Spaak los Vision Team 35 Comp
Tijdens een rit schoot een spaak los van het achterwiel van een Vision Team 35 Comp. De spaak was erg licht verbogen en inmiddels weer op het zicht recht gebogen. Verder lijkt er voor mij als leek niks mis met de spaak of de bevestiging. De spaak hangt nog in het wiel, maar is alleen bij de naaf los. Is dit nou iets dat ik (als leek dus) zelf nog iets aan kan doen of moet ik als een (paas-)haas richting fietsenmaker. Is wel jammer want ik had juist met de komende mooie paasdagen een flinke rit gepland en ik geloof nooit dat ik ergens in of om Utrecht nog een fietsenmaker kan vinden die dit even op kan lossen (als het al even op te lossen is…)
Waarschijnlijk is de Straight Pull spaak door de te lage spaakspanning uit zijn aangrijppunt aan de driveside van de hub los geschoten.
Er zit m.i. niets anders op dan het door iemand met ervaring bijv. een fietsenmaker (wielbouwer) te laten herstellen.
In wezen is het niet zo moeilijk want je zal de spaak weer in de sponning moeten plaatsen en het geheel op juiste spaakspanning zetten/controleren. Alleen lukt dat niet met twee linkerhanden.
Er zit m.i. niets anders op dan het door iemand met ervaring bijv. een fietsenmaker (wielbouwer) te laten herstellen.
In wezen is het niet zo moeilijk want je zal de spaak weer in de sponning moeten plaatsen en het geheel op juiste spaakspanning zetten/controleren. Alleen lukt dat niet met twee linkerhanden.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
- Maatwielen
- Forum-lid
- Contact
Is het een spaak aan de bodykant van de naaf of de andere kant?
JazzHands schreef: ↑15 apr 2022 21:49 Tijdens een rit schoot een spaak los van het achterwiel van een Vision Team 35 Comp. De spaak was erg licht verbogen en inmiddels weer op het zicht recht gebogen. Verder lijkt er voor mij als leek niks mis met de spaak of de bevestiging. De spaak hangt nog in het wiel, maar is alleen bij de naaf los. Is dit nou iets dat ik (als leek dus) zelf nog iets aan kan doen of moet ik als een (paas-)haas richting fietsenmaker. Is wel jammer want ik had juist met de komende mooie paasdagen een flinke rit gepland en ik geloof nooit dat ik ergens in of om Utrecht nog een fietsenmaker kan vinden die dit even op kan lossen (als het al even op te lossen is…)
Website: https://www.maatwielen.nl
Kant van de body. Heb het wiel inmiddels afgeleverd bij een fietsenmaker. Voor volgend jaar Pasen klaar… (gigadrukte)Maatwielen schreef: ↑16 apr 2022 12:20 Is het een spaak aan de bodykant van de naaf of de andere kant?
- Maatwielen
- Forum-lid
- Contact
Dat gebeurt niet zomaar. Hoop voor jou dat de naafflens nog heel is.
JazzHands schreef: ↑16 apr 2022 21:18Kant van de body. Heb het wiel inmiddels afgeleverd bij een fietsenmaker. Voor volgend jaar Pasen klaar… (gigadrukte)Maatwielen schreef: ↑16 apr 2022 12:20 Is het een spaak aan de bodykant van de naaf of de andere kant?
Website: https://www.maatwielen.nl