Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Koude voeten, nieuwe schoenen

dickw
Forum-lid

Gebruikersavatar dickw 08 mar 2021 08:43

lubbe162 schreef: 14 jul 2020 20:57 De Tiebao schoenen maatje 42 inmiddels verkocht en voor mezelf een nieuw paar besteld 1 maatje groter. Dat geeft nét even iets meer ruimte om in de winter een paar dikkere sokken te kunnen dragen. Verder ben ik nog altijd zeer positief over de wielerschoenen die ik via Ali bestelde !!
Ik zag deze schoenen en dacht: laat ik dat ook eens proberen. Ik heb deze gekocht.
Mijn impressie:
Het duurde 6 weken voor ik ze had en toen was de temperatuur dus te hoog om ze te testen. Vorige week met 5 graden mijn eerste 2 uurs rondje gedaan. Normaal begin in dan al wel koude voeten te krijgen, nu dus niet. Daarmee hebben we alle positieve punten gehad.
De schoenen zijn lastig aan te trekken 4 x klittenband per schoen en lastig alles goed strak te zetten.
De schoenen zijn erg stug aan de bovenkant en dat fietst minder prettig.
De stijfheid van de zool en het gewicht is niet geweldig, maar dat had ik ook niet verwacht bij deze prijs.
De kleur is glimmend geel (dat goedkope plastic) en daardoor heb ik ook geen goed gevoel over de levensduur van de schoenen.
Omdat ik ook snel last van koude voeten heb blijf ik ze voorlopig gebruiken, maar ben benieuwd hoe lang ze het vol gaan houden.

rene
Forum-lid HC

Gebruikersavatar rene 08 mar 2021 09:57

Tijdje geleden Das Boot winterschoen gekocht bij Planet X. Gesloten vetersluiting met klitteband flap er overheen. Ik heb altijd schoenen die slingeren tussen maat 40,5 en 42 afhankelijk van de grootte/ merk.

Nu is het zo dat ze bij plantet X gelukkig ook de Japanse cm maat erbij gezet hebben. Dus ik heb altijd maat 26,0 - 26,3 ( Japanse cm maat ) en deze zijn 26,3 cm dus spot on bij 41.

Ze zijn warm - prima sluitend rond om de voet en nu in de aanbieding voor £ 39,- !! Wel nog maar in bepaalde maten en fluo geel, maar voor mij een prima schoen. Qua leest breedte iets zoals Shimano / Northwave en duidelijk breder dan Sidi.

https://www.planetx.co.uk/i/q/SH365DBER ... bolt-cleat
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 09 mar 2021 10:27

Een aardige tip, maar helaas moeten winterschoenen gewoon zwart zijn en kennelijk zijn er meer die dat vinden.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

rene
Forum-lid HC

Gebruikersavatar rene 09 mar 2021 11:30

Valt mee hoor Keezx - gisteren waren er nog 7 maten in geel voorradig - nu nog 4 zie ik. Ik heb trouwens de zwarte gekocht, voor £ 10,- meer. Ze zijn regelmatig in de aanbieding bij Planet X.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

lubbe162
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar lubbe162 23 mar 2022 23:05

@dickw Ik rijdt inmiddels al weer 3 winters met deze schoenen en ze doen nog steeds uitstekend dienst. Dat gele is inderdaad wel een dingetje, maar daar heb ik gewoon een paar stoffen overschoenen voor die ik er overheen trek, in de kleuren van de rest van m'n outfit. Die zwarte modellen waar over gesproken werd hebben trouwens andere zolen, namelijk MTB zolen dus niet per definitie geschikt voor de racefiets.
Sensa Romagna Comp Shiny 2017 + Garmin Edge 830 + Strava Summit

JPAR
Forum-lid HC

Gebruikersavatar JPAR 24 mar 2022 07:59

Hoe bepalen jullie de maat van een schoen? Stel je hebt een voetlengte van 27,5 en de schoen geeft aan 27,5 of 28 of 28,5. Ga je dan voor de schoen die spot-on is of een halve maat of hele maat groter? Of verschilt dat per zomer- en winterschoen?
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

i-mac

i-mac 24 mar 2022 08:59

JPAR schreef: 24 mar 2022 07:59 Hoe bepalen jullie de maat van een schoen? Stel je hebt een voetlengte van 27,5 en de schoen geeft aan 27,5 of 28 of 28,5. Ga je dan voor de schoen die spot-on is of een halve maat of hele maat groter? Of verschilt dat per zomer- en winterschoen?
Voor een zomerschoen is een half maatje groter ideaal (voor mij). Je voeten zwellen een beetje als het warm is, dus heb je beter een beetje speling. aangezien je in de zomer een fijne sok draagt, zou een halve maat extra voldoende moeten zijn.

Winterschoenen zijn meestal al wat dikker, vanwege extra voering. En als je 2 paar sokken wilt aantrekken (fijn en wat dikker), moet je zorgen dat je ruimte genoeg hebt. Als je voet gaat spannen, krijg je koude voeten. Mijn winterschoen is zelfs anderhalve maat groter, maar dat stoort totaal niet. Ik heb deze winter een normale lage (winter)schoen gekocht, en deze bevallen me veel beter dan de modellen met een neopreen verhoging. Zelf krijg (of beter kreeg) ik zeer snel koude voeten. Met mijn laatste aankoop én een overschoen is dat een heel stuk beter geworden.

JPAR
Forum-lid HC

Gebruikersavatar JPAR 24 mar 2022 09:52

Ik ging voor mijn zomerschoenen ook altijd van een halve maat groter uit. Winterschoenen heb ik nog nooit gekocht, maar merk dat ik met mijn zomerschoenen toch redelijk snel koude voeten krijg als de temperatuur daalt. Nu heb ik sowieso het idee dat mijn voeten langer zijn geworden (volgens mij is dat een logisch gevolg van ouder worden). Binnenkort heb ik een afspraak voor nieuwe zolen, misschien volgen dan ook nieuwe schoenen :D
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

hayes

hayes 24 mar 2022 10:25

lubbe162 schreef: 23 mar 2022 23:05 @dickw Ik rijdt inmiddels al weer 3 winters met deze schoenen en ze doen nog steeds uitstekend dienst. Dat gele is inderdaad wel een dingetje, maar daar heb ik gewoon een paar stoffen overschoenen voor die ik er overheen trek, in de kleuren van de rest van m'n outfit. Die zwarte modellen waar over gesproken werd hebben trouwens andere zolen, namelijk MTB zolen dus niet per definitie geschikt voor de racefiets.
Ik heb ze nu ook een tijdje gebruikt en voor het geld vind ik ze gewoon goed.
In de donkere maanden waar ik in het donker woonwerk doe, is het geel ideaal. Ik heb dan sowieso een fluo gele helm aan, fluo handschoenen en een fluo rugzakhoes, dus het past bij de look.

Het zijn niet de soepelste, dat klopt. Maar zeker niet storend hard.
Enige minpunt is dat er ventilatiegaatjes in de onderzool zitten. De eerste plas die ik door ging, waren m'n voeten nat. Gewoon wat zware tape binnenin en was opgelost. Ze houden de voeten goed war (zeker in combinatie met merino sokken), ze zijn goed waterdicht bovenaan. Als je alle velcro's opent, gaan ze ook gewoon vlot aan.

Plaats reactie