Scott Addict RC opbouwtopic
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13781
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Mooi setje, mooie breedte, mooie hoogte!
Ja extralite is echt licht!
Heb je daar goede ervaring mee, de vroegere versies hadden aan 1 kant een glijlager om gewicht te besparen.
Zijn ze daar inmiddels vanaf gestapt?
Ja extralite is echt licht!
Heb je daar goede ervaring mee, de vroegere versies hadden aan 1 kant een glijlager om gewicht te besparen.
Zijn ze daar inmiddels vanaf gestapt?
In deze versie zitten er "gewone" lagers.
2x 6802 voorin
3x 6803 en 1x 6903 achterin
Allemaal met dubbele afdichting. En gangbare maten, geen rare afwijkende maten.
2x 6802 voorin
3x 6803 en 1x 6903 achterin
Allemaal met dubbele afdichting. En gangbare maten, geen rare afwijkende maten.
Extralite niet. Voor superlicht en CL moet je naar Carbon-Ti kijken. 6-bolt incl schijf is vaak wel lichter dan CL incl schijf en als je dit soort naven kiest is ieder gram extra een hartaanval.
Ik ga binnenkort voor het eerst met schijven rijden, dus ben me aan het inlezen. Wat is precies het verschil tussen cl en 6-bolt? En maakt het ook uit per fiets of groep, of kun je zelf altijd een keuze maken?
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/
Bij 6 bolt zit de schijf vast met 6 boutjes.
Bij center lock schuif je 'm op de naaf, waar een gekartelde as op zit. Je zet 'm dan vast met een lockring. Hiervoor zijn twee systemen, een interne lockring waarvoor een tool gebruikt waarmee je een cassette vastzet. Of een externe lockring, waarvoor je een Hollowtech 2 tool gebruikt. Bij 15 mm steekassen gebruik je altijd een externe lockring trouwens.
Tegenwoordig gaat de trend meer richting CL. Maar dat betekent niet dat er iets mis is met 6 bolt. De naaf is bepalend!
Voordeel 6-bolt is dat 't iets lichter is. Nadeel is dat het wisselen iets meer tijd kost.
Hier iets meer achtergrond.
Bij center lock schuif je 'm op de naaf, waar een gekartelde as op zit. Je zet 'm dan vast met een lockring. Hiervoor zijn twee systemen, een interne lockring waarvoor een tool gebruikt waarmee je een cassette vastzet. Of een externe lockring, waarvoor je een Hollowtech 2 tool gebruikt. Bij 15 mm steekassen gebruik je altijd een externe lockring trouwens.
Tegenwoordig gaat de trend meer richting CL. Maar dat betekent niet dat er iets mis is met 6 bolt. De naaf is bepalend!
Voordeel 6-bolt is dat 't iets lichter is. Nadeel is dat het wisselen iets meer tijd kost.
Hier iets meer achtergrond.
Voordeel van 6 bolt is wel dat als je schijf naar de kloten is op vakantie, een torx volstaat om een nieuwe schijf er op te zetten, anders moet je ook een cassette tool/Hollowtech II tool meeslepen in je koffer.
Thanks. Dat maakt veel duidelijk.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/
En zo'n schijf is dus makkelijker te verkrijgen.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/
Ik denk dat daar niet zoveel verschil meer tussen zit. CL is toch een beetje de standaard aan het worden.
Nou ja, die nieuwe schijf heb ik toch ook niet in de tas, dus als ik die ergens opsnor onderweg, kan ik daar vast ook wel een cassette tool lenen.