En dan heb je het punt van stress en belangen simpelweg 10 (of 7km) eerder in de koers gelegd. Enige voordeel is dat je dan vaak nog op de grote baan zit ipv in een stad. Voor de rest zelfde laken en pak met een veel minder goed te doorgronden finale van de koers en opbouw van een klassement.
Principe is, we fietsen van A naar B, wie dat in de kortste tijd doet, is de beste (incl alle koersinzichten en tactieken, want de sterkste is niet altijd de beste!). Waarbij we afspreken dat de start gezamenlijk is (dus niet zoals bij toertochten op basis van een transponder starttijde ofzo).
Boni seconden doen al afbreuk aan dit concept. Is al een vorm van kunstmatig de klassementen (of etappes) spannender houden.
áls het dan anders moet. Doe het dan compleet anders. Maak er een puntensysteem van bijv. Of zoiets als de hammer series is een goed voorbeeld van anders doen (innovatie?). Je kunt dan ook meerder koersen laten rijden in dezelfde etappe of op dezelfde dag. Je kunt dingen doen als teams met een bepaalde "opstelling" en dan onderdelen van je koers hebben waar alleen de nummers 3 van elk team mee mogen doen. Of alleen de even nummers van het team oid. Man, dan kan je een heleboel creativiteit loslaten om dingen anders/inoverender/"veiliger" te laten worden.
Maar dat gaat wel ver weg van het simpele, wie kan er het hardst van A naar B fietsen.
Innovaties grote rondes
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6240
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Dat klopt voor de etappe of eendagskoers, want wie het eerst de streep passeert, heeft gewonnen. Maar bij een meerdaagse race gaat het uiteindelijk om de totaaltijd. En maakt het dus in feite (behalve bij exact dezelfde totaaltijd) niet uit of je in een sprint etappe als eerste of als 10e over de finish komt, want je hebt/krijgt dezelfde tijd voor die etappe.MarkVeenstra schreef: ↑06 apr 2022 11:58 Principe is, we fietsen van A naar B, wie dat in de kortste tijd doet, is de beste (incl alle koersinzichten en tactieken, want de sterkste is niet altijd de beste!).
Ik zou dit dan ook niet als een echte innovatie willen bestempelen, maar meer als een methode om de risico's op (grote) ongelukken te beperken in meerdaagse koersen, terwijl voor het algemeen klassement dit toch niet relevant is.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6240
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Snap ik, maar het blijft kunstmatig.
Je verlegd de streep in feite gewoon. Zowel voor het van voren willen blijven om tijdverlies in geval van valpartijen te voorkomen. Als met waaieretappes, als voor de voorsprong van een kopgroep waar een renner in zit die voor het klassement relevant is.
Nog even afgezien van dat je op die manier feitelijk de massasprint afschaft in rondewerk. Wat voor een groep renners natuurlijk extreem nadelig werkt (in kansen en in marktwaarde). En persoonlijk vind ik de laatste 10km, de ploegvoorbereiding etc. extreem interessant om te zien. Zeker als het een beetje goed vanuit de lucht in beeld gebracht wordt. En juist ook als een renner zijn eigen trein kwijt is of uberhaupt niet heeft, terwijl een ander zijn hele ploeg nodig heeft als lead out. Maar qua veiligheid ben ik het helemaal met je eens dat je daar dan niet ook nog eens extra de ploegen van klassementsrenners moet hebben zitten die daar puur en alleen zitten voor die klassementsman en tot die 3km grens te komen.
Je verlegd de streep in feite gewoon. Zowel voor het van voren willen blijven om tijdverlies in geval van valpartijen te voorkomen. Als met waaieretappes, als voor de voorsprong van een kopgroep waar een renner in zit die voor het klassement relevant is.
Nog even afgezien van dat je op die manier feitelijk de massasprint afschaft in rondewerk. Wat voor een groep renners natuurlijk extreem nadelig werkt (in kansen en in marktwaarde). En persoonlijk vind ik de laatste 10km, de ploegvoorbereiding etc. extreem interessant om te zien. Zeker als het een beetje goed vanuit de lucht in beeld gebracht wordt. En juist ook als een renner zijn eigen trein kwijt is of uberhaupt niet heeft, terwijl een ander zijn hele ploeg nodig heeft als lead out. Maar qua veiligheid ben ik het helemaal met je eens dat je daar dan niet ook nog eens extra de ploegen van klassementsrenners moet hebben zitten die daar puur en alleen zitten voor die klassementsman en tot die 3km grens te komen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Beeld je in: je zet de topspurter van ploeg A buiten spel omdat er in de kopgroep nog iemand van ploeg A zit. Of erger: de kopgroep-renner moet stoppen net voor het 10km punt zodat de topspurter kan doorrijden en ze misschien de kopgroep nog kunnen terughalen.
Och, je ziet toch wel vaker (in bergetappes bijvoorbeeld) dat een renner van team A in de kopgroep zich toch laat afzakken, omdat de belangen voor een andere renner in dat team (de kopman in dit geval) groter zijn?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4795
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Nog niet in een grote ronde, maar wel een grote koers en zeker innovatief.
Team DSM gaat Parijs Roubaix waarschijnlijk rijden met een Nederlandse vinding om de bandenspanning tijdens de rit aan te passen aan de ondergrond.
Team DSM gaat Parijs Roubaix waarschijnlijk rijden met een Nederlandse vinding om de bandenspanning tijdens de rit aan te passen aan de ondergrond.
- Enzzo
- Forum-lid HC
- Berichten: 8687
- Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
- Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie
viewtopic.php?p=1523343#p1523343scottwilko schreef: ↑12 apr 2022 20:25 Nog niet in een grote ronde, maar wel een grote koers en zeker innovatief.
Team DSM gaat Parijs Roubaix waarschijnlijk rijden met een Nederlandse vinding om de bandenspanning tijdens de rit aan te passen aan de ondergrond.
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind
Ge ving nog nie veel wind
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4795
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Ik vond het al vreemd dat ik er niets over had gelezen in de (in mijn ogen) logische topics.