Buitenblad vervangen 50->52 (triple)
-
- Forum-lid
Ik ben begonnen met het rijden van wedstrijden en hierbij is een maximaal verzet (52 voor 16 achter). Nu heb ik een 16-27 cassette gekocht maar ben nog aan het kijken naar buitenbladen. (Rijd nu 50). Ik zit te kijken op internet voor triple 52 bladen maar kan vrijwel niks vinden. Kan een dubbel 52 buitenblad niet gewoon op een triple crankset? Of heeft iemand toevallig een linkje van een 52 buitenblad die op een triple crankset kan. (Het liefst 105 of beter).
Dat ligt helemaal aan de gemonteerde groep. 105? , maar dan ben je er nog niet. Zonder verdere kennis: TA Spécialités, zoals je hier op talloze plaatsen kunt lezen. Meestal TA Alizé. Een 52t buitenblad voor een dubbel zal ook werken.
-
- Forum-lid
Ik gebruik een 105 crank
- Lcsmet
- Forum-lid HC
Je zal iets specifieker moten zijn.
Op de achterkant van je trapstang, ter hoogte van het pedaalgat, staat als het goed is een type nummer.
Als je dat doorgeeft zal er wel iemand je een juiste link doorsturen.
Heb je er al aan gedacht om gewoon je trapstel te vervangen? Dan heb je mogelijk meteen ook een passender binnenblad en het zou zo maar kunnen dat dit goedkoper is dan enkel een buitenblad vervangen.
Succes met je wedstrijden.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
-
- Forum-lid
Heb daar inderdaad al naar zitten kijken maar weet niet wat hiervoor nou de beste keuze is. Ik zal vanmiddag wel even kijken wat het type nummer is.
https://www.xxcycle.com/shimano-105-fc- ... ds,,en.php
Dit is bv het buitenblad voor een dubbel, bcd 130 , 10 speed.
Je gaat dit zeker kunnen monteren.
Maar wel oppassen. Je komt zo voor de voorderailleur buiten de specs van Shimano die ontworpen is tot max 50t. Dat is ook de reden dat shimano zelf een 52t voor triple niet aanbiedt.
In de praktijk is het wel af te stellen. Maar het kan als eens heel wat geduld vragen bij afstellen het voldoende zuiver laten te schakelen. Wat tijdens een wedstrijd wel eens frustraties kan geven als het net niet goed genoeg is. Neem na installeren dus de tijd je aan de nieuwe setup gewoon te worden en een gevoel te krijgen voor hoe/wanneer je best vooraan schakelt.
Eventueel moet je de ketting ook vervangen omdat groot-groot schakelen iets meer ketting vraagt met de 52t. Maar dat weet je maar zeker na installatie. Al kan je nu al eens nakijken of je achterderailleur nog 'ketting overheeft' als je groot-groot schakelt.
Los daarvan zou ik je sowieso een nieuwe ketting aanraden voor de nieuwe cassette (die nieuwe cassette zal sneller slijten door de oude ketting).
Door je nieuwe cassette die start op 16t ipv 11t, zal je achterderailleur geen problemen hebben alles te schakelen.
Dit is bv het buitenblad voor een dubbel, bcd 130 , 10 speed.
Je gaat dit zeker kunnen monteren.
Maar wel oppassen. Je komt zo voor de voorderailleur buiten de specs van Shimano die ontworpen is tot max 50t. Dat is ook de reden dat shimano zelf een 52t voor triple niet aanbiedt.
In de praktijk is het wel af te stellen. Maar het kan als eens heel wat geduld vragen bij afstellen het voldoende zuiver laten te schakelen. Wat tijdens een wedstrijd wel eens frustraties kan geven als het net niet goed genoeg is. Neem na installeren dus de tijd je aan de nieuwe setup gewoon te worden en een gevoel te krijgen voor hoe/wanneer je best vooraan schakelt.
Eventueel moet je de ketting ook vervangen omdat groot-groot schakelen iets meer ketting vraagt met de 52t. Maar dat weet je maar zeker na installatie. Al kan je nu al eens nakijken of je achterderailleur nog 'ketting overheeft' als je groot-groot schakelt.
Los daarvan zou ik je sowieso een nieuwe ketting aanraden voor de nieuwe cassette (die nieuwe cassette zal sneller slijten door de oude ketting).
Door je nieuwe cassette die start op 16t ipv 11t, zal je achterderailleur geen problemen hebben alles te schakelen.
-
- Forum-lid
Hoi ik heb het laten vervangen en af laten stellen bij de fietsenmaker. Nu heb ik alleen 1 klein probleempje, als ik op mn buitenblad zit en op het kleinste aantal tanden hoor je een schurend geluid terwijl je kracht zet. Hoe kan ik dit fixen?