Is vermogensmeter geschikt materiaal te testen mtb
Als ik nieuw materiaal koop bv banden ben ik altijd heel benieuwd of deze sneller zijn dan mijn oude. Nu probeer ik dat altijd te testen door een vast rondje (30min) zo snel mogelijk te rijden, maar merk dat mijn motor(lichaam) niet constant genoeg is.
Ik meet 1km/u snelheidsverschil binnen 3 dagen op hetzelfde parcours met nagenoeg dezelfde omstandigheden.
Is een budget vermogensmeter zoals 4iiii of stages wel geschikt om een dergelijke meting te doen. Kan ik daarmee verschil in vermogen zien als ik bv 0.5km/u gem sneller rijd. Of zijn deze vermogensmeters niet nauwkeurig genoeg voor zo'n proef.
Ik meet 1km/u snelheidsverschil binnen 3 dagen op hetzelfde parcours met nagenoeg dezelfde omstandigheden.
Is een budget vermogensmeter zoals 4iiii of stages wel geschikt om een dergelijke meting te doen. Kan ik daarmee verschil in vermogen zien als ik bv 0.5km/u gem sneller rijd. Of zijn deze vermogensmeters niet nauwkeurig genoeg voor zo'n proef.
De meting is ruim nauwkeurig genoeg maar de verschillende omstandigheden zullen voor meer verschil zorgen dan details op de fiets.
Lagere/hogere luchtdruk, vochtigere lucht, wind(richting) zorgen voor zoveel variabelen dat je een verschil van 1-2 Watt op band nooit gaat kunnen 'meten' (zelfs 10W verschil zal al moeilijk meetbaar zijn, zeker op een MTB, op een TT-fiets zou dat nog kunnen)
Lagere/hogere luchtdruk, vochtigere lucht, wind(richting) zorgen voor zoveel variabelen dat je een verschil van 1-2 Watt op band nooit gaat kunnen 'meten' (zelfs 10W verschil zal al moeilijk meetbaar zijn, zeker op een MTB, op een TT-fiets zou dat nog kunnen)

-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4906
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Waarom zou je dit willen weten? Is het echt belangrijk om te weten dat de ene band 5 seconden sneller is dan de andere? En ga je dan ook testen met de hoeveelheid lucht in de banden?
Zoals TL al meld, omstandigheden van de dag zijn meer bepalend dan de banden. Wel is het uiteraard zo dat voor elke ondergrond er een ideale band met druk zal zijn. Evenals de instelling van de vering indien aanwezig.
Zoals TL al meld, omstandigheden van de dag zijn meer bepalend dan de banden. Wel is het uiteraard zo dat voor elke ondergrond er een ideale band met druk zal zijn. Evenals de instelling van de vering indien aanwezig.
Ben gewoon heel nieuwsgierig. Ik had een nieuwe mtb gekocht en met de standaard setting was deze 2km/u gem langzamer dan mijn oude. Ik heb dit getest door dat zelfde rondje te rijden eerst op de nieuwe dan de oude dan de nieuwe en dan weer de oude. op dezelfde dag.
Inmiddels heb ik bijna alles hetzelfde als mijn oude mtb (banden stuurhoogte zadelhoogte) en weer dezelfde test uitgevoerd. Maar heb nog geen 1 ronde dezelfde tijd kunnen zetten als met mijn oude, verschil is inmiddels wel terug gebracht tot 0.5km/u.
Nu heb ik ook gehoord dat je aan je nieuwe fiets moet wennen maar heb een mtb en cyclo van mijn vriend geleend en heb op allebei een snellere tijd gereden.
Inmiddels heb ik bijna alles hetzelfde als mijn oude mtb (banden stuurhoogte zadelhoogte) en weer dezelfde test uitgevoerd. Maar heb nog geen 1 ronde dezelfde tijd kunnen zetten als met mijn oude, verschil is inmiddels wel terug gebracht tot 0.5km/u.
Nu heb ik ook gehoord dat je aan je nieuwe fiets moet wennen maar heb een mtb en cyclo van mijn vriend geleend en heb op allebei een snellere tijd gereden.
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5651
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Met mtb banden speelt er toch wel meer dan alleen de rolweerstand of een band sneller is dan de andere. Grip en tractie bocht uit is ook erg belangrijk. Als je op de snelst rollende band minder hard door de bocht durft of eerder slipt bij het aanremmen, dan ben je alsnog langzamer.
In mijn optiek kan je net zo goed een stuk trail 3 keer rijden op elke band, dan verander je de druk en doe je het nog een keer. En dat allemaal op dezelfde dag. En dan laat je gewoon je gevoel beslissen. Een powermeter helpt daar niet veel aan.
In mijn optiek kan je net zo goed een stuk trail 3 keer rijden op elke band, dan verander je de druk en doe je het nog een keer. En dat allemaal op dezelfde dag. En dan laat je gewoon je gevoel beslissen. Een powermeter helpt daar niet veel aan.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Dat heb ik dus allemaal gedaan, op verschillende dagen dezelfde trail op 2 verschillende fietsen om en om, en op verschillende dagen met nagenoeg dezelfde omstandigheden, en dan toch was ik in een keer op allebei de fietsen 1km/u sneller dan op een andere dag, daarom dacht ik dat ik zelf niet constant genoeg ben.