. Maar ook als de buitenband niet helemaal goed zit kun je er wel mee thuiskomen. En er is ook een goede kans dat ie juist door het rijden goed gaat zitten, al dan niet met een knal of plop.Mcnuggets schreef: ↑13 mar 2022 17:24 Hallo,
Ik heb een nieuwe wielset met hoge velgen (alu) en schwalbe "tubeless ready" buitenbandjes. Ik rij gewoon met tubes.
Gisteren reed ik lek achter en bij het onhandig terug opfrutsen van de buitenband ging ook mijn reserve binnenband lek.
Naar de fietsenmaker gewandeld, die de band voor me verving en met een profi pomp de buitenband op de velg liet knallen.
En nu vraag ik me af, hoe krijg je dat onderweg voor elkaar? Kan ik met een handpompje genoeg druk in de binnenband krijgen om de buitenband in de velg te laten knallen? Of heb je daar een co2 patroon voor nodig?
Groet,
Hans
Website: https://www.maatwielen.nl
- ophetkantje
- Forum-lid
- Berichten: 2213
- Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05
Wat bij mij 9 van de 10 keer gelukt is, even goed kijken, waar de band niet helemaal goed op zijn plaats zit en dan met mijn duimen de buitenband op zijn plaats drukken. Helaas zijn sommige types banden zo slecht ze krijgen in een normale uitvoering, dat ik bijna veroordeeld ben tot TLR. En na lek hobbel je dan lekker verder als je de buitenband niet even helpt om goed in de velg te ploppen, maar zoals geschreven, het lukt met eigenlijk altijd om hem goed te krijgen. Maar bij enige keus voor mij gewone buitenbanden en binnenbanden.
Ach, ik zeg ook maar wat
Ik rijd ook al een tijdje tubeless en heb 1x lekgereden waarbij het gaatje te groot was om te dichten met latex, met een dynaplug kon ik na 5 minuten weer verder. Plug aanbrengen, bijpompen en fietsen. De plug zit na 1000 km nog steeds in de band, die goed op spanning blijft. Stukken makkelijker dan een binnenband plaatsen met alle ranzigheid van de latex.
ben wel benieuwd of je daarna ook het uitsteeksel van de plug voelde tijdens het fietsen.onnot schreef: ↑18 mar 2022 13:25 Ik rijd ook al een tijdje tubeless en heb 1x lekgereden waarbij het gaatje te groot was om te dichten met latex, met een dynaplug kon ik na 5 minuten weer verder. Plug aanbrengen, bijpompen en fietsen. De plug zit na 1000 km nog steeds in de band, die goed op spanning blijft. Stukken makkelijker dan een binnenband plaatsen met alle ranzigheid van de latex.
Beetje, maar kwestie van thuis even afcutten met een stanleymes.NuitKor schreef: ↑18 mar 2022 14:48ben wel benieuwd of je daarna ook het uitsteeksel van de plug voelde tijdens het fietsen.onnot schreef: ↑18 mar 2022 13:25 Ik rijd ook al een tijdje tubeless en heb 1x lekgereden waarbij het gaatje te groot was om te dichten met latex, met een dynaplug kon ik na 5 minuten weer verder. Plug aanbrengen, bijpompen en fietsen. De plug zit na 1000 km nog steeds in de band, die goed op spanning blijft. Stukken makkelijker dan een binnenband plaatsen met alle ranzigheid van de latex.
Overigens houden ze het goed als t lek op het loopvlak is. Maar bij gat in de wang komt er te veel stress op. Je kunt dan alsnog de boel repareren van de binnenzijde met een plakker. Mits de band nog de moeite waard is, uiteraard.
Nee ik durf het hier in de omgeving wel aan zonder biba. Mocht ik me niet kunnen redden met een plug en een patch voor tubeless, dan bel ik wel iemand. Ik heb in mijn kit ook een klein doekje om de latex aan de binnenkant van de band te halen, voordat ik een patch wil plakken. Mocht ik in het buitenland zijn dan neem ik denk wel even een biba mee.